H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav terjejh » man 16.02.2009 17:20

H.264 (MPEG4 Part10) skal gi mer effektiv komprimering og bedre utnyttelse på lavere båndbredde enn tilsvarende HD video kvalitet som MPEG2.

For HDV er det kjent at MPEG2 (MP@H-14) datastrømmen utgjør hhv
    19Mbit/s for 1280x720 oppløsning (720p)
    25Mbit/s for 1440x1080 oppløsning (1080i)
720p trenger ca. 10GB lagringsplass pr time HD video
1080i trenger ca. 13GB lagringsplass pr time HD video

Jeg har søkt å finne tilsvarende data for H.264, uten egentlig å finne noen matnyttig sammenligning. Kan noen hjelpe med noe her?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav thomasb » man 16.02.2009 18:01

Har du lest følgende EBU-dokument? Litt gammelt, men gir deg en kort og grei oversikt over formatet sammenlignet med MPEG-2.

AVC/H.264 — an advanced video coding system for SD and HD broadcasting (Tech Review 302)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav terjejh » man 16.02.2009 21:50

Takker for linken til artikkelen som jeg har lest igjennom, og sammenholdt med artikler i wikipedia om MPEG-2 og H.264

Jeg prøver å finne ut hvor stor lagringsplass trenger H.264 1280x720 video opptak pr time?

Artikkelen i din link kan tyde på at H.264 komprimerer omtrent dobbelt så effektivt som MPEG2, begge etter en High Profile (HP).
Sammenlignet med HDV 720p som trenger ca. 10GB lagringsplass pr time, kunne man kanskje anslå at H.264 da vil trenge ca. 5GB +/- lagringsplass pr time opptak.
Eller enda bedre vil det være om en 4GB SDHC minnebrikke vil kunne lagre en times opptak?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav thomasb » man 16.02.2009 22:09

Det kommer jo helt an på video-bitrate (og audio-codec/bitrate), men ja det sies at H.264 komprimerer omtrent dobbelt så effektivt.

Finn ut hvilken bitrate du ønsker, så kan du regne deg frem til ca. størrelse per time. Det er vanskelig å regne nøyaktig, med variabel bitrate og forskjellig innhold med hensyn til statiske eller beveglige bilder med mye action i.

Det hele kommer som sagt an på hva slags video-bitrate kamera tar opp i.

Ta Canon HF10 som eksempel:

Det kameraet har en max video-bitrate på 17 Mbps, og på et 16GB SDHC-kort påstår Canon at man da får plass til følgende.

Maximum recording time
16 GB Internal Flash Drive
LP (5 Mbps) 6 hours 5 min
SP (7 Mbps) 4 hours 45 min
XP+ (12 Mbps) 2 hours 50 min
FXP (17 Mbps) 2 hours 5 min -Allows 1920x1080 Full HD Recording
Greater Capacity is Possible by Adding an SDHC Memory Card.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav terjejh » tir 17.02.2009 13:16

Det er noe uklart om H.264 videokameraer benytter variabel bitrate, eller om de har standardisert på faste bitrater (slik tilfellet er ved HDV). Brukes variabel, blir det jo umulig vite nøyaktig hvor lang opptakstid man man har tilgjengelig på en SDHC brikke.

Canon eksemplet tyder på at faste bitrater brukes. Men det hadde vært interessant å vite hvilke videooppløsninger som ligger betegnelsene. Kankskje er sammenhengen følgende:
XP+ (12 Mbps): 1280x720
SP (7 Mbps): 720x480
LP (5 Mbps): 640 x 480

Det reise-videokameraet i lommeformat jeg har anskaffet, synes spesifikasjonsmessig identisk med følgende (bortsett fra at det har 3" LCD). Men dessverre sies det som vist ikke noe om opptakstid:
http://microcenter.com/single_product_r ... id=0289254

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav thomasb » tir 17.02.2009 14:31

I brukermanualen til Canon HF10 står det at det er VBR, og det er derfor ikke mulig å regne ut nøyaktig hvor mye data det blir for 1 time video/audio.
Canon skrev:The camcorder uses a variable bit rate (VBR) to encode video so the actual recording times will vary depending on the content of the scenes.

http://downloads.canon.com/cpr/software ... Manual.pdf

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav terjejh » tir 17.02.2009 15:40

Javel, da er altså ikke oppgitte 12 Mbps, 7 Mbps og 5 Mbps "faste bitrater" likevel, slik jeg tolket tallene. (Fikk forøvrig akess denied på linken til Canon manualen).

Jeg tok en telefon til forhandleren av mitt kamera i Puerto Rico, Gran Canaria. Om vi forsto hverandre riktig, besvarte han mitt spørsmål med at en 4GB SDHC brikke skulle romme 2 timer opptak på høyeste oppløsning (1280x720)
2t opptakstid kan synes høyt, men jeg har bestilt SDHC brikker og skal teste det ut i praksis. Har lest en plass at "HD video" krever brikker klasse 4 skrivehastighet, men skal prøve også klasse 6 for sikkerhets skyld.

Videre fikk jeg avklart at min kameramodell ikke kunne bruke større brikker enn 4GB (dessverre). Forhandleren kunne tilby innbytte mot en annen modell, som kunne ta større brikker. Tror nok likevel at frakten tur/retur blir for høy til at det lønner seg for billigkameraer som dette. Hvis 2t opptak på 4GB er riktig, er jo heller ikke det så verst, sammenlignet med vanlige 60min bånd for HDV kamera.

Med webpriser ca. 115/145 kr pr 4 GB brikke kl. 4/ kl.6, kan man også anskaffe seg noen ekstra brikker (som for HDV bånd) som reserve. Prisen pr time video lagringsplass, blir da omtrent lik (60-70 kr/t +/-) for hhv. HDV på bånd og h.264 på 4GB SDHC.
(Jeg har mest gått over til de dyrere og bedre HDV båndende, framfor standard DV bånd til HDV 1080i).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav thomasb » tir 17.02.2009 21:43

Det høres jo ikke så værst ut nei. Gleder meg veldig til å se tester av JVC sitt nye SDHC og QuickTime-vennlige kamera GY-HM100. Det er i en litt høyere prisklasse, men så er det også laget for det profesjonelle marked.

Hva slags kamera er det du har forresten?

terjejh skrev:Fikk forøvrig akess denied på linken til Canon manualen.

Det er pga. at de ikke tillater inngående lenker til filene som ligger der. Trykker man i adressefeltet og trykker 'enter' kommer man inn :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: H.264 vs MPEG2 HD video (filstørrelser)

Innleggav terjejh » ons 18.02.2009 0:03

thomasb skrev:Hva slags kamera er det du har forresten?

Video kameraet er som allerede "oppdaget" beskrevet i et annet forum her :)
viewtopic.php?p=1953834#p1953834

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere