Ubuntu 6.10 <bsod>

Spørsmål som er spesielt rettet mot Linux

Ubuntu 6.10 <bsod>

Innleggav tomsun » tir 31.10.2006 15:48

Ser at mange har problemer med bsod under install av siste versjon på laptops. Jeg er en av de :(

Noen andre som opplever det samme, som kanskje har kommet seg rundt dette problemet?

Jeg har testet et par ganger nå, men med samme resultat.

/t
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ak » tir 31.10.2006 15:58

BSOD = Black Screen of Death = skjermen blir sort

Har du sjekket CDen? Det er et valg i den foerste menyen, feil paa platen var ihvertfall problemet hos meg.

Alternativt, se om du kan trykke ctrl + alt + f1 naar skjermen blir sort, og faa opp prompt.

Det er ogsaa mulig aa bruke alternate install CD, resultatet blir det samme, du faar bare ikke LiveCD mens du installerer. Isaafall vil du muligens ha samme problem under foerste oppstart, men du maa bare bytte ut /etc/X11/xorg.conf. Har du en fra Dapper saa vil det som regel fungere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav jtopland » tir 31.10.2006 16:13

Opplevde selv bsod under installasjon av Ubuntu. Greia var at den setter Device som ati i xorg.conf-fila. Denne driveren fungerer ikke med mitt ati radeon x700-kort. I mitt tilfelle må man endre ati til vesa, og etterpå bruke fglrx-drivere for full aksellerasjon. Personlig synes jeg Ubuntu burde bruke vesa som forhåndsinnstilt driver i hvert fall for radeon-brukere.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav tomsun » tir 31.10.2006 17:03

Ingen feil på platen. og komme i prompt gikk heller ikke.

Men skal teste å bytte om til vesa. Er jo helt vilt at jeg ikke tenkte på det :)
Takk for det

/t
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ak » tir 31.10.2006 23:16

Argh, nå lot jeg feil laptop (og installasjons CD) ligge igjen på feil sted.

Hadde en av dere giddet å skrive opp hvordan man får bootet med VESA, sånn at jeg kan legge det i installasjonsveiledningen som er på forsiden nå?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 31.10.2006 23:35

Bare starte i live cd'en i sikker grafisk modus eller hva nå det heter...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav tomsun » ons 01.11.2006 16:48

Dette virket ikke for meg.

Jeg lastet ned alternative versjonen, og redigerte xorg.conf manuelt etter installasjonen.

Lurer litt på å legge inn KDE i tilegg, men har ikke bestemt meg.

<edit> glemte å si at jeg brukte tekst installasjon
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kommers » ons 01.11.2006 19:40

Var det noen som ville ha en litt teskje-forklaring på hvordan man bytter til skjermkortdriver vesa ved f.eks ved en BSOD med ny Ubuntu? Her er en:

Om ctrl+alt+F1 ikke gir deg tty for login etter at du har fått BSOD (dvs X ikke er helt riktig konfigurert), så kan man boote med en live-cd som noen her foreslo, åpne gnome-terminal (I engelsk Ubuntu finner du den under Applications->Accessories->Terminal) eller et annet ekvivalent shell. For eksempel kan man redigere konfigurasjonsfila for X ved hjelp av tekst-editoren nano (skriv det som står i kursiv):

bruker@maskin:~$ sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Bla deg nedover i fila xorg.conf til du finner Section "Device" som gjelder innstillinger for skjermkortet ditt og bytt ut driveren ved å redigere slik at det står Driver "vesa"

Lagre (trykk ctrl+o (skrives gjerne ^O)) og avslutt nano (^X) og start maskinen (eventuelt bare X, om du vet hvordan) på nytt (evt. uten live-cden).

--
(Jeg har skrevet denne oppskrifta uten å selv ha erfart BSOD-problemet, så det kan være noen problemer jeg ikke har tenkt på i farta. I så fall, vennligst korriger meg.)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til (Stengt) Linux-spesifikt



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron