Problem med linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Problem med linux

Innleggav breenlol » ons 24.02.2010 21:41

Hei.
Jeg har akkurat installert linux, men når jeg er inne i OS'et så slår den seg plutselig av.
Men når jeg har Windows installert så slår den seg aldri av.
Hva kan være problemet?

Ja, jeg har reinstallert linux-os'et X antall ganger.
Håper på kjapp respons. Er så lei av dette nå..

EDIT: Kan vel legge til at jeg har prøvd både Ubuntu (nyeste versjon), og Fedora (nyeste versjon)
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Tertitten » ons 24.02.2010 22:34

hmm, kan være noe med acpi kanskje ?
Mulig at du bør forsøke å deaktivere acpi i bios og under bootvalg/grub.
Sjekk litt rundt dette.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Draemora » ons 24.02.2010 22:36

Laptop? Kan være strømsparings instillinger.
medlem i 201 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav breenlol » ons 24.02.2010 22:46

Tertitten skrev:hmm, kan være noe med acpi kanskje ?
Mulig at du bør forsøke å deaktivere acpi i bios og under bootvalg/grub.
Sjekk litt rundt dette.

Fant ikke noe om acpi i bios..

Draemora skrev:Laptop? Kan være strømsparings instillinger.

Ja, det er laptop, har prøvd å endra litt på de innstillingene.
Skal gi en tilbakemelding etterhvert.

EDIT: Har forsøkt å endre på strømsparing innstillinger, men det ble ikke noe bedre..
Lurer fælt på hva det kan være for noe, kjennes ut på undersiden at det er veldig varmt, har nettopp renset den for hybelkaniner osv.
Men det blir jo ikke slik når jeg bruker windows xp, det er det jeg ikke skjønner...
Anyone?
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Draemora » tor 25.02.2010 0:52

Vanskelig å si, men hvis du mistenker at PC'en går varm, kan det være noen BIOS innstillinger som sier at den skal slå seg av hvis den og den temperaturen er oversteget der og der...

Kan også være noe hardware som forårsaker noe kluss, vanskelig å si uten noe mer spesifikt å gå etter.
medlem i 201 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Tertitten » tor 25.02.2010 19:43

acpi = strømstyring, bare så det er klart :)

Du skal ha valg for strømstyring i bios, og du skal også kunne deaktivere strømstyring fullstendig igjennom grub/oppstartsvalg. muligens må du blackliste en eller annen modul også

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav breenlol » tor 25.02.2010 22:18

Tertitten skrev:acpi = strømstyring, bare så det er klart :)

Du skal ha valg for strømstyring i bios, og du skal også kunne deaktivere strømstyring fullstendig igjennom grub/oppstartsvalg. muligens må du blackliste en eller annen modul også


Fant ut at strømstyring var huket av som aktiv under oppstartsvalg, har prøvd å deaktivere den nå, kanskje det blir likere, skal gi deg tilbakemelding :) Takk for hjelpen foreløpig alle sammen :)
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Tertitten » fre 26.02.2010 11:54

håper det funker :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav breenlol » fre 26.02.2010 19:53

Det ble ikke noe bedre desverre :-/
Tror jeg blir gal snart..
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Tertitten » lør 27.02.2010 1:55

Da har jeg ikke noen særlige råd dessverre.
Mandriva har noe som heter "Speedboot" det er kjent att speedboot kan skape akkurat samme problemer som du har beskrevet her, men jeg har ingen anelse om Ubuntu/Fedora har lignende moduler, i så fall så kunne muligens blackliste de modulene hjelpe.

Jeg vet ikke hva som er seneste kernel i ubuntu backports, men om det er mulig å oppdatere til 2.6.32.x så burde du kanskje prøve dette. Det kan faktisk hjelpe. Som sagt har ingen anelse hvor vidt kernel 2.6.32 finnes tilgjengelig for ubuntu.

Ett tips er å starte xchat og koble opp mot irc.freenode.net og da joine #ubuntu og #ubuntu-no for å se om du muligens kan få litt hjelp online. Ubuntu's brukerforum er dessverre så mye besøkt att å få hjelp der kan være vanskelig, men det er kanskje verdt ett forsøk?

Edit: hmm, eller var det OpenSuse som hadde speedboot tro ??? en av de ihvertfall.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Draemora » lør 27.02.2010 2:56

Jeg ville sett igjennom loggene dine, se om det er noe utenom det vanlige. Begynn med /var/log/messages

Som sagt, er vanskelig å gi noe konkret råd uten noe konkret å gå etter. Beste å gjøre er å gå igjennom nevnte log, begynn ved boot, identifiser hva som tilsier at du starter opp. Så finner du hvor du rebooter, og se hva som skjer like før det...
medlem i 201 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav breen » søn 28.02.2010 12:28

Draemora skrev:Jeg ville sett igjennom loggene dine, se om det er noe utenom det vanlige. Begynn med /var/log/messages

Som sagt, er vanskelig å gi noe konkret råd uten noe konkret å gå etter. Beste å gjøre er å gå igjennom nevnte log, begynn ved boot, identifiser hva som tilsier at du starter opp. Så finner du hvor du rebooter, og se hva som skjer like før det...

Tertitten skrev:Da har jeg ikke noen særlige råd dessverre.
Mandriva har noe som heter "Speedboot" det er kjent att speedboot kan skape akkurat samme problemer som du har beskrevet her, men jeg har ingen anelse om Ubuntu/Fedora har lignende moduler, i så fall så kunne muligens blackliste de modulene hjelpe.

Jeg vet ikke hva som er seneste kernel i ubuntu backports, men om det er mulig å oppdatere til 2.6.32.x så burde du kanskje prøve dette. Det kan faktisk hjelpe. Som sagt har ingen anelse hvor vidt kernel 2.6.32 finnes tilgjengelig for ubuntu.

Ett tips er å starte xchat og koble opp mot irc.freenode.net og da joine #ubuntu og #ubuntu-no for å se om du muligens kan få litt hjelp online. Ubuntu's brukerforum er dessverre så mye besøkt att å få hjelp der kan være vanskelig, men det er kanskje verdt ett forsøk?

Edit: hmm, eller var det OpenSuse som hadde speedboot tro ??? en av de ihvertfall.


Jeg får egentlig ikke særlig tid til å gjøre de delene der før dataen slår seg av. Da jeg ikke vet hvordan man updater en kernel, og da jeg ikke får tid til å sjekke noen logger.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å gjøre disse tingene heller.
medlem i 198 måneder
 

Re: Problem med linux

Innleggav Tertitten » søn 28.02.2010 16:40

I BIOS forsøk og deaktiver all hardware som faktisk ikke er koblet til for øyeblikket.
Som f.eks USB floppy, USB Optisk, USB harddisk, Intern Floppy (om denne faktisk ikke sitter i for øyeblikket) alt som er aktivert i bios men som ikke sitter i for øyeblikket altså.
Forsøk også å deaktivere PPT porter, osv osv. Etter dette sjekk om du fremdeles har problemer.

Ubuntu 9.10 bruker HAL. Hal+udev kan noen ganger få problemer om hardware som er aktivert i BIOS ikke faktisk er koblet til for øyeblikket.

Ubuntu 10.04 bruker ikke HAL og har kernel 2.6.32.x og kan faktisk gi en helt annen opplevelse. Ubuntu 10.04 er for øyeblikket i Alpha 3 status så andre problemer kan dog oppstå, f.eks på min maskin tok den bort boot flagget på windows 7 boot partisjonen min.

Tviler på om du rekker å oppdatere igjenom 9.10 til 10.04 føre maskinen slår seg av, men om du ønsker å forsøke trykk ALT+F2 mens du står på skrivebordet og skriv "update-manager -d" (uten "") ok klikk på oppdater til 10.04. Ellers kan du naturligvis laste ned iso filen.

Som sagt 10.04 alpha 3 betraktes langt fra stabil, på mitt system kjørte den overraskende bra, dog opplevde jeg at systemet ble "litt seigere" Om du velger å oppdatere til 10.04 så ikke skyt meg om dette ikke fungerer optimalt :)

Edit: i din 9.10 installasjon er det også mulig att du kan trikse litt med udev, legge til ting i oppstartvalg slik att udev f.eks prober skikkelig etter hardware, acpi osv.. Dette vet jeg minimalt om, så der må du nok få hjelp av noen andre ..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron