Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav NewBee-Petter » tor 18.11.2010 18:04

Hvordan endrer jeg tykkelsen på det området i ett vindu, der du klikker-drar for å endre størrelsen?
Ble litt klønete beskrevet, men håper dere skjønner. :-)

Etter at jeg la inn Ubuntu 10.10 (Gnome), så synes jeg området for endre bredden/høyde på ett vindu, har blitt merkbart mindre. Mulig det bare er jeg som 'tror' det er slik, men jeg vil ha den litt tykkere.
Regner med at jeg skal kunne gjøre dette i gconf-editor-->Metacity eller Nautilus, men finner ikke ut av det. :rolls eyes:

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav ehh » tor 18.11.2010 20:00

Et lite tips: Hvis du holder inne alt-knappen kan du endre vindusstørrelser ved å klikke med midtre museknapp hvor som helst i vinduet og dra. Mye enklere enn å treffe et lite punkt i hjørnet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav moma » tor 18.11.2010 21:17

@ehh: Mange takk. Man må virkelig ha stødig hånd og godt syn for å gjøre f.eks terminalvinduet i GNOME større/mindre. Altså høyre ALT + middre-muse-knappe endrer vindustørrelsen. ALT + venstre-muse-knappe flytter vinduet.

EDIT:Du kan også bytte til temaet (theme i GNOME) som har fetere, breiere ramme.
Start Appearance applikasjon fra System -> Preferences menyen. På norsk blir dette vel System -> Egenskaper -> Utseende.

Velg Theme fanekortet og klikk på [Customize...] knappen. Under Customize velg Window Border. Velg ramme som er tykkere og lettere å se.
Dette kan hjelpe litt. Men tittelbaren og selve rammen styres av Metacity vindushåndterer, ikke av GNOME.

EDIT: Du kan endre tykkelsen ved å editere XML-definisjonen til theme filen. F.eks for "Ambiance" temaet (under Customize... knappen), editer

$ ls -l /usr/share/themes/

$ sudo gedit /usr/share/themes/Ambiance/metacity-1/metacity-theme-1.xml
Da endrer du bare verdiene på
<distance name="left_width" value="2"/>
<distance name="right_width" value="8"/>
<distance name="bottom_height" value="8"/>

Lagre fila og liksom om-velg "Ambiance" temaet.
Morsom sak. Fant dette i Ubuntuforums.org ;-)

Jeg tror at Wayland will gjøre alt dette mye enklere og bedre.
EDIT: Se video om Wayland. Tykke, fine rammer. Lett å se og ta på.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODgwMw

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav NewBee-Petter » tor 18.11.2010 21:23

Joda det funker det, men jeg VIL ha tjukkere kant. :-(
Noen som vet? :-)

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav moma » tor 18.11.2010 21:43

Sjekk forrige post.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Endre tykkelsen på ytre vindus ramme.

Innleggav NewBee-Petter » fre 19.11.2010 18:06

Kjempe bra, skal gå igang med å teste snart.
EDIT:
Det funka kjempe bra, alle sto til tykkelse 2, endret til 4, og da ble det knall bra.
Jeg er så glad jeg har Linux, ALT kan justeres slik JEG vil ha det, deilig. (No more M$)

PS: Kjører for tiden med theme Elegant-GTK (rounded), og det var super tynne vindus kanter.

Takker og bukker for elegant løsning med å editere metacity-theme-1.xml

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]