Videoredigering og Linux

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Innleggav olear » tor 11.10.2007 0:02

Fant ut det. Har nå gitt opp, bruker heller Windows til jobben.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

KDEnlive

Innleggav dajomu » fre 12.10.2007 11:02

Jeg synes at KDEnlive såg interessant ut.
Hva er din vurdering av KDEnlive sammenlignet med de andre?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Videoredigering og Linux

Innleggav terjejh » fre 12.10.2007 15:58

Dan Hansen skrev:
olear skrev:Er dette realiteten for videoredigering på Linux?

Ja

olear skrev:Fant ut det. Har nå gitt opp, bruker heller Windows til jobben.

Fallitterklæringer. Noen har da vel greidd å redigere video før på Linux, hvis man søker litt (?) ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav olear » fre 12.10.2007 18:39

Er ikke det som er poenget, jeg kan redigere video med FFMpeg hvis jeg vil.

Det eneste programmet som kan brukes til mer en amatørredigering er Cinelerra, men det er treigt og så ustabilt at jeg ikke kan bruke det til noe seriøst.

@dajomu:
Har ikke fått testet det så mye enda, får se om jeg får tid i løpet av helga.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav rstormo » fre 12.10.2007 19:59

kdenlive syns jeg funker utmerket til og lage filmsnutter og film fra forskjellige kilder, slideshow hvor en kan sette på lyd, undertekster og effekter.
Det er dette som jeg har funnet greiest og bruke med et funksjonabelt brukergrensesnitt.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav terjejh » fre 12.10.2007 20:26

olear skrev:Det eneste programmet som kan brukes til mer en amatørredigering er Cinelerra, men det er treigt og så ustabilt at jeg ikke kan bruke det til noe seriøst.

Med utgangspunkt i første post, er mitt poeng at man umulig kan komme med en seriøs konklusjon etter en dags installasjon og utprøving av flere programmer for videoredigering. Alt annet kunne jeg godta som at videoredigering er tungvint og lite brukervennlig (nøkkelferdig) på Linux, eller at man ikke har tid nok til å utforske emnet. Videoredigering i seg selv anser jeg for å være av de riktig tidkrevende brukeroppgaver man tar fatt på.

Dessuten er Cinelerra er stort og omfattende program med relativt tynn dokumentasjon sammenlignet med f.eks. Adobe Premiere (som jeg også har) på Windows. Tror da jeg har vært borti redigerte videosnutter gjort med Cinelerra. Eller for å sammenligne med Cad-verdenen; jeg ville ikke seriøst kunne konkludere med at et stort Cad system var ubrukbart, selv om jeg ikke hadde kommet igang med ordentlige konstruksjon i løpet av første dags utprøving :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav olear » fre 12.10.2007 20:55

Jeg står fast på min konklusjon. Jeg kan å bruke videoredigeringsprogram og jeg vet hva jeg vil ha. Det er derfor veldig lett å finnes ut av om et program har det jeg trenger. Dokumentasjon bryr jeg meg ikke om, fungerer det bruker jeg det ;)

Det eneste programmet som tilfredstiller mine behov (under tvil) er Cinelerra, men når det bare kræsjer kan jeg ikke bruke det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Videoredigering og Linux

Innleggav Dan Hansen » tir 09.12.2008 23:43

Bare for å "oppdatere" tråden litt - sjekk ut den nye Kdenlive. Skal visst ha gått gjennom en betydelig ansiktsløftning siden sist ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Videoredigering og Linux

Innleggav olear » ons 10.12.2008 16:12

Fint at ting går framover, men jeg har gitt opp. Bruker nå Windows til video.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Forrige

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]