Xen domU Linux gjest filsystem

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Xen domU Linux gjest filsystem

Innleggav terjejh » lør 17.01.2009 20:56

Jeg har installert en 'XenU* CentOS 5.2 gjest på en 9GB diskpartisjon /dev/sda11 (sett fra dom0 Linux verten).
Filsystemet sett fra Linux gjesten ser slik ut:
Bilde

Noen spørsmål:

1. Kan man montere og aksessere CentOS gjestens filsystem fra vertsOS'et?

2. Bruker Linux gjesten en swap-fil, da det ikke vises noen egen swap partisjon?

3. Hva er forresten tmpfs montert på /dev/shm ?

4. GUI
Er det mulig å bruke Copy and Paste (ev. X copy) med mus mellom gjest og verts OS vinduer?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Xen domU Linux gjest filsystem

Innleggav ak » søn 18.01.2009 12:41

1) Ja, men siden du har brukt en partisjon som disk må du legge inn en offset. Se f.eks. viewtopic.php?p=1653596#p1653596 , for mindre vanlige geometrier må du kanskje google litt, tror det finnes en del veiledninger på hvordan man beregner offset (som regel handler det om å gange med 512, så det er ikke så ille).

2) Det kommer an på hvordan du har installert. Standard CentOS installasjon klager hvis du installerer uten swap, men lar deg fortsette etter advarsel hvis du ønsker det. "free" viser deg om du har noe swap eller ikke, du kan selvfølgelig fortsatt lage en fil med dd og så bruke den.

3) /dev/shm er en RAMdisk i virtuelt minne, brukes for å dele data mellom programmer

4) Når du bruker VNC ? Pleier å fungere, men det kommer an på alle fire komponenter (Host skrivebordsmiljø -> VNC klient -> VNC server -> gjest skrivebordsmiljø). Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette når hele søla har vært GTK, men noe mere spesifikt kan jeg egentlig ikke si.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Xen domU Linux gjest filsystem

Innleggav terjejh » søn 18.01.2009 16:18

Takk for svaret.

1) Standardvalget i YaST "Create VM" også for rhel5 er fil, samtidig som det anbefales å bruke fysisk disk(partisjon) pga bedre ytelse. I tillegg gir vm på disk fordelen av å kunne benyttes av av flere vertsOS installert som multiboot (fungerer kanskje også ved fil), og å beholdes ved nyinstallasjoner av vertsOS'et, som skjer ofte under beta-testing.
'Offset' må jeg ha litt bedre tid på enn det jeg har nå (veiledning)

2) Jeg har brukt førstevalget med 'Enter' for en CentOS gui installasjon med Anaconda, og senere standardforslaget for formattering av disken. (om preconfigureringen av 'Create VM for rhel5' legger noen føringer her, vet jeg ikke). Har ikke sett noen klager fra installasjonsprogrammet mht swap.
Følgende utlisting viser vel at swap fil på 1 GB er brukt
Kode: Merk alt
[terje@localhost ~]$ free
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        505856     469820      36036          0      38828     307572
-/+ buffers/cache:     123420     382436
Swap:      1114104          0    1114104


4) Jeg har ikke fått til å kopiere fra VNC gjesten og lime inn hos verten, begge Linux/Gnome. Ved rdesktop fra winxpvm gjest til Suse vert fungerer det greit.
Men så må muspeker ved VNC låses til/fra gjesten for å kunne brukes, så kanskje det er med på å separere det mer som to atskilte miljø med hvert sitt atskilte kopibuffer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]