NTFS/Fat32 støtte i linux|

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » lør 29.11.2008 20:32

Lurer på om de som utvikler kjerna oen gang komemr til og lage full støtte for ntfd/fat32 så jeg kan legge hele home på en partisjon med fat32/ntfs?

Er littkjipt og ha en home i windows og en i mint. Evuentuelt så lurer jeg på om jeg kan sette standard hjemmeområde (og hvordan man gjør dette) i windows 2000 på en ex3 (eller annen linux filsystem)partissjon? Har allerede fika drivere til windows som kan lese/skrive ex3.
medlem i 190 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav ak » søn 30.11.2008 2:25

FAT32 er rett og slett for primitivt til at det kan brukes på /home partisjonen, det støtter ikke konseptet at filer eies av brukere og grupper.

NTFS burde egentlig gå, men du må legge det over etter endt installasjon.Du får ikke spesielt god ytelse, du bør heller installere Ext3 driveren i Windows.

http://www.fs-driver.org/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » søn 30.11.2008 18:54

Men kan jeg sette home partisjonen til standard hjemmeområde i windows?
medlem i 190 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav ak » søn 30.11.2008 19:05

Du kan det, men det vil vel ikke være spesielt lurt og rote til begge deler ?

GNOME / KDE og dine programmer har jo ingen glede av directoryer som "Application Data", og Windows ingen nytte av .pidgin, .mozilla.

Mens jeg holdt på med dual-booting så gjorde jeg følgende:
1) Opprettet egen partisjon med Ext2 for dokumenter og lignende
2) Installerte driveren jeg lenker til ovenfor i Windows
3) Legge snarveier fra skrivebordene i begge OS til det delte området, og legge alle viktige ting der.

Dette gjør også sikkerhetskopiering relativt enkelt, ihvertfall får man samlet dokumenter, bilder osv. på ett sted.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » søn 30.11.2008 19:43

Du sier noe der. Blir nok lenking ja, men windows tar vel ikke noe skade av .pidgin elelr .mozilla og mint tar vel ikke skade av Application Data?

Hadde vært fint og samla alt på ett sted for bruker det windows linux ca 50/50.
medlem i 190 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav omaha » man 01.12.2008 12:20

En av mine kjepphester er at dokumenter, mediafiler osv ikke skal ligge i samme område som OS'et, men alltid på en egen partisjon. Det er jo fullt mulig å legge Home på en separat partisjon, men ved å la kun konfigurasjonsfiler bli liggende der er det lett å ta backup av disse. Jeg synes også det er veldig greit å ikke ha tilgang til Linux systempartisjon fra Windows.

Ved å bruke FEBE-tillegget i Firefox kan man ha samme FFinnstillinger på alle maskiner.

Dersom man er konsekvent med å legge egen informasjon på separat område blir maskinen vesentlig bedre å administrere - risikoen for å miste filer ved reinstallasjon av OS er lavere.

Jeg har ikke særlig sans for at f.eks Ubuntu også har begynt med å legge dokument/media/osv-kataloger i Home.
medlem i 204 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » man 01.12.2008 16:37

Kommer nok tilog splitte disken opp i tre, men håper alt går fint nå så jeg slipper reinstalasjon a alla os'er som forige gang.

Vet at jeg kan flytte /home til en annen partisjon, men hvordan gjør jeg det i windows?

hvor lå /dkoumenter o.s.v videre før? Første linux jeg brukte var Ubuntu 8.04
medlem i 190 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » man 08.12.2008 19:41

Har prøvd de ex2 driverene du nevnte, de fungerer på ex3 ogg, men må inn på kontrollpanel ver gang jeg skal bruke de og og sette stasjonsbokstav på nytt?

Bedrer deette seg hvist jegkonverterer til ex2? Ec3 er ikke offisielt støtta, så hvilke kommandoer skal jeg bruke?
medlem i 190 måneder
 

Re: NTFS/Fat32 støtte i linux|

Innleggav rockie » lør 13.12.2008 20:29

Err... Hvordan flytter jeg home partisjonen? Må jeg inom kommandolinja må alt måtes inn med teskje.
medlem i 190 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]