Linux på skolepc'er ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » ons 30.01.2013 15:56

Prøvde sånn "multiquoteseriegreie" her, men fikk det ikke helt til. Nøyer meg med å bruke stikkord:

FUD: Når jeg skriver at de programmene skolen bruker krever Windows, betyr ikke det at noen har bestemt de (skolen) skal bruke disse programmene. Det er noe de har valgt selv en gang i tiden, og da de har x-antall lisenser på disse samt gode kunnskaper i bruken av samme, vil de gjerne fortsette med det. Det er ingen myndigheter eller noe annet som har bestemt dette.

Videoredigering: Dette er noe jeg tester ut et par ganger i året, noen ganger funker det ene sånn noenlunde, andre ganger ikke i det hele tatt. Har for vane å teste både Mandriva, Fedora, Ubuntu og Mint hver gang jeg gjør et forsøk. Kan godt gjøre et nytt forsøk en dag jeg får tid, men det blir som et rent testforsøk. Kjører for tiden Windows 8, og så lenge det ikke byr på noen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte.

Cinepaint: Dette prosjektet lå vel "dødt" i en periode, og det var en av grunnene til det oppsto en del problemer for enkelte. Ser på nettsidene deres at de nå er i gang igjen, så skal ikke se bort fra at det nå virker som det skal. Men det gjorde ikke det sist jeg forsøkte.

Faktura: Husker også det ble nevnt et fakturaprogram her inne en gang, men det er vel også et dødt prosjekt(?) GNU-cash forsøkte jeg også ved en anledning, men det var så vidt jeg kunne se ikke i nærheten av hva jeg ønsket meg. Har også forsøkt med fakturamaler i tekstbehandler, men det ble et salig surr.

Amatørradio: Ja, det var spesielt lyddriverne jeg slet med. Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde jeg to drivere, og noen ganger funket det ene, andre ganger igjen funket det andre. Dessuten ble det en del "dobbelte" loggføringer, da programmene ofte ikke "snakket" sammen. Eksempelvis kan jeg i HRD (Ham Radio Deluxe) styre riggen i ett program, kjøre digimode i et annet, og all informasjon om frekvenser og hvem jeg har kontakt med hentes fra disse og overføres direkte til loggprogrammet. Det sies i radioamatørkretser, at HRD sannsynligvis er den eneste grunnen til at millioner av radioamatører verden over fortsatt bruker Windows, og mange velger å ha en ren Windows XP boks stående ene og alene for å styre dette.

APRS er i bunn og grunn et system hvor en radioenhet sender ut informasjon om hvor den befinner seg, basert på data fra en GPS-modul. I "gamle dager" brukte jeg en radio tilkoblet en "aprs-dings" som igjen var tilkoblet en GPS-enhet som gjorde dette for meg. I dag bruker jeg som sagt en app til mobilen som gjør det samme for meg, men istedenfor å sende informasjonen via radio, gjør den det nå via internett. Samme greia, forskjellig teknologi. Gå inn på http://www.aprs.fi og gjør et søk på OZ9URA så ser du hva jeg mener. En morsom gimmick, og skal jeg tippe, vil jeg tro det kanskje bare er noen få prosent på verdensbasis som driver med dette. Svært populært på østlandet og rundt de større byene i Norge, ikke fullt så populært i andre deler av verden.

De programmene jeg brukte i Linux var; CQRLOG, FLDIGI og HamLib, og hver for seg virket de sånn sett greit nok, men samspill var det verre med, og så var det de evindelige lydkortproblemene i FLDIGI da.

Officepakke: Utelot ikke med "vilje" å svare på denne, overså den rett og slett. Og ja, de bruker Microsoft Office også her, da skolen allerede besitter en haug med lisenser på disse. Hvor mange vet jeg ikke, likeledes vet jeg heller ikke presis hvor mange Windows XP lisenser de har, men da de har et datarom fullt av datamaskiner med XP, tipper jeg det er en del.

Det kan godt hende alt dette er "penger ut av vinduet", men jeg tipper de i sin tid fikk en veldig god pris på et klasserom fullt av datamaskiner med Windows XP og da ingen hadde hverken kunnskaper eller forutsetninger for å si noe annet, slo de vel til på dette. Og siden har de holdt seg til dette. Hvilket jeg sånn sett ser som et fornuftig valg, da det er velkjent for de aller fleste der. De har ingen fast "it-ansvarlig", utover at jeg har takket ja til å hjelpe dem ved behov. Og jeg har sånn sett ingen betenkeligheter med å anbefale Linux så lenge det er et godt alternativ, og det hadde det også blitt i dette tilfellet, hadde det ikke vært for at Microsoft la ut Windows 8 på tilbud i en begrenset periode. Når det er sagt, bør det kanskje understrekes at det er ingen "politiske" eller "idealistiske" årsaker til dette, bare at skolen ikke har noe budsjett som ville tillate lisenser til flere tusen kroner pr datamaskin, men til kr 229,- pr lisens ble det rimelig nok til at vi valgte dette denne gangen ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » ons 30.01.2013 21:48

Dan Hansen skrev:FUD: Når jeg skriver at de programmene skolen bruker krever Windows, betyr ikke det at noen har bestemt de (skolen) skal bruke disse programmene. Det er noe de har valgt selv en gang i tiden, og da de har x-antall lisenser på disse samt gode kunnskaper i bruken av samme, vil de gjerne fortsette med det. Det er ingen myndigheter eller noe annet som har bestemt dette.
Isåfall misforstod jeg. Da burde det heller ikke være noe problem for dem om disse nye maskinene fyller ut tilbudet med en del andre programmer. Det er ikke slik at linux mangler helt programmer for skolen heller.
Videoredigering: Dette er noe jeg tester ut et par ganger i året
Hvis du hver gang har forsøkt med formater som har vært trøblete, så hjelper det ikke hvor mange ganger du forsøker. Dagens Kdenlive er rimelig stabil, og så lenge du vet om det, så er det svært lett å unngå trøblete formater.
Kjører for tiden Windows 8, og så lenge det ikke byr på noen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte.
Hva er det egentlig du får til der da? Har du allerede kjøpt inn programvare for flerfoldige tusen for dine behov? Hvis ikke sitter du der med noen ubrukelig fliser på skjermen. Programvare som Digikam og Kdenlive er ikke tilgjengelig, så du må ta til takke med dyre eller dårlige alternativ. Men det er klart, om du uansett ikke får nyttigjort deg programmene på linux fordi du møter store problemer, så er ikke linux noe for deg, og personlig tror jeg vel linux ikke er noe for deg.
Cinepaint: Dette prosjektet lå vel "dødt" i en periode, og det var en av grunnene til det oppsto en del problemer for enkelte. Ser på nettsidene deres at de nå er i gang igjen, så skal ikke se bort fra at det nå virker som det skal. Men det gjorde ikke det sist jeg forsøkte.
Tja, ser ikke ut til at det er ny kode der siden 2008. Forsøkte å kompilere opp debianpakker for den i dag, men det var en avhengighetspaghetti som vitnet om dårlig håndtverk over lengre tid. Når jeg endelig nøstet opp i den kompilerte det ikke rent. Også gjerne kalt bit-rot. Grunnen er vel rett og slett at Gimp nå fyller bruksområdet til Cinepaint. Hele gamle libgimp er byttet ut hvis du sjekker ut gimp fra trunk. Fargestyring, dybde, HDR er på plass. Fortsatt er det en del funksjoner som skal portes over til GEGL, men det grunnleggende er på plass. Med noen dagers innsats ville jeg sikkert fått til oppdaterte Cinepaint pakker, men noe sier meg at det ikke vil hjelpe deg likevel.
Faktura: Husker også det ble nevnt et fakturaprogram her inne en gang, men det er vel også et dødt prosjekt(?) GNU-cash forsøkte jeg også ved en anledning, men det var så vidt jeg kunne se ikke i nærheten av hva jeg ønsket meg. Har også forsøkt med fakturamaler i tekstbehandler, men det ble et salig surr.
Jada, jeg tipset deg om finfatkura. Den funker fint fortsatt den, satte det opp for en venn som driver firma, og han er godt fornøyd. Nå kikket jeg nærmere på GnuCash, og såvidt jeg kan se dekker den ditt behov med ett vesentlig unntak, det mangler maler for utskrift av faktura til forskjellige land. Det er fullt mulig å lage slike maler, dokumentasjonen er god: http://wiki.gnucash.org/wiki/Custom_Repo Mulig noen allerede har gjort det også, men kjapp googling ga ingen opplagte hits.
Amatørradio: Ja, det var spesielt lyddriverne jeg slet med.
Et lydkort er en billig affære, så det burde være høyst overkommelig. Ellers har jo lyd generelt vært gjennom en turbulent periode på linux. Heldigvis ser det ut til at denne perioden endelig er over, det er lang mellom problemene nå.
Det kan godt hende alt dette er "penger ut av vinduet", men jeg tipper de i sin tid fikk en veldig god pris på et klasserom fullt av datamaskiner med Windows XP og da ingen hadde hverken kunnskaper eller forutsetninger for å si noe annet, slo de vel til på dette.
De fikk akkurat den prisen de fortjente Som Viking viste deg har Microsoft svært aktivt gått inn å nedkjempet forsøk på linux i skolen verden over. Om nødvendig betalte de skoler for å bruke windows og office. Hvis skolen har betalt så mye som en krone er det fordi de ikke kjente til alternativer. Microsoft gir ikke hvis de uansett får et salg. Det er ikke uten grunn at Microsoft har klart å bekjempe linux mange plasser i verden, kostnadsargumentet er det første de etterkommer. Til slutt ender skolesektoren i sin helhet, og antaglig din skole i særdeleshet, uansett med å blø mye penger til Microsoft.
Hvilket jeg sånn sett ser som et fornuftig valg,
Her er vi dypt uenige.
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav QtanJ » søn 03.02.2013 2:16

Gjeld ikkje oppgraderingstilbodet til Microsoft for maks 5 pcar for berre privatpersonar og små organisasjonar? Eg går ut frå at skulen er liten nok dersom det var behov for maks 5 lisensar, men var det færre maskiner enn det? Var det overflødige lisensar som ikkje var installert? Den gamle xp-lisensen vert brukt opp ved oppgradering slik at ein mister retten til den gamle versjonen når den oppgraderte vert registrert. Linux har lært meg å respektera lisensavtaler. Ufri programvare er komplisert, både når det gjeld oppgradering og ny-innkjøp. Gode linux-distribusjonar har gode standardar for å hindra dårlege lisensar.

At Windows og Microsoft-programvare vert mykje brukt i skulen er eit problem sjølv om dei får det gratis fordi dei då vil få opplæring i programvare som kostar mange pengar. Dersom alle skuleborn fekk opplæring i libre-/openoffice ville nok "monopolet" til Microsoft Office forsvunne sidan det hadde vore større opplæringskostnad til den dyre kontorpakka enn den som er gratis. Dersom elevane får opplæring i eit system som er gratis vil det vera lettare for dei å spara pengar seinare i livet fordi dei veit om alternativ til dei dyre løysingane. Generelt har ingen skuler som ikkje driv målretta mot IT-utdanningar noko grunn til å velje Microsoftprogramvare som t.d. MS office framfor openoffice. Eg vil påstå at det ofte er like greitt å bruka gratislisens for libreoffice som å bruka den lisensen for MS office som ein alt har. Alternativt kan begge vera installert slik at brukaren kan velja sjølv. Eg brukar libreoffice mykje meir effektivt fordi MS Office har endra seg radikalt etter 2003-versjonen, og eg stort sett har brukt openoffice og libreoffice etterpå. Skuler bør ikkje ha behov for 1000-maler og 1000-makroar som er vanskelege å konvertera til opplæringsformål.

Til administrative formål bryr eg meg lite om kva folk vel, men til opplæring burde dei billege alternativa vera viktige.

Når det gjeld lyd synest eg JACKd fungerer bra når eg treng full kontroll. Heilt vanleg ALSA+oss-støtte fungerer ok til vanleg bruk.
medlem i 209 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » ons 27.02.2013 11:37

Hei, har vært litt opptatt med andre ting en periode her, men skal prøve å oppdatere tråden litt;

Del skrev:
Dan Hansen skrev:FUD: Når jeg skriver at de programmene skolen bruker krever Windows, betyr ikke det at noen har bestemt de (skolen) skal bruke disse programmene. Det er noe de har valgt selv en gang i tiden, og da de har x-antall lisenser på disse samt gode kunnskaper i bruken av samme, vil de gjerne fortsette med det. Det er ingen myndigheter eller noe annet som har bestemt dette.
Isåfall misforstod jeg. Da burde det heller ikke være noe problem for dem om disse nye maskinene fyller ut tilbudet med en del andre programmer. Det er ikke slik at linux mangler helt programmer for skolen heller.


Tror jeg så gjerne, men jeg tror også at lærerne gjerne vil fortsette med å bruke det de har brukt i noen år nå, og generelt blitt vant til å bruke. De er gjerne noen vanedyr disse lærerne ... :)

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Videoredigering: Dette er noe jeg tester ut et par ganger i året
Hvis du hver gang har forsøkt med formater som har vært trøblete, så hjelper det ikke hvor mange ganger du forsøker. Dagens Kdenlive er rimelig stabil, og så lenge du vet om det, så er det svært lett å unngå trøblete formater.


Jeg har stort sett holdt meg til AVI og MPEG-2. Burde vel egentlig ikke være så "trøblete" noen av disse?

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Kjører for tiden Windows 8, og så lenge det ikke byr på noen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte.
Hva er det egentlig du får til der da? Har du allerede kjøpt inn programvare for flerfoldige tusen for dine behov? Hvis ikke sitter du der med noen ubrukelig fliser på skjermen. Programvare som Digikam og Kdenlive er ikke tilgjengelig, så du må ta til takke med dyre eller dårlige alternativ. Men det er klart, om du uansett ikke får nyttigjort deg programmene på linux fordi du møter store problemer, så er ikke linux noe for deg, og personlig tror jeg vel linux ikke er noe for deg.


Jeg får til "alt" - som f.eks redigere bildene mine i Photoshop 7.0 (som jeg fikk gratis av en kunde som hadde "kjøpt over seg" for noen år siden), jeg kan styre amatørradioen min via riggkontrollen i Ham Radio Deluxe, kjøre DigiMode med DM780 og logge i HRD Logbook, sømløst da disse er integrert i samme pakke, bruke N1MM til contestlogging, og QSL-Maker til å lage QSL-kort jeg sender ut for å bekrefte kontakten. Alt dette er også gratisprogrammer, selv om de bare finnes for Windows.

Officepakke(r) har jeg ikke kjøpt siden versjon 2002 (XP), og da var jeg i bransjen og fikk dem svært rimelig. Per i dag bruker jeg LibreOffice 4.0, simpelthen fordi disse officepakkene ikke oppdateres lenger, og jeg føler ikke for å handle noen nye versjoner (2010 eller 2013) da jeg ikke er noen "tung" bruker av noen av funksjonene. Jeg skriver artikler, og bruker regneark i svært liten grad.

Til videoredigering bruker jeg Magix ver 10 og 14, men jeg husker ikke hva jeg betalte for dem i sin tid. Enten var det 400 eller 600 kroner, hvilket var en rimelig sum da jeg hadde det som yrke, og trengte et godt verktøy den gangen. Her snakker vi vel 2007-08, og da var Linux ihvertfall ikke noe alternativ.

Derimot har jeg vel kjøpt tre versjoner av Mandriva PowerPack, så regner jeg på det, har nok Linux vært den største programvareutgiften jeg har hatt de siste årene :)

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Cinepaint: Dette prosjektet lå vel "dødt" i en periode, og det var en av grunnene til det oppsto en del problemer for enkelte. Ser på nettsidene deres at de nå er i gang igjen, så skal ikke se bort fra at det nå virker som det skal. Men det gjorde ikke det sist jeg forsøkte.
Tja, ser ikke ut til at det er ny kode der siden 2008. Forsøkte å kompilere opp debianpakker for den i dag, men det var en avhengighetspaghetti som vitnet om dårlig håndtverk over lengre tid. Når jeg endelig nøstet opp i den kompilerte det ikke rent. Også gjerne kalt bit-rot. Grunnen er vel rett og slett at Gimp nå fyller bruksområdet til Cinepaint. Hele gamle libgimp er byttet ut hvis du sjekker ut gimp fra trunk. Fargestyring, dybde, HDR er på plass. Fortsatt er det en del funksjoner som skal portes over til GEGL, men det grunnleggende er på plass. Med noen dagers innsats ville jeg sikkert fått til oppdaterte Cinepaint pakker, men noe sier meg at det ikke vil hjelpe deg likevel.


Nei, det vil nok ikke hjelpe meg, for jeg stoler simpelthen ikke på det. Det funket den ene dagen, men ikke den neste, og når jeg sitter og trenger det, kan jeg ikke bruke tid på diverse supportforum i tilfelle det er noe i veien.

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Faktura: Husker også det ble nevnt et fakturaprogram her inne en gang, men det er vel også et dødt prosjekt(?) GNU-cash forsøkte jeg også ved en anledning, men det var så vidt jeg kunne se ikke i nærheten av hva jeg ønsket meg. Har også forsøkt med fakturamaler i tekstbehandler, men det ble et salig surr.
Jada, jeg tipset deg om finfatkura. Den funker fint fortsatt den, satte det opp for en venn som driver firma, og han er godt fornøyd. Nå kikket jeg nærmere på GnuCash, og såvidt jeg kan se dekker den ditt behov med ett vesentlig unntak, det mangler maler for utskrift av faktura til forskjellige land. Det er fullt mulig å lage slike maler, dokumentasjonen er god: http://wiki.gnucash.org/wiki/Custom_Repo Mulig noen allerede har gjort det også, men kjapp googling ga ingen opplagte hits.


Jeg er i og for seg fornøyd med det jeg har nå, så å begynne med noe nytt er uaktuelt.

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Amatørradio: Ja, det var spesielt lyddriverne jeg slet med.
Et lydkort er en billig affære, så det burde være høyst overkommelig. Ellers har jo lyd generelt vært gjennom en turbulent periode på linux. Heldigvis ser det ut til at denne perioden endelig er over, det er lang mellom problemene nå.


Godt å høre, for det var mildt sagt et mareritt. Har ellers oppdaget at den nye datamaskinen min ikke har "ordinært" lydkort i den forstand at det har to (eller tre) minijacker, men en sånn "fellesdings", så USB-lydkort er innkjøpt, og det fungerer fortreffelig.

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Det kan godt hende alt dette er "penger ut av vinduet", men jeg tipper de i sin tid fikk en veldig god pris på et klasserom fullt av datamaskiner med Windows XP og da ingen hadde hverken kunnskaper eller forutsetninger for å si noe annet, slo de vel til på dette.
De fikk akkurat den prisen de fortjente Som Viking viste deg har Microsoft svært aktivt gått inn å nedkjempet forsøk på linux i skolen verden over. Om nødvendig betalte de skoler for å bruke windows og office. Hvis skolen har betalt så mye som en krone er det fordi de ikke kjente til alternativer. Microsoft gir ikke hvis de uansett får et salg. Det er ikke uten grunn at Microsoft har klart å bekjempe linux mange plasser i verden, kostnadsargumentet er det første de etterkommer. Til slutt ender skolesektoren i sin helhet, og antaglig din skole i særdeleshet, uansett med å blø mye penger til Microsoft.


Vel, hvilke strategier Microsoft legger til grunn vet jeg ikke så veldig mye om, men jeg vet at de kjørte en kampanje på Windows 8 Pro til 229,- som vi valgte å slå til på. Jeg kaller ikke det å "blø mye penger" til Microsoft. Dette er vel en investering, og hvis det kommer fortløpende oppdateringer de neste ti årene, er det svært rimelige datamaskiner, sett i en helhet over tid.

Del skrev:
Dan Hansen skrev:Hvilket jeg sånn sett ser som et fornuftig valg,
Her er vi dypt uenige.


Hehe, ja, det registrerer jeg :)

Når alt dette er sagt, må det vel understrekes at dette vel er blitt et salig sammensurium av hva skolen har bestemt seg for, og hva jeg selv bruker, og det henger jo i bunn og grunn ikke sammen. Mye av dette er også bestemt før jeg overhodet kom inn i bildet, så å argumentere så veldig mye for eller imot har ikke så mye for seg, for det får jeg ikke gjort noe som helst med. Nå står maskinene der, og alle er fornøyde :)

Dog er vi litt tilbake til utgangspunktet med denne tråden, for skolen har fått flere utrangerte datamaskiner (jeg kjenner ikke spesifikasjonene ennå), og da Windows-lisensene nå koster nærmere 2.000 kroner stykket, er ikke det aktuelt lenger.

Så, tilbake til innledningsspørsmålet; hvilken Linux-distro anbefales, og hvorfor.

Kravene som stilles er at den bør være lettkjørt, være garantert lang driftstid, og generelt mye brukt.

Selv heller jeg mot enten Linux Mint eller Ubuntu, og LibreOffice på Office-siden ...

Mvh Dan

PS: Da jeg ikke kan legge inn flere innlegg etter hverandre, svarer jeg QtanJ her;

QtanJ skrev:Gjeld ikkje oppgraderingstilbodet til Microsoft for maks 5 pcar for berre privatpersonar og små organisasjonar? Eg går ut frå at skulen er liten nok dersom det var behov for maks 5 lisensar, men var det færre maskiner enn det? Var det overflødige lisensar som ikkje var installert? Den gamle xp-lisensen vert brukt opp ved oppgradering slik at ein mister retten til den gamle versjonen når den oppgraderte vert registrert. Linux har lært meg å respektera lisensavtaler. Ufri programvare er komplisert, både når det gjeld oppgradering og ny-innkjøp. Gode linux-distribusjonar har gode standardar for å hindra dårlege lisensar.


Oppgraderingstilbudet til Microsoft gjelder i utgangspunktet for inntil fem maskiner per familie / firma, og har begrensninger på innkjøpssiden. Har vært i dialog med Microsoft, og de hadde ingen betenkeligheter med at man kjøpte flere lisenser, fordelt på flere brukere/ordre, og brukte alle sammen samlet på samme skole. På den måten kjøpte skolen fem lisenser, og en annen en tre lisenser som ble gitt til skolen. Det var helt i orden hos Microsoft, og de ville vel stort sett bare få ut så mange Win8 som mulig.

Ellers krevde ikke disse oppgraderingslisensene andre lisenser på forhånd, men kunne også brukes på preview-versjonene(!), både av Win8 og Win7.

QtanJ skrev:At Windows og Microsoft-programvare vert mykje brukt i skulen er eit problem sjølv om dei får det gratis fordi dei då vil få opplæring i programvare som kostar mange pengar. Dersom alle skuleborn fekk opplæring i libre-/openoffice ville nok "monopolet" til Microsoft Office forsvunne sidan det hadde vore større opplæringskostnad til den dyre kontorpakka enn den som er gratis. Dersom elevane får opplæring i eit system som er gratis vil det vera lettare for dei å spara pengar seinare i livet fordi dei veit om alternativ til dei dyre løysingane. Generelt har ingen skuler som ikkje driv målretta mot IT-utdanningar noko grunn til å velje Microsoftprogramvare som t.d. MS office framfor openoffice. Eg vil påstå at det ofte er like greitt å bruka gratislisens for libreoffice som å bruka den lisensen for MS office som ein alt har. Alternativt kan begge vera installert slik at brukaren kan velja sjølv. Eg brukar libreoffice mykje meir effektivt fordi MS Office har endra seg radikalt etter 2003-versjonen, og eg stort sett har brukt openoffice og libreoffice etterpå. Skuler bør ikkje ha behov for 1000-maler og 1000-makroar som er vanskelege å konvertera til opplæringsformål.


Skolen som sådan er vel i dette tilfellet kun interessert i hva de kjenner til fra før av. Og da de hadde Microsoft Office-lisenser liggende fra før av, ser jeg ingen grunn til ikke å "bruke dem opp" først.

Ellers er jeg helt enig i at de like gjerne kunne klart seg med LibreOffice, eller rett og slett Wordpad, som følger med i selve Windows-os'et. Da jeg jobbet i bransjen var jeg ofte innom kontorer som ikke brukte annet, for de brukte datamaskinen stort sett som en litt avansert skrivemaskin. Ingenting annet.

QtanJ skrev:Til administrative formål bryr eg meg lite om kva folk vel, men til opplæring burde dei billege alternativa vera viktige.


Joda, enig i det, men i dagens samfunn tror jeg de fleste også er oppegående nok til å finne ut av slike ting på egenhånd. Er det noe ungdom er flinke til, er det å "finne" ting gratis på nettet :)

QtanJ skrev:Når det gjeld lyd synest eg JACKd fungerer bra når eg treng full kontroll. Heilt vanleg ALSA+oss-støtte fungerer ok til vanleg bruk.


Dette aner jeg ingenting om, dessverre ... :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 27.02.2013 12:05

Dan Hansen skrev:Dog er vi litt tilbake til utgangspunktet med denne tråden, for skolen har fått flere utrangerte datamaskiner (jeg kjenner ikke spesifikasjonene ennå), og da Windows-lisensene nå koster nærmere 2.000 kroner stykket, er ikke det aktuelt lenger.

Så, tilbake til innledningsspørsmålet; hvilken Linux-distro anbefales, og hvorfor.

Kravene som stilles er at den bør være lettkjørt, være garantert lang driftstid, og generelt mye brukt.

Selv heller jeg mot enten Linux Mint eller Ubuntu, og LibreOffice på Office-siden ...
Mvh Dan


Ubuntu har kanskje tatt over for openSUSE som distribusjonen med best maskinvarestøtte, men det er jo enkelte andre sider ved Ubuntu som ikke er så positive. Så har man selvsagt Kubuntu Xubuntu og en rekke andre avledede distribusjoner for å slippe unna Unity om man bare ønsker et annet brukergrensesnitt.
Kubunty vil gi brukerne et grensesnitt som ligner litt på Windows før Windows 8, i den forstand at det finnes noe som tilsvarer "Start"-knappen.
Xubuntu kan settes opp med Mac OS-lignende grensesnitt.

openSUSE som jeg selv bruker fungerer bra både på stasjonær maskin hjemme og bærbar arbeidsmaskin (ThinkPad). Jeg opplever maskinvarestøtten som god, og systemadministrasjonsverktøyet til openSUSE (YaST) er det ingen andre som kan hamle opp med.

Hvis det er snakk om mange gamle maskiner med identisk maskinvare (neppe, siden det er en skole, men det er jo en mulighet) vil en egenkompilert kjerne som bare inkluderer den nødvendige maskinvarestøtten være en mulighet for å få bedre ytelse, men jeg aner ikke hvor komplisert det er å gjøre noe slikt (vet bare at min ThinkPad ble levert med en spesialtilpasset kjerne - som nå er kastet ut ...)

LibreOffice er fortsatt en heftig belastning på maskinen, selv om det har blitt veldig mye bedre slik jeg opplever oppstartstiden, så det er kanskje like mye å tjene på å skifte ut denne med f.eks. AbiWord som på å velge en lettere distribusjon.
AbiWord finnes både til Linux og Windows, så her vil det være mulig å ha samme tekstbehandler på de gamle og nye maskinene.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » ons 27.02.2013 20:04

Glemte å skrive at uansett hvilket system som velges, må det være på så perfekt dansk som mulig, i og med den skal stå i et skolemijø i Danmark, og de yngste elevene er kun fem-seks år gamle.

Når det gjelder Ubuntu eller Mint, er det nok litt fordi det er de to jeg selv har best erfaring med, pluss Fedora og Mandriva. Dog heller jeg litt mot Ubuntu fordi jeg vet flere av elevene har vært borte i det, og fordi jeg tror de som står bak Ubuntu tenker noe mere langsiktig enn de andre. Både Fedora og Mandriva har jeg opplevd "rare" ting i etter oppgraderinger, noe jeg ønsker å unngå. Ubuntu har vel så vidt jeg vet en LTS-utgave, hvor man mer eller mindre er garantert at ting vil fungere i årevis uten de helt store anstrengelsene. Her syndet Mandriva stygt mot meg en gang, hvor plutselig skjermdriveren min ikke var støttet lenger, og jeg måtte vente til neste release (6 måneder) før den virket igjen(!)

Uten at jeg har sett maskinene ennå, tror jeg nok de er rimelig identiske, ihvertfall var de forrige åtte det, og det var sånn sett heller ingen dårlige maskiner. De hadde 2GHz CPU'er, 2GB RAM, og 64-bits arkitektur, og stammet fra en bedrift som hadde skiftet ut maskinparken sin. Jeg tipper disse er noe av det samme, men som sagt, jeg har ikke sett på dem ennå. Uansett er det helt uaktuelt å begynne å kompilere noe som helst. Det MÅ virke "ut-av-boksen" :)

Tanken med LibreOffice er at da får man også regneark og presentasjonsprogram, og jeg er rimelig fornøyd med den nye 4.0-versjonen. Virker som om det er noe bedre struktur i tingene bak også, hvilket tegner bra. Dessuten er den veldig godt oversatt, og sannsynligvis den det er størst sjanse for å treffe på i "den virkelige verden".

OpenSUSE har jeg som sagt ingen erfaringer med, og kommer sannsynligvis selv til å kjøre Ubuntu i dualboot på denne datamaskinen jeg sitter med selv. Har prøvd det, og syntes det var litt artig. Spesielt siden den støtter touch-skjerm. :)

Unity har jeg vel egentlig ikke noe spesielt forhold til, og synes hverken det ene eller det andre om det. Jeg bare fastslår det er annerledes (akkurat som flisene i Windows8) og at det bare krever litt tilvenning ... :)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav viking60 » ons 27.02.2013 20:48

Mephis er en litt glemt distro som virker og den er relativ pragmatisk med hensyn til drivere etc (må ikke være "free" og"open").

Den er basert på Debian stable og det blir stort sett ikke mere stabilt enn det.

Her er en litt eldre Distrowarch anmeldelse der testeren pleier å ha en blokk der han noterer feil og mangler; - blokken var tom etter en mephis installasjon....

Når det gjelder Microsoft i skolen fordi lærerne er vant til det og tilbudet er rimelig etc. så forholder det seg ofte slik i skoler at elever må gjøre lekser hjemme.

Og der er det ikke altid mulig å få de samme tilbudene som i skolen - noe Microsoft vet godt.... og som du glemmer?

Sett fra MS blir regnestykket da slik at 20 PC'er i skolen med kr 0 i fortjeneste kan forsvares med salg av 20 PC'er til hver enkelt famile m elever.
Og Linux som OS, forblir et hull i utdannelsen...bra for hvem? Skolen? Elevene?

Manglende kunnskap var ikke makt, sist jeg sjekket.....

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » ons 27.02.2013 21:22

viking60 skrev:Mephis er en litt glemt distro som virker og den er relativ pragmatisk med hensyn til drivere etc (må ikke være "free" og"open").

Den er basert på Debian stable og det blir stort sett ikke mere stabilt enn det.

Her er en litt eldre Distrowarch anmeldelse der testeren pleier å ha en blokk der han noterer feil og mangler; - blokken var tom etter en mephis installasjon....


Takker for tipset, vet du hvordan de danske språkpakkene er til denne? Finner ingenting i farta om det på nett ...

viking60 skrev:Når det gjelder Microsoft i skolen fordi lærerne er vant til det og tilbudet er rimelig etc. så forholder det seg ofte slik i skoler at elever må gjøre lekser hjemme.


Nja, dette er en privat "lille-skole", og tror ikke det er lagt opp til at de skal gjøre programavhengige hjemmelekser på datamaskiner (eller skal bruke datamaskin overhodet). Jeg vet ungene mine kunne levere stil skrevet ut fra datamaskin hvis de ønsket det, men det ble ikke stilt noen krav til hvilket program de skulle bruke.

viking60 skrev:Og der er det ikke altid mulig å få de samme tilbudene som i skolen - noe Microsoft vet godt.... og som du glemmer?


Skal jeg gjette, tror jeg nok de fleste foreldrene til eleven i denne skolen allerede har en datamaskin hjemme med enten Windows eller OS-X på, kanskje noen få en eller annen variant av Linux. Tror neppe noen av disse bryr seg en døyt om hva skolen bruker

viking60 skrev:Sett fra MS blir regnestykket da slik at 20 PC'er i skolen med kr 0 i fortjeneste kan forsvares med salg av 20 PC'er til hver enkelt famile m elever.
Og Linux som OS, forblir et hull i utdannelsen...bra for hvem? Skolen? Elevene?


Som tidligere nevnt, jeg tror ikke noen av foreldrene til elever på denne skolen kjøper seg nye datamaskiner ene og alene fordi skolen har fått noen nye (brukte) maskiner med Windows på. Like lite tror jeg noen oppgraderte sine egne datamaskiner med hverken hardware eller software i samme anledning. Og hvorvidt Linux er et "hull i utdannelsen" er det ikke min oppgave å ta stilling til.

viking60 skrev:Manglende kunnskap var ikke makt, sist jeg sjekket.....


Takk for den ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav viking60 » tor 28.02.2013 15:09

Dan Hansen skrev:
viking60 skrev:Manglende kunnskap var ikke makt, sist jeg sjekket.....


Takk for den ...

Mvh Dan


Denne var ikke ment personlig - men som en henvisning til det alment aksepterte faktum at kunskap is in alminnelighet (også om Linux-som jeg gjerne skulle sett mer av i skolen) er bra. :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 01.03.2013 9:26

Dan Hansen skrev:Glemte å skrive at uansett hvilket system som velges, må det være på så perfekt dansk som mulig, i og med den skal stå i et skolemijø i Danmark, og de yngste elevene er kun fem-seks år gamle.

openSUSE er oversatt til en rekke språk, inkludert dansk. Imidlertid er det med openSUSE som det er med mange slike prosjekter, det er ofte ikke alt som er oversatt. Det vil trolig også gjelde LibreOffice og andre programmer. Kanskje skolen kunne bidra til oversettelsene som en del av engelskundervisningen?

Dan Hansen skrev:Uansett er det helt uaktuelt å begynne å kompilere noe som helst. Det MÅ virke "ut-av-boksen" :)

Det vil det da også gjøre. Jeg skrev det som et tips hvis ytelse var et problem, noe du ga inntrykk av at det kunne bli. Med slik maskinvare som du skisserer er det ikke nødvendig for den tenkte bruken.

Dan Hansen skrev:OpenSUSE har jeg som sagt ingen erfaringer med

Du ba oss komme med anbefalinger, gjorde du ikke? Hvis du bare vil ha en anbefaling av enten Ubuntu eller Mint så burde du skrive at du lurer på hvilke av de to folk vil anbefale.

Prøv openSUSE, så kan du heller forkaste det etterpå. Som nevnt i forrige innlegg har de en løsning for systemadministrasjon som er anerkjent som den beste. Ikke bare har de grafisk brukergrensesnitt for de aller fleste innstillinger, de har også forklarende hjelpetekst til mange av parametrene og verdiene. Det vil gjøre livet lettere for deg som kanskje blir spurt om å hjelpe dem med systemadministrasjon i ny og ne.
Det finnes LiveCD du kan prøve, og nå kan du laste ned Release Candidate 2 av openSUSE 12.3 - det ser ut til å bli «bærre lækkert» i KDE-versjonen i alle fall, men openSUSE har både KDE, Gnome, Xfce og LXDE. Oversettelsesstatistikken viser at den er 97% ferdig for dansk - litt mer enn 32 500 strenger (jeg regner i alle fall med det er strenger de teller) er ferdig oversatt. Slik jeg forstår det gjelder det selve openSUSE, ikke brukerprogrammene og ikke dokumentasjon som f.eks. Start-Up Guide. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hvordan man avgrenser, men det er usannsynlig at det gjelder alt som tilbys i pakkebrønnene. KDE har for eksempel en egen statistikk. Tilfeldigvis er dansk 97% ferdig også der (litt mer enn 133 000 strenger ferdig oversatt).

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » fre 01.03.2013 9:46

Orker ikke peset med multiquoting (ikke har jeg tid heller), så her kommer litt generelt;

Til Viking60; tok det ikke så personlig heller :)

Til Kjetil; jeg står ikke og skal velge mellom Mint eller Ubuntu, og skal nok laste ned og prøve openSUSE for å kikke nærmere på hva det er for noe. Alle anbefalinger mottas fortsatt med takk.

Dog tror jeg det kanskje kan være lurt å velge en distro jeg har litt kjennskap til fra før av (gammel vane sikkert), og så ser jeg Ubuntu har en noe lengre "livssyklus" (LTS), hvor man kanskje slipper unna med så alt for mange oppdateringer/utskiftninger gjennom årene(?)

Poenget her er ikke at ungene skal lære hverken det ene eller andre operativsystemet, poenget i dette tilfellet er at de skal ha tilgang til noen datamaskiner de kan ha en tekstbehandler på, kanskje muligheten for å bruke et enkelt regneark og surfe litt på nettet, og det bør være så lite administrasjon rundt disse maskinene i ettertid som mulig. Og når jeg da har spurt litt rundt på andre forum også, anbefales jeg stort sett enten Mint eller Ubuntu, og da jeg selv har litt erfaring med begge disse er det lett å helle litt til den kanten :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » fre 01.03.2013 16:11

Bruk ubuntu, det høres ut som et opplagt valg her. Skulle gjerne anbefalt KDE, men det er litt for skarpt i kantene til ditt oppsett ennå. Om et års tid håper jeg å kunne gi ren anbefaling om Kubuntu også for ditt bruk.

Jeg har stort sett holdt meg til AVI og MPEG-2. Burde vel egentlig ikke være så "trøblete" noen av disse?
AVI er bare en container for microsoft format, hva tror du. Mpeg kan også være mye rart. Konverter til lossless Matroska i Kdenlive før du begynner å redigere, så ligger det an til stabil opplevelse. Du kan komprimere etterpå, eksempelvis Google sitt webm format (gir typisk godt resultat).
Jeg får til "alt" - som f.eks redigere bildene mine i Photoshop 7.0
Grei til å redigere, men jeg synes ikke det er mye å skryte av som digitalt fotoalbum. Her synes jeg Digikam er langt å foretrekke. Lurer vel også på hvor mye redigering folk flest egentlig gidder å dille med over tid.
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » lør 02.03.2013 10:58

Er det store endringer i KDE? Brukte det en del før, både i Mandriva og Fedora, men den siste tiden har jeg brukt Ubuntu med Unity (2D - da maskinen ikke klarte annet). Nå har jeg imidlertid en ny datamaskin med touchskjerm, og en hurtig test her viser at Ubuntu med den "vanlige" Unity virker rimelig greit på denne. Vurderer som sagt en dualboot her (for å se om ting er så enkelt som du sier ;) ), men er litt usikker på hvilken betydning dette har for UEFI-biosen (om det påvirker oppstartshastigheten o.l - men det blir en annen historie)

Ellers vet jeg ikke så mye om hvilke videoformater som gjør hva, jeg bare vet at samme hvilket OS jeg har brukt, så har AVI-filene fra videokameraet mitt fungert som en slags "standard". Og jeg har levert til både NRK, TV2 og TVNorge i både dette og MPEG-2 og har aldri fått noen klager på det. Og så lenge det har fungert for både dem og meg, har jeg aldri sett noen grunn til å grave noe dypere i det. Jeg har simpelthen brukt "import" og "export" i nevnte format, ikke særlig annet enn det ...

Og jeg bruker ikke Photoshop som fotoalbum - det bruker jeg Picasa til ... :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » lør 02.03.2013 14:47

Generelt vil jeg anbefale å redigere i lossless format, da slipper du å miste kvalitet på videoen underveis, og du vil typisk oppleve bedre ytelse på redigeringsprogrammet (uansett hvilket program du bruker). Video kameraer bruker gjerne komprimeringsalgoritmer, og det gjør alt tyngre. Kdenlive støtter eksport i alt mellom himmel og jord (også diverse avi og mpeg), du må opp i dyre redigeringsprogrammer for å matche Kdenlive på import og eksport. Når det gjelder Photoshop 7 og Picasa skal visst begge funke nær perfekt i wine (uten at jeg har prøvd), men jeg foretrekker som sagt Digikam til min bilder. Skal jeg redigere noe mer, så synes jeg Gimp, Krita og Graphicsmagick fyller mine behov på en god måte.

Tatt i betraktning hvor bundet du er til windows er det imponerende at du frekventerer her. Hadde vært morsomt å se hvor langt vi kunne kommet med full overgang til linux for deg, men tror det er litt vanskelig å ta på et forum.
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » lør 02.03.2013 15:00

Del skrev:Generelt vil jeg anbefale å redigere i lossless format, da slipper du å miste kvalitet på videoen underveis, og du vil typisk oppleve bedre ytelse på redigeringsprogrammet (uansett hvilket program du bruker). Video kameraer bruker gjerne komprimeringsalgoritmer, og det gjør alt tyngre. Kdenlive støtter eksport i alt mellom himmel og jord (også diverse avi og mpeg), du må opp i dyre redigeringsprogrammer for å matche Kdenlive på import og eksport. Når det gjelder Photoshop 7 og Picasa skal visst begge funke nær perfekt i wine (uten at jeg har prøvd), men jeg foretrekker som sagt Digikam til min bilder. Skal jeg redigere noe mer, så synes jeg Gimp, Krita og Graphicsmagick fyller mine behov på en god måte.


Vet ikke hvorvidt mitt kamera komprimerer noe særlig da det bruker dv-bånd (Panasonic NV-500GS), men dette er uansett ikke noe som blir aktuelt på skolen (for å lede oss litt tilbake på sporet igjen).

Ellers funker Photoshop sånn noenlunde i Wine, det er riktig, men manglet et par ting som f.eks muligheten for å invertere merking (CTRL + shift + I). Dessuten mistet bildene mine EXIF-info ved lagring, og det var det ikke riktig noen som kunne gi meg en forklaring på, utover at jeg burde rapportere til utvikler og vente på en oppgradering av Wine. Dog tror jeg Photoshop 7.0 var så gammelt at det ble ikke viet noen prioritering, hvis jeg ikke husker feil.

Del skrev:Tatt i betraktning hvor bundet du er til windows er det imponerende at du frekventerer her. Hadde vært morsomt å se hvor langt vi kunne kommet med full overgang til linux for deg, men tror det er litt vanskelig å ta på et forum.


Ja, du sier noe. Hvis du søker litt på forumet her finner du at jeg et par ganger i året prøver meg på en konvertering til Linux, men har stort sett alltid strandet på ett eller annet teknisk problem som ikke lar seg løse (har ihvertfall ikke gått for meg), eller det er en eller annen form for funksjonalitet jeg har savnet. Men som du sier, det skjer hele tiden en utvikling, så kanskje jeg burde prøve igjen. Har som sagt også en ny datamaskin nå, og kanskje denne er noe mer "velvillig" enn den forrige jeg hadde. Er da verdt å forsøke ...
medlem i 205 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]