FAX til nettverks MF maskin

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

FAX til nettverks MF maskin

Innleggav terjejh » tor 13.03.2008 17:39

Har installert HylaFax i form av hylafax-4.4.0-22 og hylafax-client-4.4.0-22
Har en Lexmark X912 multifunksjonsmaskin laser/skanner/fax/kopi på nettverket, som kan nås via et http:/ip_adr web grensesnitt i nettleser og ved å sende utskrift til nettverksprinteren (IP adr).

Faxen er tilkoplet en analog fax linje for innkommende og utgående manuelle fax sendinger.

Det jeg lurer på er om og evt. hvordan nettverksfaxen kan aksesseres for å sende fax fra applikasjoner som OpenOffice? Vil tro at også HylaFax klienten også skal kunne brukes direkte.

Lurer også på om det mulig å sende fax over internett til en vanlig manuell mottager fax, eller om utgående fax må gå via den analoge fax linja?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav ak » man 24.03.2008 6:49

Du kan bruke fax4cups: http://vigna.dsi.unimi.it/fax4CUPS , det finnes også en driver for Windows med GUI hvis det er nødvendig.

På et eller annet tidspunkt må faxen ut i telefonnettet for å koble seg til faxmaskinen i motsatt ende. Det finnes kommersielle fax gatewayer, men sist jeg sjekket var det ingen i Norge (aldri si aldri, til rett pris...)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav terjejh » man 24.03.2008 11:33

Takk for tipset, som må prøves. Slik jeg forstår beskrivelsen er dette et skript som backend for CUPS for å sende fax gjennom en faxserver som HylaFax. Det eneste jeg vet om den fysiske faxen i MF maskinen, er faxnr på den analoge telefonlinja. Antar spørsmålet for oppsettet av HylaFax fortsatt er hvordan man får tilgang til faxlinja(?)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav ak » tir 25.03.2008 3:53

Ah, så Hylafax er installert, men ikke i bruk noe sted? Meg bekjent er Hylafax laget for å kobles rett opp mot faxmodemet, programmet har ingen verdi dersom multifunksjonsskriveren tar seg av køene for mottak og sending.

Fant ikke noe informasjon om denne skriveren noe sted, de store multifunksjonsprinterne støtter som regel postscript og kan sende med telefonnr som parameter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav Zarius » man 17.08.2009 14:34

Lager liv i en litt gammel tråd her, men trenger litt hjelp til samme ting.

Skal bytte ut en gammel fax på jobb med noe litt enklere.

Ønsker å ha en server (HylaFAX) med modem som tar i mot mail og så skal sende den videre til en spesifikk mailadresse som pdf. Hvordan får jeg dette til? :)

TaKK!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav ak » man 17.08.2009 21:07

Det er helt standard Hylafax + Ghostscript oppsett.

Sjekk først om det finnes en veiledning spesielt skrevet for din distribusjon. Den originale dokumentasjonen er grei, men den kan bli litt dryg. Eksempelvis hvis du ser på

http://www.hylafax.org/content/Handbook ... ving_Faxes

så kan det virke som om det er mye, men i virkeligheten er det bare snakk om å sette
Kode: Merk alt
FILETYPE=pdf;
SENDTO=meg@minserver.com;


Pass på at du har en fax maskin tilgjengelig når du skal teste, ellers blir det kjedelig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: FAX til nettverks MF maskin

Innleggav Zarius » ons 19.08.2009 23:49

herlig, da har jeg en viss peiling. Må ærlige innrømme at jeg ikke er noe linux fantom, så jeg trenger nok litt mer hjelp fra dere når jeg skal gjøre dette :)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]