Hjelp jeg bruker Windows!!!

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » ons 28.03.2012 21:29

Hei, jeg er en mann (blir vel feil å si gutt i en alder av 27) som er oppvokst med Mac fra jeg var 6 år, og hadde aldri rørt Windows privat (kun via jobb osv) frem til jeg ble 26. Jeg har oppmellom tiden sittet mye i Linux, spesielt på serversiden, og sitter mye i kommandolinja på Mac og programmerer i C, Java, bash, Perl, osv. Men for å komme til saken.

Det var i fjor på denne tiden at jeg solgte min Mac Pro i frustrasjon over dyre komponenter og dårlig skjermkortstøtte/drivere, og at Mac egentlig er ganske ubruklig på gaming :) Jeg hadde da mye penger å kjøpe meg en spille PC for (du kommer langt med 13000 på PC på selvbyggmarkedet), meninga var at jeg KUN skulle spille på den også å jobbe på min MacBook fra 2009...

Slik var det i starten, men etterhvert så ble det mindre og mindre. Det er nok pga fomling med å ta opp MacBooken fra sin veske, plugge inn ekstern skjerm (som også betyr høyere oppløsning og omrokkering av vinduer), plugge ut tastatur & høytalerledning/headsett fra PC'en og inn i MacBooken og til slutt å fikse med strømforsyner til MacBooken. Samt at den nye dataen er så sinnsykt mye raskere å jobbe på.

Nå sitter jeg på Windowsen 98% av tiden, og føler meg råtten på innsiden. Er det slik det skal gå med sosialisten, anti kapitalisten, MS- hatern og den annerledes tenkende Simen? Jeg har prøvd Linux på maskina flere ganger men ender opp med å ikke være fornøyd, og det er her dere kommer inn, jeg håper dere kan hjelpe meg, for jeg er så lei av den jeg har blitt.

For meg står det på:
- Dårlig støtte for viftestyring. Jeg har et Asus P8P67 kort, og jeg har funnet noe informasjon om å styre viftene på disse med diverse hacks for Ubuntu osv. men ikke noe offisiell støtte eller "enkel" måte å gjøre det på. Det virker som dette er dårlig støttet på de fleste hovedkort. Det virker ikke ut som det støtte for å styre skjermkortvifter heller (bruker "MSI Afterburner" til dette på Windownsen).

- "Dårlig" tastaturlayout. Som Mac bruker siden 1990 er jeg vant til den norske Mac tastatur layouten, nå var dette en frustrasjon på Windows også, men det fikse jeg selv med å lage min egen tastaturlayout i "Microsoft Keyboard Layout" som var et meget enkelt bra program. Jeg har sett på dette for Linux også, men det virker ganske vrient og kronglete.

- Lite gjennomgående hurtigtaster. Jeg har sjekket både KDE 4 og Gnome 3 og synes de har lite gjennomgående hurtigtaster, spesielt i KDE som jeg som regel har foretrukket. De varierer fra program til program. Noen bruker mye F tastene, noen bruker "Super" tasten, noen bruker "Alt", noen bruker "Ctrl", noen bruker "Ctrl+Alt". For å bytte tabs så bruker noen "Ctrl+PgUp/Down", mens andre bruker "Ctrl+Left/Right", andre igjen bruker "Ctrl+Shift+Left/Right". Jeg forstår dette om man installerer programvare utenfor core, men det virket ikke konsistent via core programmene engang!

Dette er vel egentlig det jeg har å utsette. Jeg har vært med i "Linux" gamet siden begynnelsen av 2000 tallet og de tre punktene over har alltid plaget meg. Jeg har prøvd en haug med distroer, og trives best med Arch Linux på desktop, men kan egentlig bruke hva som helst bare det er en skikkelig pakkehåndterer med, samt gode og stabile pakker.

Ble langt innlegg dette, men jeg håper noen kan hjelpe meg.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav viking60 » tor 29.03.2012 11:11

Er det slik det skal gå med sosialisten, anti kapitalisten, MS- hatern og den annerledes tenkende Simen?

Yup noen ganger er skjeben hard. =-O
Du kan føsøke å ta tre Globoid og en kopp tee med honning og forsøke å sove det av deg.
Slik at du våkner i morgen som en konservativ/liberal kapitalist (sosialisme er mainstream - de sitter i regjering og deler ut andres penger til vennene sine og er "makta").

Når det gjelder å tenke anderledes så ser jeg behovet for sterkere medisinering da du jo ikke benytte noe du hater.

Når du så våkner neste dag etter hestekuren så vil du glede deg over mulighetene som Arch gir deg og skrive i diverse Windows fora:
Hvorfor gjør ikke Windows dette som er så bra i Arch....? ;)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » tor 29.03.2012 12:19

Takk for svar og tips, men har du noen svar på mine spørsmål? De plager meg fremdeles ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav QtanJ » tor 29.03.2012 18:43

Fungerer dette for tasteoppsettet eller er det eit anna tasteoppsett du er ute etter?
Kode: Merk alt
setxkbmap no -variant mac

I KDE4 finn du dette alternativet under
Systemoppsett -> Inneiningar -> Layouts -> Configure layouts -> Legg til ... mac-varianten finn du under variant.
medlem i 209 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » tor 29.03.2012 23:54

Er ute etter et annet. Er ikke ute etter vanlig Windows/Linux norsk tastatur layout. Mac layouten er helt spesiell, blant annet har @ sin egen knapp, men er mange flere forskjeller enn som så. Spesielt på hvordan man skriver ([{ og /|\ osv. men også til hvordan man skriver apostrofer og spesialtegn.

Edit: jeg har forklart det noe bedre her: viewtopic.php?f=350&t=260114

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav unbob » fre 30.03.2012 18:51

Hei,

det går greit å remappe taster om alle tastene på tastaturet er gjenkjent i linux men før du går løs på dette; har du prøvd det QtanJ skriver? Som du skriver i ditt Mac1 innlegg har du "aluminiums tastatur" - dette er jo listet i systemoppsett -> Inneiningar -> Tastatur, som vist under. Virker ikke dette?
Bilde

Tastatursnarveier kan du lage / endre i systemoppsett -> Snarvegar og muserørsler
Bilde
Merk at dette er veldig omfattende. Du kan lage egne, tilpasse per program, endre globale osv.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » fre 30.03.2012 19:38

Har sjekket den layouten. Og det er ikke Mac-layouten, det er vanlig norsk PC layout.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav unbob » fre 30.03.2012 21:37

Snodig at noe som er kalt "Apple Aluminium Keyboard" ikke skal virke på et "Apple Aluminium Keyboard" - muligens noe galt i distroen du bruker...

Om du ønsker å rokke om på tastene på tastaturet ditt kan du gjøre dette med xmodmap. For at dette skal virke må alle tastene dine være gjenkjent i linux. Dette kan du sjekke med å starte xev fra konsole og så trykke tasten det gjelder.

For å f.eks. endre "a" tasten på mitt tastatur til "@" kan jeg gjøre:
Start konsole og skriv xev.
Trykk "a" tasten og noter keycode verdien (som i dette tilfellet er 38)
Skriv "@" tegnet og noter keysym verdien (som i dette tilfellet er at)
xmodmap -e "keycode 38 = at" vil da endre a tasten til @ tegnet.

For at dette skal være gjeldende etter omstart kan du legge denne kommandoen inn i .xprofile i hjemmemappa di.

edit:
ev. keycode 38 = at i .Xmodmap

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » lør 31.03.2012 1:41

Grunnen til at det står der er vel rett og slett for å støtte tastaturet rent HW messig med dens taster osv. Man velger jo først hva slags tastatur man har, så velger man layout. Og de er uavhengige av hverandre. Og det finnes ingen layout for klassisk norsk mac tastatur, og dette er uavhengig av støtte for tastaturer.

Jeg har sjekket dette meget godt. Jeg har sjekket for enkle modifiseringer, men det krever ganske mye for å få det til om man skal gjøre det på det måten... Blant annet som sagt i tråden jeg linket til så får å skrive f. eks. "\" med klassisk Mac layout så må du trykke på Mac OS X "Option+Shift+7" dette blir på Windows/Linux språk "Alt Gr+Shift+7", så man har altså 4 forskjellige kombinasjoner per tast. På tasten 7 har man selvfølgelig 7, legger du på "shift" får du "/", "alt-gr" gir "|" og til slutt "alt-gr + shift" gir \. Dette er ganske unikt. Og jeg klarer ikke å jobbe med det klassiske norsk tastatur layouten som er i Windows/Linux :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav unbob » lør 31.03.2012 20:18

Beklager men jeg forstår ikke helt hva som er feil hos deg
simen skrev:På tasten 7 har man selvfølgelig 7, legger du på "shift" får du "/", "alt-gr" gir "|" og til slutt "alt-gr + shift" gir \. Dette er ganske unikt.
Dette er da feil hos deg eller? Hva får du i steden for 7/|\ ?
I /usr/share/X11/xkb/symbols/macintosh_vndr/no er dette listet på 7 tasten.
Kode: Merk alt
key <AE07> {        [               7,           slash,           bar,       backslash      ]       };
Om jeg legger til en Norsk Mac layout på mitt tastatur får jeg den funksjonaliteten du beskriver 7/|\ .
Bilde
Mitt vanlige layout produserer: 7/{÷ når jeg trykker 7, Shift+7, AltGr+7, AltGr+Shift+7.

Om du beskriver eksakt hva som skjer når du trykker en tast og hva du ønsker skal skje når du trykker denne tasten, er det lettere å hjelpe.
Dette er tastaturet vi snakker om regner jeg med...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav simen » søn 01.04.2012 18:35

Tastaturet er ikke så viktig, det har vært sånn i alle fall siden 1990 når jeg først startet med tastaturet. Det jeg mente over. Men ja, det er forsåvidt det tastaturet jeg har nå. Kanskje jeg ikke har sjekket ut "variant" nok.

Jeg har dessverre ikke Linux installert nå, men sist jeg sjekket det for et år siden fikk jeg det ikke til. Vet du om dette er noe nytt? Eller om det er jeg som har vært blind/inkompetent?

Vi har jo allerede vært inne på hurtigtaster, dette er forsåvidt plagsomt, men det er ikke så særlig med strømlinjaformet i Windows, det er ikke helt perfekt i Mac OS X heller, men best av de tre. Så da er det egentlig bare tastatur og støy som får meg til å være på Windows, og nå ser det ut som (etter ditt innlegg) som jeg kan stryke tastaturdelen fra lista.

Så da gjenstår det viftestyring, av cpu, kabinett og skjermkort.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp jeg bruker Windows!!!

Innleggav unbob » søn 01.04.2012 19:22

Vil anbefale deg å teste en av de sist utgitte distroene (eller en av de som er rett rundt hjørnet) for å se om det er noen forbedringer.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere