KDE4 og Gnome3

KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » tir 27.09.2011 15:23

Hei!

Etter mye om og men og et år med windows7 er desktopen min tilbake på linux - jeg er også klar for å lære meg å bruke de "nye" grensesnittene. I den forbindelse har jeg også et par spørsmål:

I kde får jeg med mitt nvidia gtx260 _fortsatt_ hakkete animasjoner - det føles ut som alle transitions går med 10 fps. Har ikke dette problemet i gnome3 med gnome-shell, noe som var tilfelle i alle betaversjonene. Dette kan jeg også huske helt tilbake til tiden vi lekte med compiz og beryl... Er det andre som opplever dette med kde4 og relativt kraftig (nvidia) pc?

Hvordan har dere satt opp desktopen? Jeg er gjerne interessert i screenshots her og lure bindinger dere har gjort, som musebevegelser, triggers og tastatursnarveier. Jeg sliter nemlig fortsatt med å få en effektiv flyt i bruken med både gnome-shell og kde4. F.eks. liker jeg ikke grupperingen som av vinduer som gnome-shell gjør, der jeg får et alt+tab ikon for alle skype-samtaler (som jeg gjerne liker å ha på en egen desktop) og det blir veldig tungvindt å alt+tabe mellom f.eks. en nettleser, en spesifikk skype-samtale og en terminal.

Bruker for tiden Arch (ikke testing) på amd64 arkitektur om det skulle ha noen betydning.
Håper på noen heftige brukstips fra dere :)
Takk!

Edit:
Satte transitions på "Instant" i kde4, da ble det en del bedre.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav terjejh » tir 27.09.2011 16:04

Ikke noe svar, bare et tilleggsspørsmål:
Har du eller noen andre her funnet en brukbar Gnome3 bruker og/el admin/konfig-manual?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » tir 27.09.2011 19:56


Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav viking60 » ons 28.09.2011 1:40

http://tinyurl.com/6j7xqpo
http://tinyurl.com/5s87jkg
En del bilder og videoer og mange tweaks og innstillinger.
Alt i 64 bit Arch.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » tor 29.09.2011 13:28

Takker for tips, var et par lure ting der :)

Men jeg feiler fortsatt på å se hvorfor dette skal være en bedre løsning enn gnome-panel... Det er riktignok nytt og forfriskende, men bedre? Er det noen som faktisk foretrekker gnome-shell, og kan de i så tilfelle forklare hvorfor, annet enn at det ser litt pent ut?
For min egen del kjørte jeg gnome-panel uten compositing til og med gnome 2.32, fordi jeg føler 3d-effektene egentlig ikke tilfører noe. Jeg vil helst at ting skjer umiddelbart istedenfor å ha en glorete animasjon som tar 0.3 sekunder å kjøre, spesielt om jeg da kan velge å ikke bruke grafikkortet.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav terjejh » tor 29.09.2011 17:47

Jeg har også brukt Gnome 2.x panelet aktivt, for panelapps og for hurtigstart av applikasjoner jeg oftest bruker.

F.t har jeg også begynt å eksperimentere litt med Gnome3 på openSUSE 12.1 Factory, for å finne praktiske arbeidsmetoder. Gnome3 shellets programmeny minner umiskjennelig på mobil UI og SUSE's slab-meny, med unntak av at den nå legges ut rett på skrivebordets rot-vindu i fht. sistnevnte.

En ting jeg har funnet ut, er at det er fullt mulig å velge Gnome2 look (Fallback modus) via systeminnstilinger, som beskrevet i en tidligere blogg hos Vincent Untz http://www.vuntz.net/journal/post/2011/ ... e-panel%21

Jeg har også installert og kikker litt på Gnome-Do og Docky (med OSX look) for første gang (joda, er klar over at de er skrevet i C#, Mono; ønsker ikke å dra igang en debatt om det) http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME_Do
http://wiki.go-docky.com/index.php?titl ... Docky_wiki

Disse fungerer også i standard Gnome3 shell, og man kan veksle mellom dem og standard Gnome3 skjerm via Aktiviteter ell "Windows tasten" som vist nedenfor på noen enkle skjermbilder.

Bilde

Bilde

Edit:
Ved å hake av for Panel-modus i Docky innstillinger, får man helt panel i bredden. Etter åpning av en applikasjon, eks. Firefox, kan man høyreklikke på ikonet i Docky-panelet og feste dette der, som en senere hurtigstart ala Gnome 2 panelet.

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » fre 30.09.2011 1:00

Har begynt å bli venn med dock-extensionen til gnome-shell:
Ikonene til høyre der er de samme som til venstre om du aktiverer expose-greia til gnome-shell (metaknapp-funksjonen), men de er alltid synlige og bruker ikke vertikal høyde, så du får plass til mer nettside på widescreenen din (:
Er ihvertfall foreløpig ok fornøyd med den løsningen.
Bilde

Fant også en extension som gjør at du kan konfigurere vinduer til å dukke opp på en forhåndsbestemt desktop, f.eks. at når spotify starter, legger det seg som standard på desktop 3, selv om den heller ikke er lagd enda.

Forresten noen som har skjønt hvorfor de har valgt å la alle tray-ikoner være i en skjult 'panel' på bunnen? Personlig ville jeg helst hatt dem på panelet på toppen, plassen der brukes jo ikke til noe uansett, i tillegg til at jeg aldri ser på den på bunnen.

Edit:
glemte bildet xD

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav terjejh » fre 30.09.2011 12:44

Hvordan aktivererte du forresten Gnome dock-extension?
Lurer på at du ikke har fått bilde av hele skjermen din, men bare nettleservinduet?

For meg er det helt naturlig å bruke panelet nede, da SUSE alltid har hatt ett enkelt, felles Gnome panel nede. I Gnome 2 kunne man jo flytte dem opp eller ned etter ønske, men standarden var vel dobbeltpanel samlet.

Men panelet nede bør kunne benyttes aktivt til noe nyttig. Derfor har jeg f.t erstattet det med Docky for applikasjonsstartere, slik det framgår av mitt tredje skjermbildet ovenfor.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » fre 30.09.2011 17:37

Ok, jeg er fortsatt i gnome-shell og prøver bruke det en stund til.
Det er også hele skjermen, har ikke noen dock nede, bruker bare den du ser til høyre. Får se om jeg skifter til gnome-panel med tiden.
Det er en dock-extension til gnome-shell, og aktiverte den med gnome-tweak-tool.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav viking60 » lør 01.10.2011 0:06

Jeg startet som hyperskeptiker og fant på et eller annet tidspunkt ut at Gnome-Shell hadde krøpet under huden på meg.
Særlig søkefunksjonen er uovertruffen. Og for de som bruker PC'en til noe, er nok Gnome shell ganske effektiv.
Det jeg misliker er Gnome 3's manglende fleksibilitet. Gnome har bestemt vel mye av hvordan jeg burde ha det. Det er ikke mulig å flytte menypanelet på fornuftig vis.

Men med gnome-tweak tools og d-conf editor samt noe direkte editering av filer så har jeg fått en løsning jeg er lykkelig med.

Når det gjelder "tradisjonell" 3d så er det helt greit at Gnome3 er uten. Compiz fungerer i Fall back/reservemodus for de som ønsker det.
Bilde
PS: En ting som har irritert mange er den massive bjelken på vinduene for å fikse dette så kan du kjøre dette i terminalen:
su
Kode: Merk alt
sed -i "/title_vertical_pad/s/value=\"[0-9]\{1,2\}\"/value=\"0\"/g" /usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml

Deretter starter du shellet på nytt ved å taste <ALT>+<F2> og skriver r i feltet. Så er det fikset.
Sist endret av viking60 den lør 01.10.2011 10:28, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » lør 01.10.2011 0:48

Har enda ikke fått til noe fornuftig med søkefunksjonen faktisk =/
Bruker egentlig mye de samme programmene, som jeg jo allerede har kjapp tilgang til med baren til høyre.

Forresten, noen som vet om det er mulig å få den til å skifte desktop med rulling av musehjulet på bakgrunnen?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav viking60 » lør 01.10.2011 1:34

Den skifter ved å rulle på musehjulet når du holder over "desktop bjelken" på høyre side. (Der cursor står i bildet ovenfor).
Når det gjelder søk så synes jeg at det er brillefint at jeg bare kan begynne å skrive uten å navigere til søkefeltet.
Videre kan jeg velge å sende søket til Google eller Wiki uten å måtte åpne nettleseren en gang. Det er ganske effektivt. Søket er dermed ikke begrenset til programmer.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav viking60 » søn 02.10.2011 22:41

Oppdaterte til Gnome 3.2 i går. Du kan nå få en tekstmeny som gir deg raskere tilgang til programmer.
Bilde
Bilde
Ulempen er at med Slim login manager så får jeg "ops det skjedde vist en feil meldingen" Så jeg må starte i Reservemodus og starte shellet med <ALT>+<F2> og skrive gnome-shell --replace
Det er noe uferdig over Gnome 3 shell enda.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav art3mis » tor 06.10.2011 14:28

Etter mye om og men og siden extensions slutta å funke etter gnome 3.2 ble pushet, har jeg gått over til e17 og er foreløpig veldig fornøyd etter et par dagers bruk. Ser den ligger urimelig høyt på cpu-bruk selv om den jo skal bruke hw opengl, men har ikke merket noe på ytelsen til pcen, så lar tvilen komme e17 til gode for nå.
Kan anbefale det til folk som likte gnome-panel og ikke brukte evolution og slikt. Xfce er også verdt et forsøk.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE4 og Gnome3

Innleggav viking60 » fre 07.10.2011 9:51

Ja jeg forstår det.
Gnome-shell er på ingen måte klar for "production use" og ble nok rushet ut alt for fort for å konkurere med Unity (som rett og slett er skivebom -spør du meg).
Den utvidelsen som virkelig fubarer boxen er gnome-shell-extension-alternative-status-menu . Den må rett og slett fjernes!
Det er utvidelsen som skal gi deg tilbake "slå av" i menyen.
Gnome utviklerne insisterer på at dette hjernedryppet er en god ide, og har gjort tweaking av dette ekstra vannskelig da de har endret filnavnet på javascriptet som styrer dette fra:
/usr/share/gnome-shell/js/ui/statusMenu.js

til
/usr/share/gnome-shell/js/ui/userMenu.js


Jeg har endret hacket i Arch Wikien på dette punkt (5.3.5) - men den permanente fixen som foreslåes der fungerer altså ikke etter oppdatering til 3.2.

Når det er sagt så synes jeg nok Gnome reservemodus (panel) er greit gående og bedre enn Xfce.

Skal sjekke e17 nå - takk for tipset.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Neste

Returner til KDE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]