CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » lør 17.01.2009 14:19

Edit:
Rettet Dom0 til DomU


Ønsker å forbedre interaktiv bruk av en fullvirtualisert CentOS 5.2/Gnome DomainU skrivebordsgjest på Xen 3.3.1/openSUSE 11.1. Standard settes opp et VNC konsollvindu for virtuelle maskiner, men muspekeren blir for hakkede i bevegelsene for interaktiv bruk. (Til sammenligning løste rdp/rdesktop dette problemet for WindowsXP VM. SLE installeres automatisk som PV VM gjester)

Derfor er det to muligheter jeg ønsker å prøve for CentOS:

1. Prøve oppkopling fra Suse/Gnome via eksternt skrivebord med XDMCP, men fikk ikke opp noen forbindelse/innloggingsskjermf fra CentOS. Noen som har fått dette til?

2. Finnes paravirtualiserte (PV) drivere som rpm til CentOS? I såfall, må det også byttes til en xen basert kjerne? (kjører nå 2.6.18....el5 i386)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS5 dom0 skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav ak » lør 17.01.2009 15:02

Dom0 er host, DomU er gjest, jeg antar at du mener en DomU siden du skriver srivebordsgjest.

Det viktigste spørsmålet: Hvorfor bruker du fullvirtualisert for en gjest som kan paravirtualiseres?

1) Sjekk ihvertfall loggene, som standard er firewallen aktivert og vil blokkere dette. Hvis du bare skal slå det av er gamle setuptool (yum install setuptool , setup) nok for å deaktivere SELinux og firewall.

Ellers bør standard veiledninger for ekstern tilkobling til X fungere.


2) Xen vingeklipper kjernen, det er ikke nok med et par drivere. Installer Xen tilpasset kjerne ved hjelp av yum og bruk den. Alternativt kan du bruke Xen sin spesielle bootloader, pygrub, slik at kernel image hentes fra Xen som er installert på Dom0. (Nb når du gjør dette må også xen konfigurasjonen for den virtuelle maskinen endres. Du går da over til å paravirtualisere.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » lør 17.01.2009 19:05

Det var selvfølgelig 'domU' jeg tenkte på for gjesten, men skrev feil 'dom0' som for verten. Har rettet det i overskriften nå.

Fullvirtualisert CentOS gjest ble installert, da HVM var standardvalget for oppsett av rhel5 vm. Oppdaget i farta ikke at der var mulighet for å sette opp rhel5 som PVM gjest. Skal prøve det nå. Er i tvil om jeg kan/skal konvertere HVM til PVM eller om jeg må reinstallere CentOS.

Siden søkte jeg etter 'kernel-xenpae' (en betegnelse Suse benytter), uten å finne det. Ser nå at der istedenfor ligger en 'kernel-PAE' på CentOS 5.2 DVD'en. Antar det er sistnevnte som skal benyttes for en xenU PVM gjest for CentOS.

Men er det slik at det trengs ekstra PVM-drivere utover PAE-kjerna, eller er PV-blokk/nettverks-driverne inkludert på installasjonsmediet og blir installeres samtidig som man installerer en Xen-PAE versjon av kjerna (som på SLE)? Det var denne mailen som gjorde meg noe tvilende:
http://www.nabble.com/Converting-full-v ... 42359.html

Satte opp ekstern innloggingsskjerm på CentOS/Gnome under System>Admin>Innloggingsskjerm <sikkerhet>
Videre var jeg inne og deaktiverte både brannveggen og SELinux. Prøvde å kople opp med tsclient/XDMCP fra Suse. En feilmelding kan indikere en en bug på sistnevnte.
Kommer ikke på alternative måter å kople opp med XDMCP på?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav ak » lør 17.01.2009 20:34

PAE står for physical address extension og har kun med utvidelse av minne å gjøre, det er ikke viktig for virtualisering. Det brukes hvis du skal gi gjesten mere enn 4 Gb med fysisk minne og kjøre 32 bits programmer.

kernel-xen burde gjøre susen (ihvertfall det fremfor kernel-pae), du trenger ikke å reinstallere så sant du får oppdatert konfigurasjonen for gjesten. Bytt kernel først, en fullvirtualisert gjest booter greit med xen kernel.

GDM biten må jeg prøve ved anledning,,, det er ganske lenge siden jeg har satt opp noe annet enn FreeNX.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » søn 18.01.2009 17:11

Takk for svar.

Prøvde en full reinstallasjon av CentOS med YaST "Create VM" for rhel5 med paravirtualisert OS, nettverks og grafikkort. Installasjonen fant ikke riktig kjerne og drivere på CentOS 5.2 installasjons DVDen, selv om kernel-xen lå der. Enten har ikke CentOS samme filnavn som RHEL5 eller så manglet det noe. Reinstallerte derfor fullvirtualisert VM for rhel5 (CentOS) på nytt.

Etter installasjonen lastet jeg ned pakkemønsteret for CentOS virtualisering, der bl.a kernel-xen-2.6.18 og virt bibliotek lå. Nå har jeg bootet opp denne kjerna. Det (eneste) jeg har merket så langt, er at oppstarten med denne xen kjerna tar lengre tid enn native kjerna tok.

Jeg synes fortsatt dette er noe forvirrende og er i tvil hva som egentlig er oppnådd med dette eller ikke. Er et Xen tilpasset gjesteOS=vertsOS utgaven?
Hvordan kan man finne ut PVM drivere er i bruk (hvilke pakker), selv om en xen-tilpasset kjerne er installert?

Novell's kommersielle "PV driver pack" inneholder PV drivere for RHEL og Windows (jeg har ikke den). Det synes derfor merkelig hvis RHEL standard distroer har tilsvarende PV drivere fra før.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav ak » søn 18.01.2009 17:33

Samme kernel benyttes av både gjest og vert. Under oppstart sjekker den om hypervisoren skal startes eller om dette er en gjest. (Dom0 er faktisk også en gjest av hypervisoren.) Du kan sjekke dette ved å gå rett til kilde kilden (XenSource), de distribuerer bare en kernel og tilhørende initial ramdisk.

Ikke sikker på hvorfor du installerte fullvirtualisert på nytt, fremfor paravirtualisert ?

Driverne som brukes for paravirtualisering heter xennet og xenblk. Du kan sjekke med lsmod, men at de er lastet betyr ikke nødvendigvis at de er i bruk. Hvis SUSE bruker vanlig konvensjon så vil diskende hete /dev/xvd{bokstav} i paravirtualiserte systemer, og /dev/sda eller /dev/hda i fullvirtualiserte som bruker en av QEMUs maskinmodeller. Tror du må sjekke på vertens konfigurasjon for å si definitivt om klienten er paravirtualisert eller ikke.

Edit: Via dmesg ser det ut som om paravirtualiserte gjester har
Kode: Merk alt
BIOS-provided physical RAM map:
 Xen: 0000000000000000 - 0000000040800000 (usable)


Har ikke sjekket, men tviler på at du vil finne dette i fullvirtualiserte.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » søn 18.01.2009 21:43

Jeg installerte VM med prekonfigurert YaST2 gui verktøy for rhel5. Installasjonen ville ikke kjøre ved valg av PVM og varslet manglende drivere. Prøvde ikke ikke mixen PV OS (xen kjerna var jo på dvden) og fullvirtualiserte drivere. For meg virker det som om det jeg nå sitter med, etter at Xen pakkemønsteret ble lagt til direkte fra CentOS, innenfra den fullvirtaliserte VM etterpå.

Her de 6 interaktive YaST skjermbildene for konfigurerasjon og installasjon av Xen VM for et utvalg OS versjoner. De gjør det svært enkelt, raskt og brukervennlig sette opp Xen VM innenfor gitte rammer, mens kommandoverktøyene gir full fleksibilitet for skreddersøm:
Bilde
Bilde

Konfig fila for xen rhel5 på SUSE verten viser kun HVM installasjonen slik den ble utført, og kan nok ikke forventes å oppdatere seg, når Xen ble installert innenfra VMen etterpå:
Kode: Merk alt
linux-78n9:~ # cat /etc/xen/vm/rhel5
name="rhel5"
uuid="7c9954c4-4b24-31d7-f029-066f246d4b61"
memory=544
maxmem=1024
vcpus=1
on_poweroff="destroy"
on_reboot="restart"
on_crash="destroy"
localtime=0

builder="hvm"
extid=0
device_model="/usr/lib/xen/bin/qemu-dm"
kernel="/usr/lib/xen/boot/hvmloader"
boot="c"
disk=[ 'phy:/dev/sda11,hda,w', 'phy:/dev/sr0,hdc:cdrom,r', ]
vif=[ 'mac=00:16:3e:5b:47:32,bridge=br0,model=rtl8139', ]

stdvga=0
vnc=1
vncunused=1
apic=1
acpi=1
pae=1

serial="pty"


/dev/xvd
Sjekket på CentOS installasjonen der /dev/hda vises.
Logget meg også inn med NX på kontorserveren, der vi kjører SLES10 og openSUSE 10.3 som PVM gjester. Sjekket på SuSE gjesten, og ja, de bruker /dev/xvd konvensjon på diskene.

xennet og xenblk
Finnes ikke på CentOS installasjonen med lsmod. Det rimer jo bra med feilmeldingen om manglende drivere fra PVM installasjonsforsøket med YaST.
Jeg søkte også med CentOS pakkehåndtereren uten å finne dem. Googlet og så at det hadde vært diskusjoner om at de hadde manglet. Finner du disse kompilert inn i din CentOS kjerne, eventuelt etterinstallert dem fra andre repo?

Sjekket med lsmod også på kontorets openSUSE gjest, og fant xennet og xenblk der.

Edit: Via dmesg ser det ut som om paravirtualiserte gjester har
Kode: Merk alt
BIOS-provided physical RAM map:
 Xen: 0000000000000000 - 0000000040800000 (usable)

Denne fant jeg likevel på CentOS, såvel som på SuSE
Derimot fant jeg noe på openSUSE gjesten som virker interessant i denne forbindelse, og som ikke finnes på CentOS gjesten:
Kode: Merk alt
xen-vbd   registered block device driver

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav ak » søn 18.01.2009 21:55

Yup, fullvirtualisert med qemu:
Kode: Merk alt
device_model="/usr/lib/xen/bin/qemu-dm"
kernel="/usr/lib/xen/boot/hvmloader"


Jeg tipper xen-vbd bare er en renamet versjon av xenblk, eventuelt xenblk med copy-on-write.

Kan ikke svare på hvorfor Yast ikke lar deg installere fullvirtualisert, virt-install har ihvertfall ferdige script for det, og jeg trodde Yast2 også låner fra Virtual Machine Manager (virt)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » man 19.01.2009 0:25

Yup, fullvirtualisert med qemu:

Ja, som jeg skrev, var det bare fullvirtualisert installasjon som ville starte.
Kan ikke svare på hvorfor Yast ikke lar deg installere fullvirtualisert, virt-install har ihvertfall ferdige script for det, og jeg trodde Yast2 også låner fra Virtual Machine Manager

Jeg antar du her mente paravirtualisert(?)
YaST har også valg for det, men fant som nevnt ikke nødvendige (PV?) drivere på CentOS 5.2 installasjonsDVDen. Finner du PV-driverne for/på CentOS?

Hvis CentOS kjerna på gjesten er Xen basert og PV driverne mangler, gir det vel ingen fordeler som økt ytelse (kanskje tvertimot), sammenlignet med en native kjerne?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav ak » man 19.01.2009 1:00

Dro bare frem den delen av konfigurasjonen som sier det svart på hvitt, korrekt at jeg mente paravirtualisert i andre avsnitt.

Se siste avsnitt i
http://linux1.no/blogg/ak/3562/xen-330-under-centos-52

Det ligger ihvertfall xen images med drivere her: http://wftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/ce ... mages/xen/ , disse brukes under netinstall. Jeg trodde de også lå på DVDen, men har vel aldri brukt den for å installere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS5 domU skrivebordsgjest på Xen/SuSE

Innleggav terjejh » man 19.01.2009 1:40

Takk for linkene, jeg skal sjekke dem nærmere etter hvert som tiden tillater det. Men jeg tviler uansett på at config fila på verten vil kunne bli automatisk oppdatert, når installasjonen endres lokalt innefra vmgjesten i etterkant (uten at dette betyr all verden)

Hvilke skript som ligger bak gui verktøyene "VM Manager" og "Create VM" i YaST vet jeg ikke. Sistnevnte wizard kan også startes opp med kommandoen 'vm-install'
Ellers brukes 'xm' og 'xend' kommandoene mye.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]