Kan ikke legge til flere skrivebord.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav RedDwarf » tir 04.11.2008 20:41

Har etter mye om og men fått byttet over til Ubuntu 8.10, og kan ikke si annet enn at jeg er imponert så langt. Angrer ikke et sekund.

Men, det eneste jeg mangler nå er flere skrivebord. Problemet er at dette ikke er så lett som man skulle tro. Jeg har lagt til fire kolonner i "Brukervalg for arbeidsområdebytter", men til ingen nytte. Compuizconfig-settings-manager gir heller ikke store muligheter her annet enn å legge til i horisontal eller vertikal størrelse. Problemet er at antall skrivebord uansett holder seg på 1 :-(

Noen gode ideer til løsning?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav debianuser » tir 04.11.2008 21:06

I Compizconfig-settings-manager går du på: general options -> Desktop size. Her endrer du horizontal virtual size til hvor mange skrivebord du vil ha. :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav RedDwarf » ons 05.11.2008 12:37

Hei og takk for svaret.

Det du svarer er jo forsåvidt rette løsningen, og som jeg skriver (kanskje noe knotete over?), så er det forsøkt. Det eringen problemer å legge til skrivebord på oppgavelinjen. Det vil se ut til at jeg har 4 eller flere skrivebord. Problemet er at kun et av de vil være tilgjengelig. De andre tre eksisterer ikke, og er dermed umulige å velge.

Kan det forresten være andre programmer som "blokkerer" for muligheten? Er standard ny-installasjon av Ubuntu 8.10. Eneste programmet som er forsøkt installert utover dette er AWM.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav debianuser » ons 05.11.2008 13:02

Er du sikker på at du bruker compiz og ikke metacity? Disse to er ikke kompatible i virtuelle skrivebord. For eksempel dersom du har 4 skrivebord i compiz kan du fremdeles ha bare 1 i metacity. Prøv compiz --replace og deretter endre instillingen igjen.

Skal ikke være noen programmer som blokkerer etter det jeg vet.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav RedDwarf » ons 05.11.2008 13:09

Mener jeg har prøvd compiz --replace også. Skal prøve det på ny senere i kveld, og se om lykken smiler til meg da ;)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav Draemora » ons 05.11.2008 14:13

Bruker du KDE eller Gnome? Vet at KDE hadde/har ett problem med kuben i Compiz (eller omvendt), men husker ikke detaljene (selv om det frustrerte meg noe voldsomt).
medlem i 201 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav RedDwarf » ons 05.11.2008 17:05

Bruker Gnome, men compiz --replace fungerte heller dårlig. Fortsatt kun et skrivebord gitt :-P

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav Draemora » ons 05.11.2008 17:13

Er du sikker på at Compiz kjører? Har du prøvd å høyreklikke på Workspace switcher, velge preferences og endre innstillingene derfra?
medlem i 201 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav RedDwarf » ons 05.11.2008 18:41

Sikker ? så sikker man kan bli.... Wobbly windows og alle effektene der. Og "ps ax | grep compiz" gir merkelig nok et resultat.

Og som åpningsinnlegget antyder, ja jeg har også prøvd det du nevner (Brukervalg for arbeidsområdebytter).

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan ikke legge til flere skrivebord.

Innleggav BazookaAce » man 15.12.2008 3:50

Kanskje ett dumt spørsmål, men jeg går utifra du har prøvd å høyreklikke på taskbaren, og velge "Properties" (min er engelsk), og trykke inn hvor mange skrivebord du har?

Nå går jeg utifra at du har gjort dette, men man kan aldri være helt sikker :-P

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]