Jeg har for tiden sett på å kjøpe en multifunksjonsskriver (MFS) privat, jeg gikk inn i det med godt humør, hva er vel morsommere enn en ny elektrisk duppedings å leke seg med?
Mine kriterier var "enkle" tenkte jeg. Jeg ville ha:
- Laser; fordi blekk størkner (been there done that).
- Ikke ta for mye plass eller støye for mye
- Skanning til e-post/nettverk direkte fra skriveren.
- Printing fra e-post/nettverk
Grunnen til de to siste er fordi jeg så altfor ofte har sett at produsenter kutter ut skriver/skannerstøtte etter noen år, selv på Windows. Samt at det gjør det lettere for smarttelefoner og nettbrett for å kommunisere med den.
Og da kommer jeg til min konspirasjonsteori... Er det med hensikt at man har så utrolig mange protokoller og drivere? Jeg er ingen skriverekspert, men på jobben har vi en gammel Xerox (N2125) som fungerer med ALLE operativsystemer jeg har sjekket (Windows, Mac OS Classic, Mac OS X, Linux). Du kan enten bruke en generisk postscript driver, eller så har jeg liggende EN liten fil som fungerer overalt og legge den i rette mappen eventuelle å peke direkte til filen når du legger til skriveren, og alt fungerer strøkent!
Uansett, min søking går dårlig! Enten har de skann til e-post/nettverk eller så har de printing fra e-post. Det er enkelte HP skrivere som tilbyr det siste (ePrint, samt AirPrint), og det er forsåvidt ingen garanti for at denne tjenesten som hostes på deres e-post tjenere vil være oppe for alltid heller.
Det er rart at det ikke finnes noen åpne skrivere/skannere. Skriver markedet virker på meg som veldig lukket og at man med mening holder utviklingen tilbake. Tanken på å få Linux tredjeparts operativsystem på en skriver slik du kan på en router er noe som hadde vært fantastisk! Når jeg ser hva min router kan gjøre med Tomato/DD-WRT o.l. vs stock firmare så tenker jeg bare hvor awesome noe slikt hadde vært på en skriver!
Da hadde jeg installert en e-post tjener på den slik at jeg kan printe dokumenter ved å sende den vedlegg, eller at den skriver ut innholdet av e-posten. Jeg hadde også installert AirPrint, DLNA, skann til ftp, skann til e-post, skann til whatever
Det hadde vært en drøm!
Edit: alt jeg ønsker over er forsåvidt mulig på dyre bedriftsskrivere som tar stor plass og bråker mye og koster mer enn jeg er villig til å bruke