Det hadde vært meget gode valg begge deler. Personlig har jeg en forkjærlighet for Kubuntu, og Brasil rullet ut 500.000 skolemaskiner med Kubntu.Dan Hansen skrev:Ja, og det var veldig tett på vi hadde installert Linux (sannsynligvis Mint) og LibreOffice, men da dette tilbudet dukket opp kunne vi nesten ikke la det gå fra oss.
Dette er vel bare FUD. Nå har jeg hatt tre barn oppgjennom skolen, og de har brukt utelukkende linux hjemme. Jeg har hatt et par runder med lærere i forhold til dokumentformater, og jeg har selv måtte vise mine barn hvordan de formatere i LO. Det er alt. Dette er kun et problem hvis man gjør det til et problem. Jeg har hørt noen skrekkeksempler fra fylkeskommuner i Norge hvor systemer har blitt trødd nedover hodene på de enkelte skolene, men dette var vel en privatskole.Dessuten er det en del læreprogrammer som kun finnes for Windows, så akkurat den biten hadde blitt en utfordring. Litt lettet over at jeg slipper å tenke på det nå
Kdenlive dekke dine behov med mindre du er meget sær, nettopp ute i versjon 0.9.4: http://www.kdenlive.org/users/j-b-m/kde ... 4-released Vil påstå den måler seg greit med Sony Vegas Pro i siste versjon.Selv har jeg lekt med Linux i årevis, men det som alltid har gjort jeg har måtte gå tilbake til Windows er muligheten for et brukbart videoredigeringsprogram,
Darktable og Digikam dekker de flestes behov, men hvis du sammenligner med full-suite fra Adobe er det klart det fortsatt er noen huller, men det går faktisk begge veiene i dag. Digikam har hatt en meget god utvikling de siste årene, og jeg vil påstå det nå er det beste albumet uansett plattform og pris. For redigering har du en del alternativer:fotoredigeringsprogram
Nettet flommer over av nettbasert faktura. Dersom du ikke liker linuxvarianter, bruker du bare en nettbasert. Faktisk vil jeg sterkt fraråde deg å ha fakturaene selv hvis du er en gjennomsnittlig windowsbruker.og fakturaprogram.
Husker du nevnte dette tidligere. Kan ikke si jeg har kunnskap på dette så godt mulig du mangler software for linux der. Når det er sagt er det utrolig hva man kan finne hvis man leter. Så hvis du er intressert kan vi alltids se om det er mulig å finne noe bra.og da jeg i tillegg er radioamatør
Neppe. Skolen skal vel ha disse læreprogrammene du nevnte (du kan jo tipse dem om Moodle, men er de først på Microsoft vogna følger det ofte mye med), så blir det vel MS Office også, siden de allerede har windows, men den er ikke på billigsalg. Blir trist når jeg hører slikt. Istedet kunne de kjøpt inn utviklerbrett til hver av elevene:At det ble til at vi valgte Windows i denne situasjonen betyr ikke at vi mener det er bedre enn Linux generelt, bare at vi tror det er best for skolen i akkurat denne situasjonen.
Såpass lite aktivitet her inne at de fleste bør være happy for at vi lager litt innhold og actionDan Hansen skrev:På grensen av OT her nå, men det går sikkert greit (i og med det er min egen tråd da )
og jeg repliserer nei, det er ingenting i skolen som krever windows med mindre det blir trødd nedover hodet sentralt. Dette burde ikke være et problem for en privatskole. Vis gjerne ti nasjonale krav, det er svært interessant om Norge eller Danmark har prestert å få til noe slikt.Jeg måtte google "FUD" for å finne ut hva det betyr, og nei, de programmene de bruker i skolen krever faktisk Windows. Husker ikke hva de heter, men vet at sånn er det bare.
Kdenlive fungerer ordentlig, det samme gjør openshot. Det har vært enkelte videoformat som har vært trøblete, så løsningen er typisk å velge noen som er godt støttet. Vi kan godt gå gjennom dette sammen om du får lyst til å prøve igjen. Merk også at Kdenlive har mottatt svært mye feilretting. Bare de siste to årene har den blitt mye mer stabil, den nylig sluppede 0.9.4 er ikke noe unntak.Når det gjelder videoredigering har jeg svært ymse opplevelser med det. Har prøvd Cinelerra, Kdenlive, Kino, Openshot ++ og felles for dem alle er at absolutt ingen av dem har fungert ordentlig.
Høres ut som et lett løsbart problem.Når det gjelder fotoredigering brukte jeg en gang noe som het Cinepaint, og det funket rimelig greit (i Windows bruker jeg Photoshop 7.0), men plutselig en dag sluttet det bare å virke.
Skjønner, du er med andre ord ikke en gjennomsnittlig windowsbruker i denne sammenheng. Mener Olear nevnte at han hadde et fakturaprogram han hadde kodet opp. Kanskje han kan hjelpe? Ellers vil jeg tro GnuCash kan brukes.Jeg kan ikke bruke online fakturaprogrammer da de ikke tilfredsstiller de kravene jeg stiller til dem.
Hm, høres ut som du har hatt dårlig støttet hardware, eller gjorde dine erfaringer under overgangen til PulseAudio. Lydproblematikken i linux var rimelig ille en stund, men ser ut til å være løst nå. Unntaket er dårlig støttet hardware, slik som enkelte kort fra Creative.Det finnes ellers mange fine programmer for radioamatører til Linux, og jeg fikk flere av dem til å virke rimelig greit også, på nær digimode. Det var noe skikkelig herk å få til, men det gikk til sist. Problemet var overstyringer av lydkort og drivere, og det måtte utrolig mye justeringer til for hver gang jeg skulle bruke det.
Det var et generelt hjertesukk, men du unngår eksempelvis også å redegjøre for hvilken office pakke man går for, så kanskje jeg var inne på noe?Ellers skriver du at; "Slik som det er nå blir pengene sløst bort uten at barna får noen gevinst.", noe jeg kanskje reagerer litt på
Heh, kunne lurt meg. Seks-siders artikkel hos Linux Journal virket ganske stort på meg: http://www.linuxjournal.com/article/10621Avslutningsvis, xastir er et aprs-program og kun en svært liten del av hobbyen. Jeg for min del kjører aprs via en android mobiltelefon
EDGI is a customer-focused program that is for circumstances (like the one you reference) where an education and/or government customer is going to puchase naked PC’s or PC’s w/Linux. IF we do everything possible and it still comes down to price differential between the Windows PC’s and Linux PC’s, then we can invest some/all of the royalty revenue from the deal back to the customer in the form of training, services, or even rebates. For more detail see that attached and let me know if you want to chat before your call. Note: This is not a partner program and is MS-internal only.
Returner til Generell diskusjon
Registrerte brukere: Google [Bot]