Skjermen

Skjermen

Innleggav Philip67 » man 14.03.2011 0:18

Hei.
Skjermen til min loptap slås av hvert 10 minut.For å slå den på igjen må jeg gi passord.
Nå lurer jeg på om det går an å slå den på uten å gi passordet?
Jeg bruker OpenSUSE 11.4
Mange takk for svaret

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Soerboe » man 14.03.2011 9:39

Hvis bruker GNOME går du til System->Innstillinger->Skjermsparer

eller KDE, gå inn i Systeminnstillinger (fra menyen en plass) og derfra klikk på Skrivebord (eller noe lignende)...

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Philip67 » man 14.03.2011 12:51

Jeg finner ikke System->Innstillinger->Skjermsparer.Er du siker på at OpenSUSE har denne servicen?

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Soerboe » man 14.03.2011 12:53

Bruker du GNOME eller KDE?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 14.03.2011 13:29

Soerboe skrev:[...]eller KDE, gå inn i Systeminnstillinger (fra menyen en plass) og derfra klikk på Skrivebord (eller noe lignende)...

Det er (minst) to plasser i KDE som påvirker dette. Jeg tipper det er oppsettet av skjermsparer som slår til hos deg, men nedenfor har jeg beskrevet begge valgene - alltid greit med litt kunnskapsdeling for å få flere "goroer".

Begge kan sjekkes i Systeminstillinger (du finner det i Kickoff (programmenyen), eller trykk Alt+F2 og begynn å skrive Systeminnstillinger - så dukker det opp og du kan bare trykke Enter)

Gå først til Skjerm og monitor i kategorien Maskinvare.
Her har du innstillinger for Pauseskjerm der du kan velge hvor lang tid det skal ta før den slår til, og ikke minst om det skal kreves passord for å gå tilbake til aktiviteten.

Gå tilbake og åpne Strømstyring (som er rett til høyre for Skjerm og monitor hos meg).
Her er det flere valg som påvirker låsing av skjermen, og låst skjerm krever som regel passord for å låses opp.
Under Generelle innstillinger finner du valget "Lås skjermen når kjøring gjenopptas" - dette kan være relevant for det nevnte problemet ditt, det gjelder når kjøring gjenopptas (engelsk: resume) etter at maskinen har vært i dvale til minne eller disk.
Lenger ned i samme skjerm finner du innstillinger for hvilke strømstyringsprofiler som aktiviseres automatisk når du er tilkoblet strømnettet, når du kjører på batteri, når batteriet har nådd "Lavt nivå" og når batteriet når "varslingsnivå". Jeg har sannsynligvis de samme innstillingene som deg der, hhv. Performance, Powersave, Aggressive Powersave og Extreme Powersave.

Under Rediger profiler styrer du for hver av strømstyringsprofilene blant annet om maskinen skal settes i hvilemodus til minnet automatisk etter en viss tid uten aktitivet. Hos meg er innstillingen at dette skal skje etter 15 minutter uten aktivitet i profilen "Powersave".

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Philip67 » man 14.03.2011 20:21

Jeg bruker gnome

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Soerboe » man 14.03.2011 21:07

Nå bruker ikke jeg Opensuse, men hvis ikke System- Innstillinger- Skjermsparer (screensaver e.l.) finnes, tipper jeg du finner innstillingene i Yast (som er konfigurasjonsprogrammet til Opensuse). Yast finnes i menyen under system e.l.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav viking60 » tor 17.03.2011 20:21

Datamaskin->Kontrollsenter->utseende og oppførsel->skjermsparer

Juster innaktiv kontrollbjelken.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav Philip67 » fre 18.03.2011 10:42

viking60 skrev:Datamaskin->Kontrollsenter->utseende og oppførsel->skjermsparer

Kan du oversette den til engelsk.Fordi mitt systeme er engelsk. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Skjermen

Innleggav viking60 » fre 18.03.2011 13:01

Puh det kan jeg selvsagt men jeg vet ikke om det blir riktig i forhold til Suse.
Prøv heller dette:
åpne en terminal eller <Alt>+<F2>:
skriv:
Kode: Merk alt
gnome-control-center

Og under det tredje hovedpunktet (utseende og oppførsel/Looks and feel?) finner du skjermspareren (srceensaver).
Fjern haken på "Lås skermen når aktiv"/lock screen etc bla bla (det er den nederste av de to hakene :-D )

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]