Liten interesse for siden

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Liten interesse for siden

Innleggav Aeyoun » ons 22.08.2012 17:00

Hei, det er lite med nyheter her på Linux1 om dagen. Det virker som det ikke er noen videre interesse for å drive siden i det nåværende formatet.

Vet noen om noen andre Linux-sider med nyheter og mer aktivt forum på norsk man bør sjekke innom som et alternativ til Linux1? eller hva kan gjøres for å blåse liv inn her?
medlem i 141 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav ak » tor 23.08.2012 13:32

Heisann,

Kjenner ingen nyhetssider, du har selvfølgelig noen Linux-avdelinger i flere av de større nettforaene.

Vi har i perioder hatt folk som har bidratt med gode artikler, men opp gjennom årene er det jeg som har stått for brorparten av innholdet. Det, og drift av sidene, har ofte skjedd på toppen av ganske lange arbeidsdager. Jeg jobber fortsatt mye overtid, men den går nå til andre prosjekter.

Linux går så det griner, men ikke på skrivebordet. Systemet er fantastisk for servere og utviklere, samtidig som det fungerer bra i routere, mobiltelefoner og andre enheter hvor kunden egentlig ikke vet at de bruker Linux. Personlig er jeg av den oppfatning at ingen av disse områdene taler særlig sterkt for et norskspråklig miljø på nett. Det er mulig at det stiller seg annerledes om man fokuserer på fri programvare generelt, og mindre på OSet.

Jeg kan nevne at vi i løpet av sommeren har laget nytt design for forum og forside, men jeg tror ikke at det i seg selv vil gi ny vind i seilene for Linux-biten.

Alle brukere kan sende inn artikler, hvis de i utgangspunktet er av alright kvalitet så går det sjelden mer enn et par timer før jeg får lagt den ut på forsiden. Men hvis du eller noen andre har lyst til å satse skikkelig så er vi absolutt åpne for å finne en ordning som gjør noe slikt mulig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Fornyet interesse for siden

Innleggav Aeyoun » tor 23.08.2012 16:09

Sånn blir det vel gjerne når det er et one-man’s show.

Kjører i1 fortsatt Kickback-kampanjen for innsendte artikler? Kanskje minne om den på forsiden? samkjørt med en konkurranse? Incentiver gjør det ikke akkurat vanskeligere for folk å sende inn artikler.

En sammenslåing med Dev1 kunne være interessant. Jeg ser for meg at målgruppene overlapper ganske godt. Artikler fokusert på Android og GTK-utvikling (altså ‹lett kom-igang› med høy hype faktor) kunne ha sparket i gang den sammenslåingen. «Slik bidrar til til åpen-kildekode prosjekter på GitHub». Jeg vet ikke om noen annen norsk nettside som fokuserer på dette området.

Jeg kan sikkert skrive et par artikler selv, men jeg vil gjerne vite at noen leser det. (Besøkstall.)

Angående det nye designet, har du mer informasjon om det? Noe jeg ikke liker med formatet på Linux1 og Mac1 er at man ikke har et ordentlig navn på artikkelforfatteren. By-linen inneholder teknisk informasjon og brukernavn istedenfor et magasin/avisformat. (Jeg er kanskje bare narsissistisk og vil se navnet mitt på trykk.)

Jeg ser forresten at forumvarslene min blir sendt fra og lenker til Mac1. Dette kan være med på å drive trafikken dit istedenfor til Linux1.
medlem i 141 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav ak » tor 23.08.2012 16:40

På Linux1 kan jeg ihvertfall fortsatt godt gjøre det, tidligere har det ikke gitt særlig utslag i flere bidrag, ihvertfall ikke mindre jobb å redigere innsendte artikler.

Jeg kan sende deg tilgang til en død utvikler-versjon av Mac1, som viser litt av ideen. Det er meningen å legge på mere informasjon om forfatter (navn, bilde o.l.), samt integrering av bilder og muligens wysiwyg for artikler. Noe av dette må skje rett etter overgang til ny versjon, og er derfor ikke på den siden. (Da kommer også profilen på artikler du allerede har skrevet.)

Utviklere er fint, jeg tror også det kan finnes behov for et forum for folk som vil diskutere Wordpress og lignende på middels nivå. De på høyt nivå forsvinner til engelske mailinglister og grupper. Det er dog ikke usannsynlig at navnet "Linux1" i dette tilfellet kan få folk til å holde seg unna. Samtidig har Linux1 fortsatt litt google-juice, selv om antall besøkende har gått fra 40k besøkende i mai 2010 til 8k i sommermånedene i år.

Dersom du eller noen andre er interessert i å virkelig satse så kan du få tilgang til både analytics og en fair cut av det lille som måtte være av annonseinntekter. Det siste forutsetter dog at du har et enkeltmansforetak eller annen måte å fakturere på.

Som sagt så har jeg knepent med tid, men hvis du begynner med å sende inn litt artikler (til å begynne med på Linux1, så kan man legge notis på dev1 og/eller kreativ1) så vil det være god motivasjon for meg (og andre admins) til å prioritere det tekniske.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Debatt!

Innleggav aNordal » lør 25.08.2012 1:43

Problemet, tror jeg, er at linux1 har gått over til å bli et eneste hjelpeforum. En nybegynner som stiller dumme spørsmål kan tappe godviljen av 5 andre, og det er dessverre slitsomt (stikkord: "help vampire").

Hvor ble det av diskusjonene? Flaming anyone? For å få blest i diskusjonene er det seff viktig med oppdaterte nyheter. Eller omvendt: Noe av motivasjonen for å skrive nyhetsartikler her må da være å provosere fram en saftig debatt?
medlem i 206 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav Brakkvatn » lør 25.08.2012 20:54

Eg kjenner ikkje igjen linux1 i skildringa til aNordal. Det at nybyrjarar stiller det du kaller "dumme" spørsmål er ikkje ein uting. Utingen er når andre meir erfarne brukarar tar det som sin plikt å svare nedlatende i stedet for å la nokon som ikkje har fått tappa godviljen sin svare.

Om det er slik at folk er redde for å stille spørsmål i frykt av besserwisserne på forumet så har me eit problem, men ikkje om det kjem folk som treng hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav ak » søn 26.08.2012 1:20

Jeg tror at en del av de heftigste diskusjonene var forankret i politiske syn, og så har diskusjonen egentlig ikke blitt så bra, fordi folk ikke nødvendigvis fokuserer på det som egentlig diskuteres i tråden. Det kan vel skje alle steder, men fri programvare er vel ganske kontroversielt.

Vi har opp gjennom årene også merket at litt tabloide artikler har gitt bedre respons enn de nøkterne. Dessverre er det ganske mye man må legge til side for å skrive slikt, men jeg har respekt for folk som kan dette og har publisert en del slike på forsiden opp gjennom årene.

Mulig vi kan få til markering av "riktig" svar, men så langt har vi ikke tenkt enda. Vi har tatt en del tekniske valg og nedlagt mye arbeid i nytt design, men hvor mye kapasitet vi har i løpet av høsten avhenger av eksterne faktorer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav terjejh » søn 26.08.2012 12:09

Etter å fulgt med på linux1 i ganske mange år og tidligere bidratt relativt aktivt selv, forbauser det ikke meg at gløden for å skrive artikler har dødd ut. Istedenfor at oppfølgende og utfyllende kommentarer skulle gå på innhold og det faglige, som kunne oppmuntre til flere bidrag, har gjengangere raskt vært frampå med kritikk basert på kjent politikk og polemikk ('flame ware'). Slikt er drepende for alle initiativ og gjør at potensielle bidragsytere heller betenker seg eller flytter til andre fora.

Skulle jeg komme med et forslag, måtte det derfor være at flere skriver om det de selv bruker eller kommer over av Linux relaterte systemer, verktøy, applikasjoner og aktiviteter, noe som kan danne tips også for andre å prøve ut. Dette gjelder både fri og kommersiell programvare både til privat bruk og til virksomheter.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Liten interesse for siden

Innleggav aNordal » søn 26.08.2012 14:18

Beklager spissfindig formulering. Må si meg enig i at besserwissere, offtopic-diskusjon og flaming kan drepe ethvert seriøst engasjement mer effektivt enn selv drepende stillhet, som var det jeg først siktet til. Det samme gjelder spam, men sånt er heldigvis lite av på norskspråklige forum.
medlem i 206 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron