Linux i alles hender med Asus eee PC?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » man 19.11.2007 1:02

Er det flere som venter spent på den ultraportable billiglaptoppen Asus eee pc? Jeg har alltid tenkt at laptopper er for store, tunge og klumpete. Hvorfor ikke lage en som gjør nøyaktig det som trengs, og som man kan ha med seg uten å merke det før man trenger den. Å betale 25 000 kr for en har aldri vært aktuelt. eee koster ca. kr 2 500,- og veier 920g. Det beste av alt er at den kommer med Linux (Xandros) som standard.

Den har bare vært i salg noen dager, men den selger som varmt hvetebrød. Det står om den her:

http://www.hardware.no/nyheter/baerbar_ ... erer/43701

Jeg har bestilt den sorte versjonen fra tre forskjellige butikker i England, så får jeg bare avbestille fra de som får den sist.

Det ser ut til at nesten alle som får se den er helt over seg av begeistring. Og de fleste av dem har ikke noen tidligere erfaring med Linux.

Se her:
http://www.eeeuser.com/

Jeg tror det kommer til å kry av disse maskinene over alt, og Linux kommer til å få rykte på seg til å være det enkleste operativsystemet å bruke (Noe vi vet er sant, så klart :-) ).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » man 19.11.2007 3:14

Jepp gleder meg, min har passert TNT sin Euro Hub i Liege, kommer vel ila uka. Taiwan import.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » man 19.11.2007 3:22

Heldiggris. Du får sikkert din før jeg får min. Et av stedene jeg bestilte fra i dag sier jeg skal få den på fredag :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » man 19.11.2007 3:31

Nå, vet ikke om heldig akkurat, den har jo vært på markedet i noen uker. ;)

Hørte noe om at svart var blitt ytterligere utsatt, men fant ikke noe konkret info på det i farten.

Kom seg på rett over 3000,- inkl TNT express & MVA. Det er 1GB ram i denne dog, så synes ikke jeg kom dårlig ut med asia import.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav geirergoy » man 19.11.2007 4:19

Hadde jeg ikke hatt en diger ACER, skulle jeg løpt og kjøpt.
Eller... Mobilen kan jo gjøre det meste, og Aceren står jo oftest på bordet.
Hva skal dere egentlig bruke Asusen til?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » man 19.11.2007 4:45

Ditto:
Joda, men 'på markedet' er jo en definisjonssak når bare noen få får kjøpe.
De har trekt 2700 fra kontoen min fra England, men da får jeg jo ikke mer en 512mb ram. Men på den maskina jeg bruker nå har jeg kde, firefox, gimp (med to store raw 6mp-bilder lastet), openoffice, sylpheed og en del andre småprogrammer åpne, og det tar opp 363 mb, uten å bruke swap. Så 512mb skal holde en stund. Jeg håper bare de holder ord når det gjelder leveringstid.

Geirergoy:
Jeg skal bruke den til nesten alt en laptop brukes til; skrive tekst, web, se film, høre på musikk, lage musikk, se på bilder. Det er bare det at endelig har det kommet en laptop i riktig størelse til riktig pris, og den kommer til og med med riktig os (selv om jeg selvfølgelig kommer til å slette xandros og installere Arch Linux).

Her er en test av den på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=fmH05vIN8N0

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » man 19.11.2007 5:24

@ filoktetes
Poeng det, men om du hadde siktet dine surt opptjente kroner utenfor europa er det nok av steder å skaffe den. Vurderte lenge å kjøpe fra usa pga kursen dollarn er i, men fikk anbefalt han jeg kjøpte via i taiwan og fikk en bra pris. Blir interessant å ha "dobbel" layout(us+ch) på tastaturet.
Når det gjelder ram har jeg nok klart meg med 512M, men på min nåværende laptop ligger jeg på en normal jobb session med rundt 500M i bruk, så vil heller ha litt å gå på.

@geirergoy
Du nevner jo selv en av grunnene til at jeg går til innkjøp av en laptop til, min nåværende er også stor(les slæpbar). Å ha en ultraportabel laptop som booter lynkjapt(pga solid state disk) når jeg er ute på jobb vil gjøre hverdagen lettere(i flere forstander). Jeg jobber gjerne via mobil(edge/3g knyttet til laptop), men ikke på den.. Har ved ett par anledninger(hytteturer) måtte jobbe via ssh java klient på mobiln, det er mildt sagt tungvint.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » man 19.11.2007 5:38

Asus EEE kan bli den perfekte maskin for meg. Jeg bruker laptop med mobil (over bluetooth) mesteparten av dagen, så noe jeg mer eller mindre kan putte i lommen har gjort tilværelsen min perfekt. Ha en flatskjerm, mus/tastatur (bluetooth eller lignende) og en ekstern hardisk liggene når jeg skal "docke" den.

Vet ikke helt om jeg skal vente til den kommer til landet, eller bare bestille en nå :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav geirergoy » man 19.11.2007 6:05

Dere har i hvert fall overbevist meg.
Men jeg venter, så jeg kan få ÆØÅ.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » man 19.11.2007 14:19

Det såkalte norske tastaturet på den laptoppen jeg har nå viser dette på æ,ø,å-tastene:

Kode: Merk alt
    å-tasten: Å

    ø-tasten:ÖØ  æ-tasten: ÄÆ
             Æ             Ø


Kan ikke bli mye verre med engelsk tastatur, egentlig.

Det beste med eee-tastaturet er vel at det ikke har ms-tast.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » man 19.11.2007 16:40

Kunne de som får maskinen legge ut maskinvarespecs? lspci osv. Jeg kommer ikke til å kjøre distroen som følger med, så da er det kjekt å vite hva jeg må fikle med for å kjøre det jeg vil ha på den :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav geirergoy » tir 20.11.2007 3:22

I rein nysgjerrighet: Hva har du imot den som følger med? Den vil jo virke rett ut av boksen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » tir 20.11.2007 13:27

Jeg bruker bare en distro, ingen planer om å skifte. Jeg må også sette opp alt selv, tar ikke imot en ferdig pakke ;)

Synes heller ikke KDE er noe bra valg på en så liten skjerm.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » ons 21.11.2007 14:53

Postman Pat kom paa doera for litt siden. Har ikke hatt tid til mye lek ennaa, men foerste inntrykket er bare enormt. Greit nok, tar litt mere tid aa koble hodet over paa 3-finger-touch skriving, men det er overraskende godt aa skrive paa den.

Kode: Merk alt
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML Express Processor to DRAM Controller (rev 04)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 04)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 04)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 2 (rev 04)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 3 (rev 04)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 04)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 04)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 04)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 04)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d4)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface Bridge (rev 04)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) SATA Controller (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 04)
01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5007EG 802.11 b/g Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
03:00.0 Ethernet controller: Atheros Technology Corp. L2 100 Mbit Ethernet Adapter (rev a0)


HW som per idag ikke har native stoette er wlan(ar5007eg), ndiswrapper funker. Har lest paa madwifi & hal sine mailinglister og det er hal det ventes paa. Usikker paa webcam, den er attached via usb virker det som. Om du trenger mere info olear, fyr loes. :-)

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » ons 21.11.2007 16:06

Jeg tror webcameraet bruker uvcvideo-driveren. Den er ikke inkludert i kjernen ennå, men går ganske greit å installere fra svn:

http://linux-uvc.berlios.de/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron