Ta vare på e-post

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Ta vare på e-post

Innleggav JanJ » ons 02.07.2008 17:18

Hei!
hvordan ta vare på e-poster i Thunderbird når man bytter til ny maskinvare. Finner ingen eksportfunksjon.
medlem i 196 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav terjejh » ons 02.07.2008 18:38

Det bør være kurant. Det er ikke behov for eksportering, kun kopiering av filer om du ikke skal over til en helt annet epost format (konvertering via IMAP er da en mulighet, som da vi nylig overførte eposten fra Seamonkey til GroupWise på kontoret). Det eneste jeg ikke har funnet, er hvor(dan) man overfører adresseboka.

Har du ikke tatt backup av mailboksen før? Jeg har flere ganger brent mailboksen til DVD. Faktisk har jeg brukt samme mailboks over flere generasjoner Mozilla epostklienter gjennom en tiårs-periode; Netscape, Mozilla og nå Seamonkey. Ikke bare det, kjører både Windows og Linux klienter mot samme mailboks på felles disk. Har såvidt prøvd Thunderbird, og også den er kompatibel med samme epostformatet.

Tar utgangspunkt i SeaMonkey epost, da det er den jeg bruker hjemme nå. Tror det er lignende for Thunderbird, kanskje med litt andre menyer (ala forskjellen mellom Firefox og SeaMonkey). Jeg har plassert min hoved mailboks under /usr/Terje/Mail, på et FAT filsystem. Derunder ligger de enkelte databasefilene for Inbox, Sent, osv. På Linux vil den vel default ligge under en eller annen .mappenavn under din hjemmekatalog. Da er det bare å kopiere alt over via nettverk fra Mail (eks. via et tar arkiv eller cp -R), eller brenne det til CD/DVD først.

På Seamonkey finner man dette under menyen Edit>Mail & Newsgroup Account Settings>Server Settings
Hos meg er altså pathen for Local directory /windows/F/usr/terje/Mail

Dette kan man redigere og endre som vil, når man vil flytte eposten til en annen diskpartisjon som eksempel.

Lykke til!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav geirendre » ons 02.07.2008 22:42

Som terjejh sier, så ligger "alt" i en skjult mappe i hjemmemappen din.
Avhengig av distro heter den enten .thunderbird eller .mozilla-thunderbird
for å ta backup, eksportere el. er det bare å kopiere denne mappen(med alt innhold)
ut til CD/DVD eller hva som måtte passe.

http://kb.mozillazine.org/Thunderbird_: ... _Restoring
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Thunderbird
:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav JanJ » ons 02.07.2008 22:50

Takk og takk :-!
medlem i 196 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav terjejh » tor 03.07.2008 0:09

geirendre skrev:Avhengig av distro heter den enten .thunderbird eller .mozilla-thunderbird

Vet du hva fila for adresseboka heter, og om den kan eksporteres til noe standard utvekslingsformat?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav JanJ » tor 03.07.2008 12:40

Her fant jeg det:
Filsystem\home\jan\mozilla-thunderbird\nz2c..osv.\mail\local folders\inbox.sbd

Da bør det vel være tilstrekkelig å kopiere alt fra og med "local folders" for så å kopiere det tilbake på samme sted når ny maskin er installert. Kjører Mint Daryna nå, men har tenkt å bruke den siste distroen på ny maskin.

NB! Har lest at den siste distroen av Ubuntu som Mint bygger på kan installeres i XP som et "vanlig" program. Kan man også gjøre det med siste Mint distroen?
medlem i 196 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav geirendre » tor 03.07.2008 13:27

Har ikke eksportert/importert adressebok selv, men ifølge FAQen skal det være ganske enkelt.

http://www.mozilla.org/support/thunderbird/faq

You can use the Address Book Exporter application to export your address book to a plain text file. Then, in Thunderbird, select Tools > Import..., select Address Books, click Next and to import a text file.


http://www.freeemailtutorials.com/mozil ... sBooks.cwd

:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav terjejh » tor 03.07.2008 17:40

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ta vare på e-post

Innleggav JanJ » tor 03.07.2008 18:20

Ja adresseboken er grei, men det var selve mailene som lå litt mer skjult. 8-)
medlem i 196 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]