openSUSE 12.1 sluppet

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » fre 18.11.2011 19:54

@Kjetil Kilhavn
Ang. søking i epost:
Dette kan jeg ikke svare på, men er litt nyskjerrig på hvilket epost system du bruker og hvordan du lagrer eposten, slik at det går an å søke i den via filhåndtereren (Dolphin)? Bruker du f.eks. noen form for gruppevare/teaming-system som lagrer alt av tekstdokumenter og epost?

Selv har jeg så langt brukt søkefunksjonaliteten i epost klienten(e), dvs. mest Thunderbird (IMAP) og litt Groupwise klienter som frontend mot kontorets Groupwise epost-server. I prinsippet gjorde jeg det samme også tidligere, da jeg lastet ned og lagret eposten lokalt (POP3), mens jeg hadde epost via Internett-leverandøren.

@olavpet
Jeg bruker også med hell de frie nouveau og radeonhd driverene. Spesielt til Tumbleweed anbefales jo de frie driverne, pga relativt hyppige kjerneoppdateringer.

Nå er imidlertid også den proprietære Nvidia pakkebrønnen kommet for 12.1 (Uoffisielle pakkebrønner i YaST2), og man kan velge etter behov og ønske. ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.1/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav hailstiffler » lør 19.11.2011 19:59

Har installert gnome versjonen nå. Jeg lasta ned feil, var litt uoppmerksom og lasta ned gnome versjonen når jeg skulle prøve ut KDE versjonen, uansett; fungerer strålende dette, var nesten litt kjedelig, hadde ikke noe å troubleshoote, ikke noe manuelt å gjøre eller noe sånt i det hele tatt etter installasjon, sukk...Irriterende bra var det faktisk. :)

openSUSE har egentlig alltid vært favoritt distribusjonen min sammen med Mandriva.
Jeg syns mandriva rota det skikkelig til i seneste release med alt det der fancy rosalabs osv greiene sine, riktignok enkelt å endre til standard kde layout, men orka bare ikke når jeg så alt tullet.

openSUSE er liksom traveren som nesten alltid er det nærmeste man kommer "perfection out of box" i linux.
medlem i 155 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » lør 19.11.2011 22:48

hailstiffler skrev:Har installert gnome versjonen nå. Jeg lasta ned feil, var litt uoppmerksom og lasta ned gnome versjonen når jeg skulle prøve ut KDE versjonen

Det jeg nesten alltid gjør er å installere dual skrivebord, Gnome som standard skrivebord under den initielle installasjonen (fra NET eller DVD iso), og så med pakkebehandleren legge til pakkemønstret for KDE skrivebord samtidig eller etterpå. Også det omvendte kan selvfølgelig gjøres, når man ønsker KDE som hovedskrivebord og KDM som login-meny.

Deretter er det bare å velge økt, Gnome, KDE el.a. fra GDM loginmenyen. Ønsker man å utforske LXDE og XFCE i tillegg, er det bare å legge dem til tilsvarende. Jfr. skjermbildene øverst i denne tråden.

Utvalget applikasjoner på programmenyen blir større, noe jeg bare anser som en fordel. Det trengs et par hundre meg ekstra diskplass. Selv om jeg bruker Gnome som hovedskrivebord, setter jeg alltid opp YaST kontrollsenter med QT-grensesnitt, da jeg liker denne klassiske versjonen best, spesielt gjelder det i pakkebehandleren.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 21.11.2011 7:40

terjejh skrev:@Kjetil Kilhavn
Ang. søking i epost:
Dette kan jeg ikke svare på, men er litt nyskjerrig på hvilket epost system du bruker og hvordan du lagrer eposten, slik at det går an å søke i den via filhåndtereren (Dolphin)? Bruker du f.eks. noen form for gruppevare/teaming-system som lagrer alt av tekstdokumenter og epost?

Selv har jeg så langt brukt søkefunksjonaliteten i epost klienten(e), dvs. mest Thunderbird (IMAP) og litt Groupwise klienter som frontend mot kontorets Groupwise epost-server. I prinsippet gjorde jeg det samme også tidligere, da jeg lastet ned og lagret eposten lokalt (POP3), mens jeg hadde epost via Internett-leverandøren.


I dag (natt) fant jeg en feil i KMail-migreringen som kan ramme flere. Hvis KMail krasjer med melding om at ressursene ikke kan lastes kan det skyldes en liten feil i en konfigurasjonsfil, se diskusjon på forums.opensuse.org.
Jeg hadde oppdatert fra 11.4 til 12.1 og fant ut at ~/.kde4/share/config/specialmailcollectionsrc pekte til en ikke-eksisterende fil. Jeg kunne endret fila som ble pekt til, men jeg valgte å endre navn på fila som eksisterte, fra akonadi_maildir_resource_1rc (i ~/.kde4/share/config/) til akonadi_maildir_resource_0rc. Etter det sluttet KMail å krasje og har fungert "normal".

Jeg kom over en gammel bloggartikkel igjen når jeg søkte etter "nepomuk kmail2 index" - og ble påminnet om at KRunner kan søke i Nepomuk-databasen. Så selv om jeg ikke får noen treff hvis jeg søker etter for eksempler "ungdomsmidler" i Dolphin får jeg treff i KRunner som viser flere treff for e-postmeldingen og vedlegget jeg mente jeg burde finne (jeg opprettet en merkelapp med order, ordet var brukt i meldingens tittel og innhold, og inneholdt et vedlegg med ordet i navnet). For sikkerhets skyld testet jeg også muligheten til å legge et notat til en melding og brukte ordet der også :-)

Så søket fungerer tydeligvis, men jeg har ikke funnet noen klient eller plasmoid ennå. Kanskje er jeg bare gammeldags i tankegangen, for man kan utnytte det på så mange måter, blant annet ved å la Nepomuk fylle opp en mappe, se FolderView Gets Nepomuk Search Integration fra OSnews.com.
På Mandriva sine nettsider er en klient, Ginkgo, nevnt. Den ser grei ut for oss som liker å kunne se på detaljene, men jeg finner den ikke i pakkebrønnene for openSUSE.

Nepomuk er fantastisk teknologi. Jeg håper Sebastian Trueg finner en arbeidsgiver som er interessert i å la ham fortsette med dette arbeidet på hel- eller deltid. Foreløpig lever han på milde gaver fra nordmenn og andre som har noen kroner å avse.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav lmh1 » tir 22.11.2011 12:47

Er det noen som har 2 harddisker + 1 SSD disk (Windows 7 ultimate x64)
Der en av hardddiskene har 1 partisjon med opensuse?

Siden jeg vurder å installere opensuse 12.1, men vil sjekke med dere, om dere har opplevet problemer?

Siden jeg har hatt problemer med det tidligere, så vil jeg helst ikke bruke en hel kveld på å sette opp dette, bare for å prøve?

Hvordan er HD 6850 driverne blitt? Funger det meste ut av boksen nå?
medlem i 168 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » tir 22.11.2011 13:46

ATI pakkebrønnen for openSUSE 12.1 er ikke ferdig (Nvidia sin er ferdig), men rpm pakken skal være klar
http://lizards.opensuse.org/2011/11/21/ ... 11-4-12-1/
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... px=MTAxNTc

Selv kjører jeg den frie radeonhd driveren for mitt behov til Gnome 3.2 akselerert grafikk.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav lmh1 » tir 22.11.2011 20:04

kan noen forklare meg hva Grub loading stage1.5
Error 21 betyr?

Hvorfor virker ikke http://www.dealextreme.com/p/3-5-internal-pci-e-to-usb-3-0-host-all-in-1-card-reader-combo-65971 om jeg har en usb3 harddisk koblet til der?

Da feiler opensuse 12.1 på loading device... uten at det skjer noe før installasjon?

Finnes det noen løsning annet å velge windows 7 her?
medlem i 168 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » tir 22.11.2011 21:18

Bare google på den feilmeldingen og les. Den har forekommet på flere distribusjoner.

Det første jeg likevel ville sjekket, er om boot-partisjonen i Grub menyen kan ha fått feil disk betegnelse. Har du ikke et kjørende Linux system, kan du boote og sjekke fra en Live CD eller Rescue mode (rep. modus) på en installasjons DVD.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav lmh1 » tir 22.11.2011 22:15

Ser ut som det var floppy diskett stasjonen på hovedkortet som var problemet, deaktiverte den, og startet, så virker alt greit.

Er det på grunn av AHCI (Sata enheter) ikke er kompatibel med IDE (Floppy?)
Eller kan det være fordi jeg resatt bios innstillingene, men uansett så virker det fint nå.

Kan du gi meg "easy install for"

packman.links2linux.org/install/libbluray

http://en.opensuse.org/Additional_packa ... eo_drivers

Eventuelt andre ting, har installert kun noen få spill, og Mp3 støtte (Plugins) men nå er det en stund siden jeg brukte opensuse sist, så husker ikke helt hva jeg hadde sist gang.
medlem i 168 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » ons 23.11.2011 1:58

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav lmh1 » ons 23.11.2011 8:33

viking60: Var det et svar til meg? Eller et spørsmål?

Er gøye de timeout feilmeldingene der, som kan skje, prøv å velg noen oppdateringer av gangen, jeg får noen ganger jeg må nedgradere pakker for å installere nye ting frusterende?
medlem i 168 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » ons 23.11.2011 11:45

lmh1 skrev:Kan du gi meg "easy install for"
packman.links2linux.org/install/libbluray


Alt. 1
Legg til pakkebrønnen 'Packman' som finnes under YaST2 > Uoffisielle pakkebrønner. Det er den viktigste tilleggspakkebrønnen for multimedia mm. Deretter er det bare å søke opp libbluray med YaST pakkebehandleren og installere libbluray0 (playback).

Alt. 2
Bruk <1-klikk install> fra Packman's nettside direkte http://packman.links2linux.org/package/libbluray/

Alt. 3
Om man ønsker å gjøre dette fra kommandolinja og root-aksess i et terminalvindu (en hel linje pr zypper kommando):
Kode: Merk alt
zypper ar -f -n packman http://packman.inode.at/suse/openSUSE_12.1
zypper se libbluray
zypper in libbluray0

Og ev. etter installasjonen spørre om info for pakken
Kode: Merk alt
zypper if libbluray0

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » ons 23.11.2011 13:44

OpenSuse er i mine øyne dårlig på repohåndtering. Riktignok kunne jeg denne gangen installere Opera fra standard aktiverte repoer, så det ser ut til at reposituasjonen har blitt bedre.
Men det er utilfredstillende å måtte få lenker fra terjeh og hans like til mer eller mindre brukervennlige sider hver gang.
Det må jo gå an å finne ut av i hvilket repo Bluefish ligger. Så jeg kjørte prgrammet som er laget for å finne ut av dette:
Kode: Merk alt
/sbin/yast2 webpin_package_search

Det ser slik ut:
Bilde
Og når jeg enedelig søker etter Bluefish:
Bilde
Timelang leting på mer eller mindre brukervennlige websider igjen Bilde
I Arch, Mandriva, Ubuntu+++ er dette ikke noe problem.

Opensuse ser bra ut og det meste fungerer ut av boksen. Installasjon med Btrfs og separat home går som en lek.
VBbox additions fungerer utmerket slik at jeg kan tilpasse oppløsning som jeg vil. Sudo er autoinstalert og Gnome3 menyen er tweaket slik at du har slå av - en klar forbedring av det som må betegnes som et lite hjernedrypp hos Gnome3 utviklerne.
Men når jeg trenger et program som ikke er der, så er OpenSuse lite fleksibel.

Det er sikkert ikke noe problem for den som er villig til å investere en del tid.
Så får hver enkelt avgjøre om det er verd investeringen.
For mitt vedkommende så føler jeg at jeg atter en gang opplever en liten buklanding med OpenSuse.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » ons 23.11.2011 16:25

Noen ganger nytter det visst ikke, av en eller annen grunn. Hvordan man søker opp enkeltpakker (openSUSE OBS), har jeg allerede svart på 'en gang før i denne tråden ovenfor viewtopic.php?p=2288367#p2288367

Men jeg gjentar gjerne:
Søk på bluefish eller søk på libbluray for den saks skyld på openSUSE's nettside for pakkesøk (finnes på http://www.opensuse.org og 'Get it' for nedlasting av pakker). Man får enkel '1-klikk installasjon', som tom. legger til pakkebrønnen for en:
http://software.opensuse.org/121/en

Pakkebrønner for openSUSE finner man også lett ut av via YaST>Software>Pakkebrønner og på openSUSE's nettsider for dette:
http://en.opensuse.org/SDB:Add_package_repositories
http://en.opensuse.org/Package_repositories
http://en.opensuse.org/Additional_package_repositories

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » ons 23.11.2011 17:48

Vel den første lenken der det ikke "nytter" bekrefter jo at OpenSuse ikke har fikset webpin siden betaen.
Jeg forutsetter at du ikke mener at alle dine svar angående Suse er eviggyldige.
Men jeg antar det var for kort tid til å fikse det.
Hovedproblemet mitt med OpenSuse har vært repoene og å finne frem til og i disse.

Men jeg er da flink gutt og gjør som du sier, så jeg gikk til http://www.opensuse.org og Get it og kjørte på med Bluefish og fikk presentert rpm pakken. Så lang alt vel.
Klikket på den og valgte å installere:
Bilde
Så du har rett: Noen ganger nytter det visst ikke.....
Ikke med Webpin og ikke med net one-click installering, som du selv kan se av bildene. :-[

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]