Mandriva og propietære drivarar

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Mandriva og propietære drivarar

Innleggav aaadra » ons 29.07.2009 13:48

Hei!

Eg sit her og leikar meg med "Mandriva One 2009.1". Denne live-distribusjonen har til felles med "PowerPack" at han er sett opp med såkalla propietære drivarar. Ting ser ut til å funke tålig greitt, med ein laptop som har litt lite linux-vennleg maskinvare (ATI/Broadcom).

Eg har tidlegere skrota mandriva på laptop'en, nett grunna problem med trådlausnett og tilkopling av mobiltelefon som modem. (2008 PowerPack)

Tenkte altså å teste live-CD'en før eg eventuelt gjer eit nytt forsøk. Som sagt ser ting ut til å verke betre enn sist. Trådlausnettet verkar utan problem. Eg har rett nok ikkje greidd å kople til mobilen som modem (Nokia 6233), men han viser som nettverkstilkopling under "gprs/edge/3g", tilkopla med usb-kabel. Det skulle kanskje tyde på at det kan vere råd å få til noko (?)

Om eg så går for å leggje inn mandriva, er det kanskje smartast å gå for PowerPack, all tid eg sikkert treng nokon av desse propietære drivarane. ....eller går det an å leggje inn "Mandriva Free", og bruke "Mandriva-One-CD'en" for tilgang til dei drivarane eg eventuelt treng?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mandriva og propietære drivarar

Innleggav omaha » ons 29.07.2009 15:15

Dersom du skal anvende propietære drivere uansett vil jeg nok gå for Mandriva One fordi installasjonsprossessen blir bedre. Om du velger Free behøver du ikke å laste ned One også, det holder å legge til de aktuelle repoene.

Når det gjelder HSDPA kjenner jeg ikke detaljene mht Nokia, men jeg har testet med 3 forskjellige andre alternativer som fungerer.

Det er fortsatt endel problemer med Networkmanager, spesielt for KDE 4. Et mer generelt problem med Networkmanager er at om den ikke støtter DITT modem så sperrer den også for bruk av ditt modem med andre oppkoblingsløsninger.

Har du først installert Networkmanager så konfigurerer den noen settings her og der, og disse kan sperre for din telefon. Så om modemet/telefonen din ikke fungerer og du allikevel skal foreta en fersk installasjon vil jeg foreslå at du forsøker med WicD for vanlig kablet/trådløst nettverk, og UMTSmon (finnes som RPM) for HSDPA. Det er en kombinasjon jeg har benyttet siden HSDPA ble lansert.

Om du vil teste ut dette på din eksisterende installasjon hvor NetworkManager allerede er/har vært installert kan du titte på denne posten:

http://seife.kernalert.de/blog/2008/12/ ... ur-device/

Ettersom mine alternativer nå er støttet husker jeg ikke detaljer i hvordan jeg håndterte dette - mener at jeg fulgte dette etter å ha avinstallert Networkamanager helt:
Kode: Merk alt
Unfortunately, if you now try to use the old methods of kinternet, wvdial or Umtsmon, you will find out that dialup will work with these, but you won’t get a working resolv.conv and thus no name resolution. The reason is that the netconfig tools, which do rewrite resolv.conf apparently refuse to do that if NETWORKMANAGER=yes is configured in /etc/sysconfig/network/config.
One solution would be to switch to the old ifup method (NETWORKMANAGER=no), but then wireless LAN will basically be unusable.
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva og propietære drivarar

Innleggav aaadra » ons 29.07.2009 15:58

Takkar for svar!

Ein del av det umiddelbart litt "gresk", men iallfall noko å gripe fatt i om ting ikkje glir smertefritt om eg trår til....

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mandriva og propietære drivarar

Innleggav josi » ons 29.07.2009 21:29

Her kan du få en grei oversikt over ulike Mandriva-versjoner: http://wiki.mandriva.com/no/Velg_utgave

I ditt tilfelle vil det sikkert være enklest å installere One. Merk at du kan få tilgang på "alt" av proprietære kodeker og drivere enten fra Mandrivas Non-Free pakkebrønn eller fra PLF (http://easyurpmi.zarb.org/)

Mandriva bruker ikke Networkmanager, men har sitt eget Nettverkssenter. Tilkobling via mobil som modem har fungert problemfritt for meg. (Nå er jeg på nett via mobilen som er tilkoblet pc-en med blåtann).

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Mandriva og propietære drivarar

Innleggav aaadra » ons 29.07.2009 23:20

I ditt tilfelle vil det sikkert være enklest å installere One
Hmmmm....visste ikkje at det gjekk an å innstallere "Mandriva One" (!)

Kva er då forskjellen på denne og ein Power-Pack-innstallasjon? ...forutan at "One" er gratis, og at "Power Pack" kjem med ei bøtte programvare som ein sikkert for det meste ikkje har bruk for likevel????

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mandriva og propietære drivarar

Innleggav josi » tor 30.07.2009 0:08

Hovedgrunnen til å kjøpe powerpack er om du ønsker å støtte utviklingen av linux generelt og Mandriva spesielt. Er man ikke selv en aktiv bidragsyter gjennom drive med oversettelse, programmering eller annet, kan det jo være greit å bidra med litt til dem som har det som en fulltidsjobb (Ikke alle er så heldige at de blir lønnet av en millionær med nær sagt ubegrensede midler...)

Utover det får man litt support ++.

Verdt å merke seg er også at One kun finnes i 32-bit versjon. Ønsker man 64-bit må man altså velge Free eller Powerpack. Om du installerer Free kan du selvsagt etterpå etterinstallere alt som finnes i One fra Non-Free pakkebrønnen.

Se forøvrig kommentarene i oversiktstabellen: http://wiki.mandriva.com/no/Velg_utgave

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]