Soerboe skrev:[...]eller KDE, gå inn i Systeminnstillinger (fra menyen en plass) og derfra klikk på Skrivebord (eller noe lignende)...
Det er (minst) to plasser i KDE som påvirker dette. Jeg tipper det er oppsettet av skjermsparer som slår til hos deg, men nedenfor har jeg beskrevet begge valgene - alltid greit med litt kunnskapsdeling for å få flere "goroer".
Begge kan sjekkes i Systeminstillinger (du finner det i Kickoff (programmenyen), eller trykk Alt+F2 og begynn å skrive Systeminnstillinger - så dukker det opp og du kan bare trykke Enter)
Gå først til Skjerm og monitor i kategorien Maskinvare.
Her har du innstillinger for Pauseskjerm der du kan velge hvor lang tid det skal ta før den slår til, og ikke minst om det skal kreves passord for å gå tilbake til aktiviteten.
Gå tilbake og åpne Strømstyring (som er rett til høyre for Skjerm og monitor hos meg).
Her er det flere valg som påvirker låsing av skjermen, og låst skjerm krever som regel passord for å låses opp.
Under Generelle innstillinger finner du valget "Lås skjermen når kjøring gjenopptas" - dette kan være relevant for det nevnte problemet ditt, det gjelder når kjøring gjenopptas (engelsk: resume) etter at maskinen har vært i dvale til minne eller disk.
Lenger ned i samme skjerm finner du innstillinger for hvilke strømstyringsprofiler som aktiviseres automatisk når du er tilkoblet strømnettet, når du kjører på batteri, når batteriet har nådd "Lavt nivå" og når batteriet når "varslingsnivå". Jeg har sannsynligvis de samme innstillingene som deg der, hhv. Performance, Powersave, Aggressive Powersave og Extreme Powersave.
Under Rediger profiler styrer du for hver av strømstyringsprofilene blant annet om maskinen skal settes i hvilemodus til minnet automatisk etter en viss tid uten aktitivet. Hos meg er innstillingen at dette skal skje etter 15 minutter uten aktivitet i profilen "Powersave".