Acer one ZG5, installere Android OS?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » man 02.07.2012 21:31

Lurte på om jeg skulle prøve meg på installasjon av Android OS på min Acer One ZG5 som opprinnelig kom installert med Linpus Linux. Dette er da versjonen med 8GB HD.
Er dette mulig og er det i så fall noen som har gjort dette og har erfaringer?
Er det andre OS som kanskje er bedre egnet?
Alle svar/råd er velkommen.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav viking60 » man 02.07.2012 23:24

Den er beslektet med Acer Aspire ONE så det er sansynlig at du får Arch til å kjøre på den.
http://bjoernvold.com/forum/viewtopic.p ... aspire+one
Den har fungert brillefint her.
(Men du kan ikke være redd for CLI når du installerer Arch.)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » tir 03.07.2012 1:41

Takk for svar.
Jeg ser for meg å ikke bruke alt for mye ressurser (les tid) for installeringen. Og det jeg installerer skal være egnet for barn å bruke. Ikke det at jeg tror at Android er så enkelt. Det var mer for moro skyld om det går. Ser jo at det er de som har gjort det via søk på google, men lurte vel egentlig bare på om noen hadde erfaringer å dele her.
Jeg har hatt installert Ubuntu notebook edition (tror det var det den het) på den en tid, men den er rett og slett noe for tung for maskinvaren og det går litt trått.
Kanskje det kunne gått greit med en lett distro som mint xfce? Eller Kubuntu med xfce?
Det er ikke CD-drev på maskinen så jeg må lage en usb-penn med image og installere fra den.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav viking60 » ons 04.07.2012 0:41

Vel Slik jeg ser det så kunne du like godt ha avinstallert Gnome og instalert Xfce på den Ubuntuen du hadde på den.
Tviler på at Mint er lettere. Kubuntu kan du nok glemme (KDE er tung) og heller velge Xubuntu.
Så tenkte jeg å rydde vekk noen fordommer:
Arch er lett å bruke for barn og voksne. Den nevnte AAOne brukes av en glad amatør som lenge trodde det var Windows :-D
Det kommer an på hvordan du velger å sette den opp.

Arch er dog noe mere utfordrende å installere.
Når det gjelder Android så har jeg kun installert den i VB - så der slipper jeg andre til....

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » ons 04.07.2012 20:40

Takk igjen for svar. Det var vel Xubuntu jeg egentlig mente ja.

Jeg har slått fra meg Android, da det bare var for å leke seg litt, og ser derimot over mot noe annet.
Arch har jeg aldri testet annet enn installert det, slettet det, og reinstallert med, stort sett, en eller annen Ubuntu versjon eller Linux Mint.
Jeg lurer dermed på om noen har andre lettdrevne distroer å anbefale til denne maskinen.
Den er ikke pakket med masse krefter og skjermstørrelsen er jo heller ikke av de største, så jeg lurte litt på feks Jolicloud eller Chrome OS eller lignende. Er det noen som har erfaringer der, enten på denne maskinen eller andre maskiner i samme størrelse?
Litt greit å vite så jeg ikke "kaster bort tiden"... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav viking60 » fre 06.07.2012 0:12

Well en puppy variant må være bra; For eksemple Saluki;
http://saluki-linux.com/

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » fre 06.07.2012 7:33

Tenkte også litt i de baner, men endte opp med en enkel Xubuntu installasjon nå. Så får jeg se om jeg gjør noen endringer senere. Det går ikke akkurat superkjapt på denne maskinen, men barna ble fornøyd. Enn så lenge. Takk for svar.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » søn 08.07.2012 14:39

jerry.c.bush skrev:.....endte opp med en enkel Xubuntu installasjon nå. Det går ikke akkurat superkjapt på denne maskinen...


Hadde nå flere problemer med denne installasjonen. For det første så var hele maskinen som om den gikk i sirup. For det andre så gikk ikke maskinen i dvale om man lukker lokket. Fant heller ikke ut av hva som gjorde det eller hvordan jeg kunne fikse det. Litt farlig når barna legger maskinen fra seg i sofa eller andre steder der maskinen blir uhyggelig varm.

Forsøker nå med forskjellige andre distroer, der også Saluki blir en av de som blir prøvd ut. Så får vi se hur dette ender. Om ikke jeg får denne maskinen til i dag så blir den igjen til støvsamler. Da tror jeg at jeg heller lar barna overta min iPad 1 så får jeg se om jeg ikke går til innkjøp av den Nye iPaden i stedet til meg selv.

Edit, ny dag:
Endte til slutt på Linux Mint, igjen, med XFCE. Denne fungerer utmerket, men er heller ikke spesielt kjapp på denne maskinen. Forsøkte en del andre distroer som jeg ikke helt fant tonen med, eller det ble for mye styr å installere.

Et spørsmål til har jeg dog: Maskinen har bare 8GB intern disk. Men den har en egen slot for "Storage Expansion" som man kan sette inn et SD-kort og dermed få utvidet lagringsplassen på maskinen.
Det jeg lurer på i denne sammenhengen er om denne kan settes opp som en enhet sammen med den interne disken sånn at man får en stor disk, feks intern 8GB + SD-kort 16GB = 24GB?
Noen som har en utvei for det?
Ikke det at det er noe stress å ha den som en helt vanlig lagringsenhet, men om det ble en del av interndisken så hadde det vært lettere for sluttbrukeren, som er barn i alderen 5 til 12 år, å lagre direkte til de rette folderene som allerede er forhåndsinnstilt i OS, som feks bilder, dokumenter osv.
Eller er der muligheter for å endre de forhåndsinnstilte folderene til å legges på SD-kortet i stedet for på den interne disken?

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » tor 19.07.2012 1:09

Lurer fortsatt på om noen kan svare meg på følgende:

Maskinen har bare 8GB intern disk. Men den har en egen slot for "Storage Expansion" som man kan sette inn et SD-kort og dermed få utvidet lagringsplassen på maskinen.
Det jeg lurer på i denne sammenhengen er om denne kan settes opp som en enhet sammen med den interne disken sånn at man får en stor disk, feks intern 8GB + SD-kort 16GB = 24GB?
Noen som har en utvei for det?
Ikke det at det er noe stress å ha den som en helt vanlig lagringsenhet, men om det ble en del av interndisken så hadde det vært lettere for sluttbrukeren, som er barn i alderen 5 til 12 år, å lagre direkte til de rette folderene som allerede er forhåndsinnstilt i OS, som feks bilder, dokumenter osv.
Eller er der muligheter for å endre de forhåndsinnstilte folderene til å legges på SD-kortet i stedet for på den interne disken?

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav jerry.c.bush » søn 22.07.2012 18:52

Beklager om jeg maser noe forferdelig, men jeg har ikke klart å finne ut av dette på egenhånd og hadde satt stor pris på om noen hadde noen ide om hvordan jeg kan få til det jeg vil... Se forrige kommentar.

Kan RAID være løsningen? Dette er noe jeg aldri har "rotet" meg bort i, så jeg vet absolutt ikke noe om det.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Acer one ZG5, installere Android OS?

Innleggav terjejh » man 23.07.2012 22:40

Forutsetter at du har Linux rotfilsystemet på interndisken. Hvis du oppretter de aktuelle mappene Bilder, Dokumenter etc. på SD disken og tilsvarende tomme monteringspunkter (mapper) på interndisken, kan du på sistnevnte montere opp mappene fra SD disken. Alt som lagres til disse mappene vil da havne på SD disken.

Monteringen kan gjøres manuelt, i fstab eller med automount, avhengig av hvor mye du vil gjøre ut av det. Gjøres det i fstab, bør vel SD disken være stabilt tilgjengelig under hver oppstart.

(Symbolske lenker er også en måte å gjøre lignende på, men du må i såfall teste om det fungerer mellom forskjellige fysiske disker)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron