Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » søn 29.04.2012 0:23

Jeg har for tiden sett på å kjøpe en multifunksjonsskriver (MFS) privat, jeg gikk inn i det med godt humør, hva er vel morsommere enn en ny elektrisk duppedings å leke seg med?

Mine kriterier var "enkle" tenkte jeg. Jeg ville ha:
  • Laser; fordi blekk størkner (been there done that).
  • Ikke ta for mye plass eller støye for mye
  • Skanning til e-post/nettverk direkte fra skriveren.
  • Printing fra e-post/nettverk

Grunnen til de to siste er fordi jeg så altfor ofte har sett at produsenter kutter ut skriver/skannerstøtte etter noen år, selv på Windows. Samt at det gjør det lettere for smarttelefoner og nettbrett for å kommunisere med den.

Og da kommer jeg til min konspirasjonsteori... Er det med hensikt at man har så utrolig mange protokoller og drivere? Jeg er ingen skriverekspert, men på jobben har vi en gammel Xerox (N2125) som fungerer med ALLE operativsystemer jeg har sjekket (Windows, Mac OS Classic, Mac OS X, Linux). Du kan enten bruke en generisk postscript driver, eller så har jeg liggende EN liten fil som fungerer overalt og legge den i rette mappen eventuelle å peke direkte til filen når du legger til skriveren, og alt fungerer strøkent!

Uansett, min søking går dårlig! Enten har de skann til e-post/nettverk eller så har de printing fra e-post. Det er enkelte HP skrivere som tilbyr det siste (ePrint, samt AirPrint), og det er forsåvidt ingen garanti for at denne tjenesten som hostes på deres e-post tjenere vil være oppe for alltid heller.

Det er rart at det ikke finnes noen åpne skrivere/skannere. Skriver markedet virker på meg som veldig lukket og at man med mening holder utviklingen tilbake. Tanken på å få Linux tredjeparts operativsystem på en skriver slik du kan på en router er noe som hadde vært fantastisk! Når jeg ser hva min router kan gjøre med Tomato/DD-WRT o.l. vs stock firmare så tenker jeg bare hvor awesome noe slikt hadde vært på en skriver!

Da hadde jeg installert en e-post tjener på den slik at jeg kan printe dokumenter ved å sende den vedlegg, eller at den skriver ut innholdet av e-posten. Jeg hadde også installert AirPrint, DLNA, skann til ftp, skann til e-post, skann til whatever :P Det hadde vært en drøm!

Edit: alt jeg ønsker over er forsåvidt mulig på dyre bedriftsskrivere som tar stor plass og bråker mye og koster mer enn jeg er villig til å bruke ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav Lars A. Gundersen » søn 29.04.2012 12:32

Det er da ingen konspirasjon, kun mange lange år med utvikling i mange forskjellige retninger.
Er du ute etter en skikkelig konspirasjon som har med laserskrivere å gjøre, trenger du ikke lete lenge:
http://seeingyellow.com/

Dette er meg bekjent fakta, og skapte litt furore for noen år siden, men jeg tror ikke printerfabrikantene gikk bort fra det.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav terjejh » søn 29.04.2012 13:33

Jeg er forsåvidt enig med deg, men synes også at verden har gått framover mht skriverstøtte, siden basic lp(r) text-printing fra Unix tidlig på 80-tallet :) Alle skrivere leveres med full støtte for Windows og vel oftest også for Mac. Grunnleggende PS utskrift bør være mulig å få til fra Linux på de fleste PS skrivere, mens noen leverandører også har utviklet PPD filer med full skriverstøtte, slik det bør være.

Begrensningene ligger oftest i om det finnes støtte i det hele tatt for fax og scanning på AIO/MFP fra/til Linux. Uten at jeg er sikker, tror jeg skriverleverandørene ofte lisensierer tredjeparts, proprietær programvare/drivere eller kjøper slike utviklingstjenester for støtte til sine produkter. Derfor gjerne bare binærkode til dette.

Hvis openprinting.org el.l. skulle få standardisert og tilgjengelig ferdig, åpen hyllevare for utskift/fax/scan, er vel muligheten større for at den kan bli anvendt av skriverleverandørene. Det sørgelige er jo at ikke engang samme PPD fil er standardisert til å fungere på alle OS/utskrifts-plattformer. Så langt er det vel bare HPLIP som er et seriøst forsøk i denne retningen for full støtte på Linux.

Til privat bruk hjemme har jeg selv hatt kun 'en blekkskriver og har fortsatt 'en separat scanner. Behovene for papirutskrifter fra Linux får jeg dekket via kontorets PS A3/MFP og PS A1-rullplotter. Mulighetene hjemmefra er både IPP (iPrint) og VPN, forøvrig bruker jeg ofte utskrift til pdf fil for epost-utveksling. På kontoret har vi holdt oss til hhv. Lexmark MFP som har både PPD og epost/nettverksskann støtte for Windows og Linux, samt HP (ePrint) plotter med HPLIP for Linux.

Behov for printing fra epost kan vel oppstå med nettbrett og smarttelefoner, uten at jeg har undersøkt mulighetene så langt. En annen OS-uavhengig mulighet på plassen som er kommet, er direkte PDF og JPG utskrift fra USB minnepenn, som settes i skriveren/plotteren. Ellers legger jeg vekt på at nettverksskriverne har et OS-uavhengig webgrensesnitt for konfigurering.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » søn 29.04.2012 17:06

Ingen av skriverne jeg så på hadde Postscript derimot, dessverre. De har diverse andre rare ting:

SPL-C (Samsung Printer Language - Colour), LAVAFLOW, UFRII-LT, PCL, osv. Og jeg søkte de opp og det virket veldig lukket og som noe som kan forsvinner når som helst.

Jeg er ingen ekspert på dette som sagt, men det virker mer avansert enn det burde ha vært. Vi har i over 10 år hatt PDF, hvorfor er det ikke en standard at alle skrivere støtter PDF via f. eks. tftp opplastning? Eller at skannere de kan laste opp en PDF til en tftp server?

Jeg har på følelse at blekkskriververden er værre! Jeg har oppmellom tia sett mange blekkskrivere som må kastes fordi driverstøtten har forsvunnet, også fra Windows 7, og skriverne trenger ikke være så gammel engang.

Hadde alle laserskrivere hatt Postscript kunne man i alle fall ha kjørt generiske drivere. Så teknologien har vært der i flere tiår, men jeg tror det er med vilje at de ønsker å ha hver sine standarder som har sitt levetid på cirka 5 år.

De dyre bedriftsskriverne har ikke dette problemet som sagt derimot.

Og til Lars... Meget interessant, ikke sett det før. Men det bygger jo ooppunder at man kanskje ikke ønsker "åpne" skrivere, for da ville slikt ha blitt luket ut ganske fort.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav terjejh » man 30.04.2012 15:56

Javel, jeg så du nevnte Postscript i forbindelse med den gamle Xerox'en dere hadde, og antok vel det var det du var ute etter. Postscript har for meg vært standarden som virker på alt og alle, og jeg har skygget unna alle leverandørspesifikke språk på kontorskriverne.

Dessverre koster HP's PS modeller med "ekte Adobe PS" mer enn PCL skriverne, mens Lexmark's PS modeller med egen emulering er prisgunstigere. Men til privat bruk kan også de minste av PS-modellene koste for mye.

Kanskje disse nye skriverne har den funksjonaliteten du er ute etter, selv om de er blekkbasert?
http://www.digi.no/894712/skrivere-med- ... oid-og-ios
http://www1.lexmark.com/no_NO/products/ ... ter=no-sca

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » man 30.04.2012 21:23

Takk for gode svar og innspill :)

terjejh: blekk er nok ikke aktuelt nei. Og jeg har også oppdaget det samme som deg, PS er dyrt. Det er vel pga dyre lisenser fra Adobe :)

Er forskjellen på emulert PS og vanlig PS stor? Er f. eks. HP sin implementasjon god?

En ting er pris, jeg kan skrive den av på mitt firma (enkeltmannsforetak) og skrive av momsen. Men vil fremdeles at den skal passe på mitt hjemmekontor og jeg trenger ikke to arkskuffer på 500 sider :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav terjejh » man 30.04.2012 23:11

PS skrivere har gjerne også større harddisk kapasitet, og kanskje mer minne også.

Jeg kan ikke svare for andre enn de skriverne vi har hatt selv.

Det jeg har lang erfaring med er at Lexmark sin PostScript emulering er god. Vi har nå 4. gen PS skriver fra Lexmark og det har vært skikkelige arbeidshester. De få tilfellene det har oppstått tolkings- eller versjonsproblemer med utskrift eller fonter, har vi løst det enkelt ved å velge utskrift som bilde. Vår nye X950 MFP støtter PS v. 3 og PDF 1.6. Lexmark har det største og mest brukervennlige touchpanelet av alle. Jeg satte opp epostsnarveiene via web-grensesnittet i dag, og da blir det svært enkelt å skanne til epost fra brukerpanelet.

HP har jeg mindre erfaring med. For mange år siden hadde vi en PCL s/h laserskriver som var grei nok. Så anskaffet vi en stor HP fargeblekkskriver for nettverk med Adobe PS, men det var og forble en skikkelig mandagsskriver. I løpet av første året hadde HP vært og skiftet ut all innmaten uten at det hjalp. HP PS MFP har jeg ingen erfaring med. HP's plottere er anerkjente, og vår nye DesignJet med Adobe PS er blekkbasert. Den svarer så langt til alle mine forventninger og plotter relativt raskt og stille.

Det vi også har valgt og erfart som lurt, er å lease slike relativt kostbare og bedriftskritiske enheter pluss dataservere, tegne utvidet garantiavtale og serviceavtale (alle deler + ev. kopiprisavtale) over 3 år. Da blir det hele mer forutsigbart, og man slipper nedetid og regninga, om og når et havari inntreffer. Og for forhandleren lønner det seg ofte å lease ut en ny, rabattert modell, istedenfor å utføre kostbare reparasjoner på modeller som er utgått.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » man 30.04.2012 23:48

Det er nok ikke aktuelt for meg å drive med leasing, jeg skriver lite, så jeg er egentlig på utskikk etter en skriver jeg skal skrive lite på men ha i mange år fremover :) Og som fungerer fra Mac, Windows, Linux, iPhone, Android osv. Ja, jeg har kanskje litt for høye krav :P

Og jo mer jeg ser jo mer umulig virker dette. Jeg tenker mye på støy også, og da virker nesten alle laserskrivere uaktuelle. Med unntak av de små monochrome skriverne til Samsung. Er ikke noe galt at den bråker når den skriver, men vil ha den tilnærmet lydløs på idle.

Så hva med blekk? Vel, det kan ta tid mellom hver utskrift, og jeg har opplevd at blekk størkner osv. og at det er veldig dyrt om man skriver lite. Jeg har hørt mye bra om de proffere blekkskriverne i kontorsammenheng der man skriver ofte og ikke har problemer med at blekket tørker.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav kribjo » tir 01.05.2012 12:37

Jeg har en Samsung CLP-325W som jeg er veldig fornøyd med. Se info på http://www.samsung.com/no/consumer/comp ... P-325W/SEE

Jeg kjøpte den på tilbud på Komplett til 995,- ifjor. Nå koster den 1295,- Det følger det med toner som rekker ca 700 sider. Ny toner er heller ikke dyrt. Den selges hos mange andre forhandlere også.

Skriver 17 sider i minutter i svart/hvitt og 4 sider i minutter med farger.

Den støtter Linux, Android med egen app, Windows, Mac OS X 10.3 - 10.6, iOS med egen app (iPod, iPhone og iPad). Den har kablet og trådløst nettverk.

Hva har den ikke? Dobbeltsidig utskrift og skanner.
Dette er ikke en skriver for de som ønsker max kvalitet på foto utskrifter. Da er nok blekk tingen. Men bevares bildeutskrifter blir bra, men det er jo på vanlig papir og ikke glossy.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » tir 01.05.2012 13:00

Kjenner god til den modellen kribjo. Min far har den, samt at vi har 3 stk. av modellen før den på jobb.

Det er derimot ikke Postscript på den, ei heller MFP.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav ak » tir 01.05.2012 19:30

Ser at folk har vært inne på det allerede, men hovedforskjellen er at PCL- og PostScript-skrivere har en mye kraftigere CPU og som regel et eget operativsystem.

På en billig blekkskriver så gjør driveren mye mere, den forteller i noen tilfeller skrivehodet nøyaktig hvor det skal bevege seg og hver eneste dråpe med blekk som skal ut. Flere av disse skriverne har ikke minne overhodet.

Når du skriver til en PostScript skriver så kopierer du bare en fil, og det er printeren som tolker figurene i denne filen (+ eventuelle fonter, som sendes med) til bevegelser av laser eller skrivehode.

En annen ting som er litt kult med PostScript er at du kan bytte ut skriverne, bare de får samme IP-adresse eller vertsnavn, uten å reinstallere drivere eller gjøre andre endringer på alle maskinene som er koblet til.

Så hjemme har jeg nå forgjengeren til denne:
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=620267

Jeg skriver ganske sjeldent ut ting, har ikke brukt en krone på rekvisita på 3 år, og den er alltid klar på 20 sek varsel.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav simen » tor 03.05.2012 0:34

Heisann! Jeg har lagt ifra meg MFP, de jeg ville ha ble for dyre... De billige modellene med PS hadde ofte dyrt forbruksmateriell, dårlig kvalitet, osv.

Så jeg tror etter flere kvelder nå med søking, at det blir denne,

Konica Minolta Magicolor 1650EN, http://www.prisjakt.no/product.php?p=395029

Det var enten den eller,

Xerox Phaser 6500V/N

De virket ganske like på kvalitet og begge har PS. Men Konicaen var billigere i innkjøp samt på forbruksmateriell.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Skrivere, en multinasjonal konspirasjon?

Innleggav ingeva » tir 12.06.2012 22:46

Dette med skrivere er egentlig noe underlig.
En PS-skriver kunne utmerket godt hatt sin ppd-fil klar til nedlasting. Likevel må man supplere denne filen, men en fordel er det jo at hvis en har en ppd-fil til en skriver som ligner den man har, så kan den i mange tilfeller brukes.
En del billige skrivere har ikke eget skriverspråk, men må ta imot eksakt info fra PCen, som beskrevet tidligere i tråden. Dette kan medføre en del unøyaktighet, spesielt hvor det er snakk om vektor-grafikk, hvor man kan se f.eks at linjer som skal møtes i ett punkt, slett ikke gjør det.
Dessuten jobber ofte maskinen hardt for å legge til rette for skriveren.

Jeg har brukt PS-skrivere i mange år nå, og vil ikke ha noe annet. Folk som bruker Windows kan velge nesten hva som helst for det følger nesten alltid med drivere, men for oss som bruker Linux er PS nærmest "native", og det kreves ingen konvertering. Jeg kan dumpe PDF-filer rett til skriveren uten å ta i bruk noe skriverprogram. Bare bruker skriverens web-interface.
(Jeg har for tiden en OKI es5430nc - lite feil og raske utskrifter).

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron