Arrrgggh!!! Errorer under booting!.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Arrrgggh!!! Errorer under booting!.

Innleggav rockie » lør 29.11.2008 20:27

Hei!!

Skulel fikse litt på partisjoene mine vi agparted livecd men edn gjorde noe kluss med windowsen min. Av en elelr annen grunn hadde jeg heller ikke mint inne da. Feilen kunne jeg ha klaret og fikse via linux, men fikka bare masse errorer som sa ett eller annet om !O error og masse rart. Så formaterte jeg og la inn windows på nytt og skulle legge inn linux på nytt, men det samme på nytt.

Bootskjermen kommer opp og den loader så kommer jeg til et "terminal" vindu i fullskjerm der de frytkelige meldingene kommer.

Skal prøve og komme med en mer detaljert medling om hva de sier, men må sitte og skrive av for hånd...

Hva er feilen? Klarer meg ikke uten linux lengre!
medlem i 190 måneder
 

Re: Arrrgggh!!! Errorer under booting!.

Innleggav ak » søn 30.11.2008 2:21

Veldig viktig at du ihvertfall gir oss en eller to

Hvis du tester nyere distribusjoner enn det du har kjørt tidligere kan det være snakk om en driver feil. Ellers, hvis disse har fungert tidligere, så vil jeg begynne å tenke på om det er et problem med disken eller kontrolleren.

Se om produsenten av harddisken tilbyr LiveCD verktøy for å teste disken, eller kjørt følgende fra en LiveCD:

sudo smartctl --all /dev/sda

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Arrrgggh!!! Errorer under booting!.

Innleggav rockie » søn 30.11.2008 19:04

Hadde en ganske kraftig diskkræsj her, men det var p.g.a partisjonering av den. Det var samle gamle Linux Mint Elyssa (5). Får ikke disse meldingene i gparted live cd, den klarer alt uten problemer, og win2k instalasjon uten problemer.

Har lasta ned Mint 6 RC1 og skal brenne den nå, får se om det går fint.

Edit: Fikk brent Mint 6 og bootinga av live'cden gikk fint :D I skirvende stund er den 66% ferdig med instaleringa

Edit2: Fikk instlert fult og helt, og alt fungerer. vet ikke om det hadde no med sake, men jeg hadde en forhåndsformatert partisjon med ex3 på. Sletta den og så fungerte alt fint, i allefall emd Mint 6 felicia.
medlem i 190 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere