Chromium og Flash

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Chromium og Flash

Innleggav hanspb » fre 01.04.2011 16:48

Jeg har fått et merkelig problem etter den siste oppdateringen av Chromium-nettleseren (10.0 648.133) i Mint 9. Hver gang jeg kommer inn på en nettside med Flash får jeg beskjed om at "Programtillegget Flash ble blokkert fordi det er utløpt." Så får jeg valg om å kjøre denne gangen eller å oppdatere tillegget. Dersom jeg velger å oppdatere kommer jeg til Adobes nedlastingsside hvor jeg kan laste ned Flash 10.2.153.1. Men det er nettopp denne jeg har installert allerede, som Chromium påstår er for gammel! Så vidt jeg kan se hos Adobe finnes det ikke noen nyere. Noen som skjønner noe av dette? Flash funker fint i Firefox.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav moma » lør 02.04.2011 11:36

Hei,
Du kan sjekke alle plugins ved å skrive "about:plugins" i nettleserens adressefelt.

Ubuntus multiverse-repository har 32bits flashplugin-nonfree pakke og den har Flash-versjon 10.2.153. Altså du har nyeste 32bits Flash som kan komme fra Ubuntu 10.10s pakkearkiv.
$ apt-cache show flashplugin-nonfree

Jeg har nå testet 32bits Flash versjon 10.2.153 og den kjører fint i nyeste chromium-browser. Jeg kjører chromium daily, altså versjonen som oppdateres daglig.

Jeg anbefaler følgende:
Oppdater Chromium til nyeste versjon. Se denne guiden.
Avinstallert og reinstaller flashplugin-nonfree pakke. Se guiden.

Bytt til 64bits Flash hvis du kjører 64bits operativsystem.
$ uname -a
kommando kan fortelle om du har 32bits(i686) eller 64bits(x86_64) Linux.
64bits flash i Linux er allerede i versjon 10.3.162. Se guiden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav hanspb » lør 02.04.2011 11:54

Ja, da har jeg litt å prøve på. Jeg har forresten 32 bit system.

Edit: about:plugins i Chromium sier Flash versjon 10.1.82! Bruker Chromium en egen Flashplugin som ikke synes noe sted?

Edit 2: Nå har jeg prøvd begge guidene, til ingen nytte. Og ikke er jeg interessert i å kaste bort tid på å oppdatere chromium daglig heller... :-(

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav unbob » lør 02.04.2011 13:56

Hei,

Chromium kommer kanskje med en innbakt versjon av flash på din distro. Kanskje du må gjøre som forklart i siste paragraf her?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav viking60 » lør 02.04.2011 15:37

Hvis du har aktivert en proxy som Tor - så vil denne også blokkere flash (Og gi feilaktig beskjed om at du må oppdatere).

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav moma » lør 02.04.2011 20:26

Hei,
Du kan finne alle installerte flash-plugins ved å søke "libflashplayer" i ditt system.
$ sudo updatedb
$ locate libflashplayer
I tilfelle du vil rydde opp.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

[Løst]Re: Chromium og Flash

Innleggav hanspb » søn 03.04.2011 14:31

Det ser ut som om unbob hadde rett i at jeg hadde en innebygd flashplayer i Chromium. Men det holdt ikke å bare deaktivere den i chrome://plugins. Jeg måtte også bytte ut libflashplayer.so i usr/lib/chromium-browser/plugins med den nyere versjonen og aktivere Flash igjen.

Takk for all hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav dajomu » man 04.04.2011 21:38

Digresjon.... tenk så flott det hadde vært om trådstarter kunne huke av en eller annen boks slik at ordet "Løst" ble lagt til i overskriften.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav moma » tir 05.04.2011 8:47

Re-hei,
64bit Flash har åpenbart et lyd-problem i Ubuntu 11.04 (Natty).
Noen websider har innhold der lyden blir ødelagt når avspilt gjennom Flash. Jeg har testet dette ved å bytte mellom 32 og 64bit Flash.
Vennligst se bug #727064 og #750129.
Utviklerne har funnet og fikset feilen.
EDIT: Feilen ble borte etter dagens (06.apr.2011) oppdateringer i Natty.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Chromium og Flash

Innleggav hanspb » tir 05.04.2011 12:24

Enig med dajomu. Da jeg skrev siste innlegg la jeg litt tankeløst til Løst i emnefeltet, men det hjalp jo ikke stort.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]