Ulogisk keyring

Ulogisk keyring

Innleggav sveur » tor 05.03.2009 1:40

Hvorfor trenger min keyring være låst med passord når brukeren min er passordbeskyttet? Og finnes det en måte å slippe å taste inn passordet hver gang jeg logger meg inn?

Jeg bruker fedora 10 med kde.
medlem i 208 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav ak » tor 05.03.2009 2:17

Det er mulig å låse opp keyring under innlogging, se f.eks. http://linux1.no/artikkel/2072/automati ... orkmanager

Men det de fleste gjør er å trykke enter uten å skrive noe første gang de blir bedt om å lage et kering passord. Da blir man aldri spurt om passord senere. Passordene ligger da usikret på disken.

Jeg tror at å slette .gnome2/keyrings/login.keyring vil gi deg muligheten til å starte på nytt (du mister alle passord som var lagret). Mulig det også finne en GUI måte, men jeg er ikke klar over dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav josi » tor 05.03.2009 2:59

Om du er i KDE så bruker du vel kwallet?
I såfall kan du endre innstillingene enten i 'systemsettings' under 'avansert'-fanen, eller ved å starte kwallet og deretter høyreklikke på kwallet-ikonet som kommer i systemtrauet.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav unbob » tor 05.03.2009 19:06

Auto login:
Har ingen erfaring med Fedora, men Mandriva og openSUSE har egne verktøy for å konfigurere automatisk innlogging. Kanskje Fedora har noe tilsvarende?
Standard KDE, konfigurerer du automatisk innlogging i Systemoppsett -> Avansert -> Innlogging.

Passord:
Som allerede nevnt; kwalletmanager og bytt til "tomt" passord.
Du kan ha flere lommebøker om det er noe du ønsker skal være sikrere enn annet...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav sveur » fre 06.03.2009 2:37

Fant ingenting, jeg. i Walletmanager finner jeg ikke noe sted for å endre passord, og i system settings finner jeg ikke noe autologin eller liknende. Jeg mener å ha sett et sted jeg kan endre sikkerhetsinstillingene fra naive til paranoid, men det fant jeg ikke nå.
medlem i 208 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav unbob » fre 06.03.2009 4:47

kwalletmanager
Bilde
Høyreklikk lommeboken.

Innlogging.
Bilde
Du må starte systemsettings som root for å få endre på dette. (Alt+F2 og kdesu systemsettings)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav sveur » fre 06.03.2009 17:44

Finner ikke den menyen, jeg. Brukte kdesu systemsettings, men fant ikke noe menypunkt for innlogging. Tok et par screenshots:
Bilde
Bilde

Men klarte å bytte walletpassordet.
medlem i 208 måneder
 

Re: Ulogisk keyring

Innleggav unbob » fre 06.03.2009 18:33

Login Manager på siste skjermbilde og så Convenience tab?
Kan være Fedora har en eldre KDE versjon men mener å huske dette har vært mulig ganske lenge...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron