Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav ole_irgens » tor 15.12.2011 22:42

Når man kan få en Acer Aspire One D255E til 1500 kroner (juletilbud i en nettbutikk), er det fristende med en førjulspresang til seg selv. Med litt modifikasjoner er dette en super reisemaskin.

Aceraspire

Ut med Windows, inn med Xubuntu og mer minne, og dette er en flott liten tass som IMHO kjører i sirkler rundt det som måtte være av nettbrett.

Gode kvaliteter
For her har man 10.1 toms skjerm med 1024 x 600 oppløsning, kraft nok i N550-prosessoren (tokjernes Atom) og et helt greit tastatur, som uansett er mye mye bedre enn å skrive på en glassplate. Jeg er Thinkpad-fanatiker og synes alt annet er dårligere, men Acer-tassens hakkebrett får bestått, selv om det er litt mindre og litt mer knotete. Vekten på 1,3 kilo gjør at denne nesten ikke merkes i sekken.

Windows ut, Xubuntu inn
Maskinen leveres med en nedskrapet Win-7-versjon som aldri fikk lov å boote en gang: Xubuntu 11.10 ble installert via en bootbar USB-stikke (F2 for å endre bootrekkefølge i BIOS), og la seg som en kjærlig hånd rundt innmaten i Aceren. Alt virket ut av boksen, til og med tastekombinasjonene for lys og lyd og deaktivering av pekeplaten. (Jeg foretrekker en ekstern mus.) Skrivebordsmiljøet er Xfce: Lettvekts men pent, og brukes også på hovedmaskinen i heimen.

Batterilevetid grei nok
Batterilevetiden på 8 timer er nok bare teoretisk, jeg klarer å vriste rundt 4 timer ut av den, men ser ikke bort fra at den kan hackes til å vare lenger. Den blir litt varm på undersiden, og viften slår inn regelmessig - heldigvis uten den irriterende hviningen som 1. generasjons Acer One var plaget av.

Må ha mer minne
Minnet er for smått. 1 gb gjør at det må swappes, og det sinker maskinen betydelig. Kjøp en 2 gb minnebrikke og følg instruksjonene i denne videoen: http://youtu.be/bS4u1EjwQgw Tastaturet må sneppes av og bunnplaten må skrus av ovenfra, men så har man lett tilgang til minnebrikken. En nødvendig, men billig oppgradering, DDR3-brikken kostet 89 kroner i nærmeste nettbutikk.

SD-kort-leser
Portene er de vanlige: 3 USB, VGA (ikke HDMI), lyd inn og ut og (jippi) en SD-kort-leser, slik at man enkelt kan overføre bilder fra kamera til PC når man er på reisefot. Webkamera er det også - det har jeg ikke testet.

Noen oppgraderinger? Tja, det måtte være en SSD-disk, men da påløper det minst 500 kroner, og det er litt mye for en såpass rimelig maskin.

Se også http://ubuntublogg.com/grei-smatass-med-linux
Sist endret av ole_irgens den tir 20.12.2011 21:58, endret 5 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav geirergoy » tor 15.12.2011 23:01

Hvordan vet du at batterilevetiden er like god i Linux som i Windows?

Jeg har kjøpt en billig, brukt MacBook Pro, og bruker både OSX og Linux.
Men både erfaringene mine og andres tilsier at OSX har mye bedre batterilevetid.
Derfor bruker jeg OSX på denne når batterilevetiden betyr noe, som på reise.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav ole_irgens » tor 15.12.2011 23:08

Jeg vet ikke det, fordi jeg ikke har prøvd den under Windows. Produsenten oppgir 8 timer, jeg får 4 timer ut av den. Da har jeg også installert CPU-trottling slik at strømforbruket skal bli så lavt som mulig. Det er greit nok for meg.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav hailstiffler » tor 15.12.2011 23:30

Batteritiden på min Samsung R580 kuttes ned med nesten 2 timer i f.eks Ubuntu/Gnome fremfor hva den ligger på i Windows 7

Uansett, flott story å lese :)
medlem i 155 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav geirergoy » tor 15.12.2011 23:41

Når jeg er på reise, svelger jeg noen kameler for å maksimere batterilevetiden.

Hjemme ved stikkontakten er det Ubuntu som gjelder.

Jeg vil anbefale dual booting for dere. Det gjør jeg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav akroev » fre 16.12.2011 15:19

To-tre spørsmål:

1. Hvilken nettbutikk (send evt PM, hvis dette kan være i strid med reklamereglene - noe jeg i dette tilfelle ville betvile, men - ) ?

2. Xubuntu -versjon, størrelse ?

3. Xubuntu - kan den kjøres som live fra USB ?

(Spørsmål 3 regner jeg egentlig med er "ja", men sikker er sikker...)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav ole_irgens » fre 16.12.2011 15:45

1. cdon.no - det var en julekalenderluke med et godt tilbud.

2. Xubuntu 11.10 - 64 bits. Størrelse vet jeg ikke, men det er 211 gig igjen på disken så det er ganske ubetydelig.

3. Ja, kan kjøres live.



mvh



OI





Sist endret av ole_irgens den fre 16.12.2011 15:53, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Grei småtass med Linux - godt alternativ til nettbrett

Innleggav akroev » fre 16.12.2011 16:11

Takk for infoen - hva størrelsen angår, tenkte jeg på live/installasjons-saken, men jeg ser på nettstedet at de kjører konsekvent CD, så det ser ut som jeg kan bruke min nåværende USB-stikke.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron