Kjøpe musikk på nettet?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav sturla » fre 06.02.2009 0:14

Jeg har lenge mer eller mindre boikottet musikkindustrien på grunn av deres håpløse tilnærming til problemene omkring piratkopiering og ulovlig nedlasting av musikk. Men det går jo ikke i lengden. Musikk er noe universelt, noe mennesker trenger.

Tidligere fantes det få muligheter for en som kjører Linux, og som ikke er interessert i DRM infisert vare. Jeg har ikke holdt meg oppdatert den siste tiden. Derfor spør jeg; finnes det nå noen gode og reelle muligheter for å betale for musikk på nettet? Kjøpe slikt lovlig altså?

Jeg er ganske kravstor. Bl.a må man stilles ovenfor et godt utvalg av musikk (alle genre), god kvalitet på det som tilbys (tenker på bitrate osv.) og ikke minst et fornuftig betalingssystem (trygt og fornuftig). Noen som vet?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav janerikb » lør 07.02.2009 0:29

Jeg har brukt http://www.7digital.com/

Ser ut som de har er bra utvalg. Mp3 med 320kb/s er vel standard.
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav sveur » lør 07.02.2009 0:30

Jeg har brukt eMusic.com i tre år nå, og jeg elsker det. Det er en billig abonnementsordning hvor jeg betaler 15 USD i mnd for ca 50 nedlastninger. og du kan selvfølgelig kjøpe mer... De har ikke de aller største artistene, men har alle som er litt mindre. Jeg har ikke utforsket sjangre utenom "mainstream", men de har ganske bredt utvalg. Bitraten er 192 eller noe mp3, og de har en nedlastningsagent til linux. Betalingssystemet er helt enkelt mastercard eller visa, ikke noe points eller noe. Det er ganske rimelig og abo ordningen gjør at man blir "tvunget" til å utforske ny musikk hver måned. Kanskje ikke best hvis du kjøper _masse_ musikk, men da kan du bruke Spotify.
medlem i 208 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav sturla » søn 08.03.2009 21:54

Tar opp igjen denne...

Mange (om ikke alle?) av de utenlandske nettstedene som tilbyr musikk, er utilgjengelig for oss her i Norge. Det kommer vel av lisensieringen på låtene vil jeg tro. 7digital ble nevnt over, og det samme gjelder der også. Mulig det finnes veier for å omgå dette. Men skal jeg kjøpe musikk, vil jeg gjøre det etter de retningslinjer som nettstedet setter. Og når det står at kunder utenfor f.eks. UK ikke kan handle der, ja da gjør jeg ikke det.

CDON.COM er et svensk nettsted, som også operer i Norge. De har mye, men langt i fra alt. Jeg har ofte måtte gi opp å finne låter der inne.

Står det virkelig ennå (i 2009) så dårlig til i denne bransjen at de ikke klarer å gi sine kunder et bedre tilbud?! Ikke rart folk laster ned ulovlig...

Hvis noen har gode alternativer, er jeg fortsatt interressert i å få vite av disse.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav janerikb » søn 08.03.2009 22:12

Hos 7digital er det ikke restriksjoner på å handle fra Norge.
Ellers kan du prøve musiconline.no
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav terjejh » man 09.03.2009 0:04

Bokklubben og Bokkilden har startet opp med salg av mp3 musikk. Utvalget er kanskje ikke så stort ennå (ca. 1 mill titler i løpet av høsten 08), men det er jo en god begynnelse
http://www.paragallo.com/pdf/Bokklubben ... kilden.pdf
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?rom=musikk

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav Roberth » man 09.03.2009 0:07


Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav sturla » man 09.03.2009 0:41

Fra 7digital sine sider:
Can I shop at 7digital from outside of the UK?

If you are located outside the UK, you will be unable to purchase from our 7digital.com site. However, we operate download sites in an increasing number of other countries.
... dessverre ikke Norge.

Fra amazon:
Please note that AmazonMP3.com is currently only available to US customers.


Sikkert veier å forbigå dette på. Men jeg forholder meg til selger og deres betingelser. Det er jo nettopp derfor jeg ønsker å handle lovlig og ikke laste ned pirat vare.

Hvorfor klarer ikke en ressursfull bransje å få dette til? Det er for meg helt ufattelig. Her har de verdens beste distribusjonsapparat, og så fikser de ikke å bruke det!?

Hva om bransjen i norge hadde gått sammen, laget en norsk portal hvor du kunne søke opp all kjent musikk, betale for den, og så laste den ned? Det tekniske ved å sørge for at riktig selskap/artist fikk betalt hadde de fint klart av med. Kan det være så vanskelig da? For et marked, og for en mulighet til inntjening! Fatt det bare den som kan...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe musikk på nettet?

Innleggav janerikb » man 09.03.2009 0:55

Fra 7digital sine sider:

Can I shop at 7digital from outside of the UK?

If you are located outside the UK, you will be unable to purchase from our 7digital.com site. However, we operate download sites in an increasing number of other countries.

... dessverre ikke Norge.


Dette høres rart ut fordi dette står under Terms and condition.
13 INTERNATIONAL USE

You agree to comply with all applicable laws regarding the transmission of technical data exported from the United Kingdom or the country in which you reside (if different) and with all local laws and rules regarding acceptable use of and conduct on the Internet.

Some of our downloads are restricted by territory. Where required, to conclude the purchase of any such restricted products, you will be required to provide a billing address in the relevant territory. You agree not circumvent any territorial restrictions in place on the Website/ Services or provide false billing information.

Og jeg har ikke omgått noe som helst.
medlem i 222 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]