Hei,
SSD-disken gir nok veldig rask oppstart samt åpning og overføring av store filer går på eT blunk.
Man kan også installere Ubuntu 12.10 (Quantal) på denne laptoppen. Den engelske artikkelen henviser til et PPA som har patcher (deb pakker) for både 12.04 LTS og 12.10. Jeg er nødt til å bruke 12.10 fordi 3G-pennen min i mitt aktuelle land funker best i Quantal.
Dell og Canonicals har også startet et par interessante prosjekter for å støtte utviklere.
Profile Tool lar deg sparke i gang et kodeprosjekt veldig raskt og profft. Det tilbyr en samling av maler og verktøy for Ruby og Android (Java og andre kommer sikkert etterhvert).
Cloud Launcher lar deg bruke Linux Containers og Ubuntus
JuJu rammeverk... for å designe og simulere skyløsninger med tjenester som web -og filserver, databaser og web-blogg. JuJu og JuJu Charms er ikke noe annet enn ferdige metoder som kan installere og starte tjenester. Tjenestene kan også koples sammen, f.eks web-server o---o Varnish-proxy. JuJu kan putte og replikere disse tjenestene der du vil. Jeg tror JuJu kan bli stort og fett marked for personer som kan mekke og guide i JuJu-metoder. Juju har også et visuelt web-grensesnitt. Følg på lenken og klikk.
Jeg vet ikke om Profile Tool og Cloud Launcher kan brukes til noe virkelig ennå.
Kilde:
http://bartongeorge.net/tag/project-sputnik/XPS-13 laptoppen kan kjøpes i EU i beg. av 2013.
EDIT: Jeg tror de har endret
prisen... til $1449, altså samme som Windows-varianten med tilsvarende spesifikasjon.