Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav dajomu » man 15.06.2009 15:06

Noen som har noe input på hvilken av disse som er "best" for en nybegynner? Det bør selvsagt være full støtte for python 3.x
Kan jo hende det finnes andre IDE som er bedre enn de jeg nevner også.
Jeg har ikke noe spesielt prosjekt og ingen spesielle krav uten at det bør være enkelt og funksjonelt og kanskje fremtidsrettet (les. aktiv utvikling av IDE'et).

------

Hmm... ingen python-programmerere her?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav forbjok » tir 16.06.2009 14:36

De tingene du nevner er ikke IDE'er, men GUI toolkits.

Kan ikke uttale meg om de andre, men wxPython er i hvertfall ganske grei å bruke.
Man kan da bruke wxGlade (http://wxglade.sourceforge.net/) til å generere det aller meste av vindu/dialog-koden, og kun fylle inn funksjonaliteten selv.

Dessverre er det ikke mange tredjeparts moduler som støtter Python 3.x enda - heller ikke wxPython, så vidt jeg kan se. Inntil Python 3.x er bedre støttet er nok det beste å holde seg til 2.6.x.
Siden 2.6 støtter det meste av ny syntax og moduler fra 3.x er det stortsett ikke noe problem å skrive 3.x kompatibel kode som fungerer perfekt i 2.6 også.

Når det gjelder IDE'er, så har jeg enda ikke funnet noe nevneverdig bra, men blant de mer lovende er SPE (Stani's Python Editor).
medlem i 213 måneder
 

Re: Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav moma » tir 16.06.2009 16:04

Jeg vil anbefale PyGTK rett-og-slett fordi jeg liker GNOME-desktop og GTK-toolkit. Kommende GTK 3.0 med Clutter... toolkit vil også kjøre forbi alle andre toolkit vil har sett hittil.

Gjør følgende: Installer pakkene python-gtk2-dev og python-gtk2-tutorial. Pakkenavnene er fra Debian/Ubuntu. Navnene kan være litt annerledes i RPM-baserte distroer.

Søk og installer pakkene
$ apt-cache search pygtk
python-gtk2-dev - GTK+ bindings: devel files
python-gtk2-tutorial - tutorial for the GTK2 python library

$ sudo aptitude install python-gtk2-tutorial python-gtk2-dev

Python-gtk2-tutorial pakken inneholder mange flotte eksempler med GTK og Python (PyGTK).
Den legger også en guide på
/usr/share/doc/python-gtk2-tutorial/html/index.html

Du finner den samme guiden på internett: http://www.pygtk.org/pygtk2tutorial/index.html

Og PyGTK eksemplene finner du i
/usr/share/doc/python-gtk2-tutorial/html/examples/

Jeg anbefaler at du kopierer examples/ katalogen til din egen $HOME-område slik at du kan unzippe og editere dem. Gjør følgende
$ mkdir $HOME/pygtk
$ cp -fr /usr/share/doc/python-gtk2-tutorial/html/examples/* $HOME/pygtk

Noen av eksemplene er komprimerte/zippa filer. Unzip dem.
$ cd $HOME/pygtk
$ gzip --decompress *gz

Og test eksemplene
$ python paned.py
$ python table.py
$ python spinbutton.py
...
osv.
ca 70 fine PyGTK eksempler.

Du kan også gjøre eksemplene kjørbare med chmod.
$ chmod +x *py
og kjør eksemplene direkte fra filbehandleren (Nautilus el.)

Altså det blir vel PyGTK ;-)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav dajomu » tir 16.06.2009 22:31

Jeg har ikke bestemt meg 100% ennå, men det ser ut til at PyKDE og PyQt er en god kombinasjon også. Sammen med QtDesigner, Kdevelop eller Eric Python IDE så har jeg noen veldig bra verktøy.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav ingara » tor 18.06.2009 18:21

Jeg bruker Eclipse med Pydev addon. Verdt å ta en titt på.
medlem i 179 måneder
 

Re: Python - Tkinter, wxPython, PyGtk og PyQt

Innleggav dajomu » fre 19.06.2009 10:22

Jeg leste litt om det i går og det såg bra ut. Spesielt siden jeg ikke finner project-templates for python i Kdevelop. Kanskje jeg ikke har installert alt?
Skal se litt mer på Eclipse/pydev senere i kveld.

Takk for forslaget

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron