Liten oppdatering her...
Virker som jeg er litt tidlig ute. Det eneste "hybrid" filsystemet jeg har funnet er fortsatt ZFS. -og det har visse utfordringer under Linux, ihvertfall som rootfs...
Bcache, som jeg hadde litt troen på, virker ikke helt stabilt. Bl.a. tryner det (kernel OOPS) så fort jeg monterer et BTRFS-filsystem...
BTRFS (som fortsatt er det jeg har best magefølelse på på litt sikt) har fått noen patcher som legger grunnlaget for å "vekte" "varme" blokker. Målet er å gjøre det mulig å cache de mest brukte data på raskere (les SSD) lager, men vi ser ikke ut til å komme dit veldig fort..
Derimot har jeg lekt litt med SolidStateDisker så lenge
Jeg har fått tak i en Intel X25-M, og en OCZ RevoDrive.
Det kule med Revodrive er at den er implementert som to SSD'er med integrert RAID-kontroller (standard konfig er RAID0) på et PCIe-kort. Man unngår dermed SATA-grensesnitt som "flaskehals" (SATA-II/3Gbps er teoretisk ca 300MiB/s)
-OCZ reklamerer for 75000 IOPS og 4-500MB/s
Det u-kule med RevoDrive er at det er bare bambus (tull, svada)... (ihvertfall for Linux)
Den såkalte RAID-kontrolleren er en "soft-kontroller". Den skal være bootbar, men det er bare Windowsdrivere som gjør at den dukker opp som et RAID.. Under Linux dukker den opp som to separate disker!
jeje, softwareRAID/MultiDisk funker bra under Linux!
Her er noen (ganske banale, men likevel) ytelsestester:
Jeg har en RevoDrive "RAID"-kontroller, en Intel X25M, og to "tradisjonelle" snurredisker av litt forskjellig alder i maskinen. Revodrive dukker opp som sda og sdb, Intel-disken er sdd, og snurrediskene er sdc og sde.
`hdparm -t /dev/sd?`
/dev/sda: (RevoDrive1)
Timing buffered disk reads: 592 MB in 3.00 seconds = 197.01 MB/sec
/dev/sdb: (RevoDrive2)
Timing buffered disk reads: 594 MB in 3.01 seconds = 197.42 MB/sec
/dev/sdc: (halvgammel 250GB "snurredisk")
Timing buffered disk reads: 180 MB in 3.03 seconds = 59.50 MB/sec
/dev/sdd: (Intel X25M 80GB)
Timing buffered disk reads: 796 MB in 3.00 seconds = 264.94 MB/sec
/dev/sde: (litt nyere snurredisk, 1,5TB)
Timing buffered disk reads: 372 MB in 3.00 seconds = 124.00 MB/sec
Litt mer interessant er vel resultatet for /dev/md2, som er et RAID0 over RevoDisk'ene:
/dev/md2:
Timing buffered disk reads: 1344 MB in 3.00 seconds = 447.58 MB/sec
-ikke spør meg hvorfor RAID0-stripa er mer enn dobbelt så kjapp som de to diskene hver for seg (nevnte jeg "banal"?
)..
Det aller mest relevante her er selvfølgelig hvordan dette påvirker maskinen min!
...og det har jeg ingen målinger på... Men det VIRKER sykt mye kjappere enn før! (Jeg har nå rootfs på et RAID0 over RevoDrive-diskene. tildigere hadde jeg rootfs på et speil over de to snurre-diskene)
Jeg kunne godt skrevet litt mer om hvordan jeg har satt opp sw-raid og filsystem (for det er pokker ikke bare-bare om man skal ta hensyn til blokk-størrelser på SDD), men den "lille" oppdateringen min er lang nok for lenge siden..
-spør om dere lurer på noe!
-ØYØY-