kde 4

kde 4

Innleggav icelizzard » lør 19.07.2008 15:21

noen som har prøvd kde 4 på debian, og om det er noen som har source til 4.o :-D
medlem i 205 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav omaha » lør 19.07.2008 16:23

KDE 4.0 er vel ikke å anbefale alt ettersom de har sluppet KDE 4.0.99 (RC + bugfixer). Jeg tror kanskje at KDE 4.X er litt dårlig polert for de fleste distroer foreløpig. Dersom du ønsker å teste får du muligens den beste erfaringen ved å laste ned Live KDE 4 fra OpenSuse - den er oppdatert til RC (4.0.98). Ellers tror jeg at jeg ville anbefalt deg å vente til 4.1 er sluppet - ihvertfall om du tenker på å installere på en maskin du er avhengig av.

Nærmeste repo med source finner du her:
ftp://mirrors.dotsrc.org/kde/unstable/4.0.99/src/
medlem i 204 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav olear » søn 20.07.2008 0:23

KDE4 er ikke på høyde med KDE3 enda, man må nok vente til 4.2, kanskje 4.3 før KDE4 kan erstatte KDE3.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav rocknrolf77 » søn 20.07.2008 3:38

Det samme tenkte jeg. Er ikke mange dagene siden jeg testa 4.1 rc1 i kdemod i arch. På høyde med kde 3X er det ihertfall ikke. Plasma var jo fortsatt helt på trynet og klikka totalt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav skeptikern » søn 20.07.2008 4:22

har kjørt kde4 ett par måneder nå på laptopen her og jeg må si at jeg er svært misfornøyd. Plasma er ustabil, husker ikke innstillenger etter restart av maskin og diverse.. tror egentlig dette går feil vei..

skeptikern :)
medlem i 224 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav icelizzard » søn 20.07.2008 13:25

ok hørtes ikke ut som det var noe å prøve enda
medlem i 205 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav omaha » søn 20.07.2008 16:13

Jeg har ikke noen videreverdigheter med KDE 4.0.99 (4.1rc+) på OpenSuse 11 for vanlig desktopbruk - har det installert på to laptoper og har "flyttet permanent" til KDE 4.X. Men som Olear sier - noe av funskjonaliteten fra 3.5.x mangler ettersom ikke alle applikasjoner i økosystemet er klar enda. Blant annet gjenstår en god del av funksjonaliteten i Konqeror, og Koffice er i alpha8 eller 9 tror jeg. Kontact er vel heller ikke helt klar, men fungerer mer enn godt nok for mitt bruk. Har ikke noen spesielle problemer med Plastma.

Ettersom oppdateringer er raskt og enkelt tilgjengelig i denne kombinasjonen er det hele ganske greit og jeg er veldig fornøyd så langt. Det spør litt på hensikten ved å installere - vil man beholde distroen sin som ikke har kommet like langt tror jeg det er fornuftig å vente. Er hensikten å teste KDE 4.1 RC så tror jeg at man bør velge OpenSuse på en egen partisjon. Det er nok bare et spørsmål om tid før de fleste distroer er på omtrent samme bølgelengde.
medlem i 204 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav icelizzard » søn 20.07.2008 22:40

ok, tror jeg venter da jeg har Debian på min bærbare
medlem i 205 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav icelizzard » søn 03.08.2008 21:22

Har litt problemer med å installere kde4, noen som skjønner noe av dette og hva jeg kan gjøre


AMD64:~# apt-get install kde4
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.

Since you only requested a single operation it is extremely likely that
the package is simply not installable and a bug report against
that package should be filed.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
kde4: Depends: kde4-minimal (>= 1) but it is not going to be installed
Depends: kdeadmin (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdeartwork (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdegraphics (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdeedu (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdegames (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdemultimedia (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdenetwork (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-3 is to be installed
Depends: kdeutils (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Depends: kdepim (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-5 is to be installed
Depends: kdeplasma-addons (>= 4:4.1.0) but it is not going to be installed
Recommends: kdeaccessibility (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Recommends: kdesdk (>= 4:4.1.0) but it is not going to be installed
Recommends: kdetoys (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-2 is to be installed
Recommends: kdewebdev (>= 4:4.1.0) but 4:3.5.9-3 is to be installed
E: Broken packages
medlem i 205 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav Andre-p » man 04.08.2008 1:08

Hei!

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe, siden jeg ikke bruker Debian selv lenger, men jeg kan jo prøve.

Hvilken version av Debian bruker du? Stable, testing eller unstable?

Prøver du å installere fra Debians offisielle pakkebrønn, eller fra et annet sted? Hvis det er fra en offisiell pakkebrønn vil jeg tro at dette er noe som vil bli fikset ganske snart. Hvis dette er fra en pakkebrønn du selv har lagt til i /etc/apt/sources.list så har du kanskje lagt den nederst i fila? Hvis jeg har forstått det riktig så er pakka kde4 bare en pakke som installerer mange andre pakker som avhengigheter. Disse avhengighetene finnes i en pakkebrønn som står høyere opp i fila og vil derfor bli installert istedet for pakkene fra pakkebrønnen hvor kde4 ligger. Du bør derfor prøve å legge denne pakkebrønnen over de andre pakkebrønnene.
medlem i 213 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav KMJ » man 04.08.2008 1:44

For ikke så lenge siden leste jeg(Så rart det enn høres ut, slik tolket jeg det) at Debian pakken er slik at du ikke kan ha KDE 3 og 4 desktop installert sammtidig. Ut i fra dependency lista ser det nesten ut som det er det som gir deg problemer, 4.1 pakker blir blokkert av 3.5.9 pakker. Får håpe at jeg har missforstått og at det ikke er så ille.

Debian er i så fall den eneste distribusjonen som har klart å lage et problem ut av det. Av og til gjør Debian utviklerene virkelig geniale ting.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: kde 4

Innleggav unbob » man 04.08.2008 2:01

Hei,

Har du fulgt denne?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til KDE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron