Firefox print til PDF fil

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Firefox print til PDF fil

Innleggav terjejh » fre 06.03.2009 16:28

På Firefox 3.0.6 har jeg mulighet til å skrive til PDF fil:
File > Print > Print to file
velg 'Print to file' output format PDF (PS er default)

Bilde

På SeaMonkey på samme maskin og Linux, finner jeg ikke denne muligheten å skrive til PDF. Dermed tyder det på at dette heller ikke er et generelt PDF tillegg i OS'et.

Derfor lurer jeg på om PDF utskriftsfil er standard i Firefox eller om det kan ha vært et tillegg (plugin) jeg har lagt til. Kan noen sjekke om de har det samme på Firefox.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Firefox print til PDF fil

Innleggav omaha » fre 06.03.2009 20:35

Har ikke akkurat reflektert over det, men jeg har i allefall pdf printout som en opsjon i FF (arch).

Det ligger jo alternativer ute hos Mozilla, men vil anta at du må ha et eller annet i tillegg for å produsere pdf. Tilleggene gir nok kun tilgang til fasiliteten.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... =pdf+print
medlem i 204 måneder
 

Re: Firefox print til PDF fil

Innleggav moma » fre 06.03.2009 22:26

Jeg mener at Firefox benytter standard utskrift system i GNOME slik at man kan velge å skrive til en fysiske skriver eller til en fil. Utskrift til fil gir valgene PDF eller Postskript.

Jeg har SeaMonkey v1.1.14.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.8.1.19) Gecko/20081221 SeaMonkey/1.1.14

Jeg ser at denne Seamonkey-versjonen kan skrive til en fil. Filformatet ser ut til å være hardkodet. Den er alltid Postskript (ps).
Bilde

$ file output.fil
output.fil: PostScript document text conforming DSC level 3.0

EDIT: Den kan man konvertere til PDF vha ps2pdf.
$ ps2pdf output.fil output.pdf

ImageMagick (som har convert og andre kommandi), kan også gjøre det
$ convert output.fil output.pdf
Den benytter ss. ps2* og pdf2* verktøy.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Firefox print til PDF fil

Innleggav terjejh » lør 07.03.2009 1:17

FF Print til PDF fil fungerer fint det, uten noe ekstra tillegg installert, såvidt jeg kan skjønne. Når jeg sjekker under FF menyen Verktøy>Utvidelser og fanen Utvidelser, ser jeg bare to tillegg installert; 'Beagle Indexer' og 'No Squint'. Under fanen Programtillegg (plugins), er heller ikke der noe som har med PDF.

Bakgrunnen for at det ble interessant å finne ut av dette, var mitt tidligere spørsmål mht til å lagre SM email som fil, når inneholdet var MS rikt epost format med innbakt (binær) grafikk. En annen bruker på webben hevdet at både FF og SM ikke håndterte utskrift, men brukte OSets utskrift. Kunne man skrive til PDF måtte det være installert noe ekstra i FF, SM eller OSet.

SM har som allerede nevnt bare muligheten å skrive til PS fil; dessverre ikke til PDF slik som FF. Hvis OS'et hadde en "PDF print til fil" funksjonalitet, burde den etter min oppfatning vært tilgjengelig også for SM.

Det jeg har testet som en indirekte løsning, er å først skrive til PS fil fra SM. PS fila kan tas opp i Evince, som så kan skrive til PDF fil. Forresten identisk dialogvindu som tidligere skjermbilde ovenfor fra FF. Hvis dette er en funksjon i Gnome, hvorfor blir det ikke tilgjengelig i SM?. Alternativt kan man konvertere med PS2PDF kommando, som iflg. man ps2pdf anvender Ghostscript. Men begge deler er altså en mer tungvint, to-trinnsløsning.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Firefox print til PDF fil

Innleggav QtanJ » lør 07.03.2009 1:35

Denne kan vera god å ha dersom du bruker cups direkte eller indirekte. Denne er grei å bruke dersom det ikkje går direkte gjennom andre metoder.

*edit skreiv visst noko som ikkje var sant
medlem i 209 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere