Tips: Ubuntu på USB nøkkel

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Bruker du denne løsningen?

Jepp, genialt!
5
25%
Nei, bortkastet plass av dyrebart flash-minne.
0
Ingen stemmer
Vurderer å prøve:-)
15
75%
 
Antall stemmer : 20

Tips: Ubuntu på USB nøkkel

Innleggav Smjor » tor 21.09.2006 14:45

Ettersom (K)Ubuntu 6.06 nok er den mest populære distribusjonen for tiden vil jeg gjerne dele følgende med dere.

https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent?highlight=%28LiveUSB%29

Linken beskriver hvordan man kan installere en kopi av (K)Ubuntu-cden på en usb nøkkel.

Jeg kan av egen erfaring si, at det er et verktøy jeg ikke lengere kan leve uten. Du har adgang til GParted, Ubuntus velkjente understøttelse av hardware, og det kjører MANGE ganger kjappere enn fra cd! Og så kan du jo installere Ubuntu fra den:-)

Dessuten kan du få "persistent storage", hvis du deler opp usb nøkkelen og lager en ext3 partisjon. Mao. kan du lagre innstillinger, programmer mm.

Tips: Hvis du kun har en 512MB usb nøkkel, kan du legge inn Xubuntu, og ha adgang til de samme funksjonene som i Ubuntu, bare med XFCE.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav geirergoy » tor 21.09.2006 16:25

Må jeg følge en wiki?
Kan jeg ikke bare legge Ubuntu på SDA1 i stedet for HDA1 når jeg installerer det?

Jeg prøvde det, og det gikk fint helt til jeg rebootet. Grub hadde en feil.
Kan du forklare forskjellen på en usb-harddisk og en intern?

Dette var en 6 GB laptop disk i USB2-kabinett.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Smjor » tor 21.09.2006 16:31

Nei, da tror jeg du har misforstått. Dette er ikke en harddisk-lignende installasjon av Ubuntu, det er bare en annen måte å bruke LiveCD en på. Det er en "LiveUSB".

Du booter fra usb-nøkkelen isteden for fra CD, funksjonaliteten er den samme (Med mindre du setter den opp til å lagre endringer på en partisjon).

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav geirergoy » tor 21.09.2006 16:34

OK takk :-)

Men hvorfor virket ikke harddisk-installasjonen min, da?
Jeg gjorde jo likt, bare med sda1 i stedet for hda1...

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Smjor » tor 21.09.2006 16:39

Har aldri prøvd å installere til ekstern usb-harddisk. Jeg vil anbefale deg å spørre på http://www.ubuntuforums.org. Mange fornuftige folk der.

Det eneste jeg vet, er at du ikke er alene om å ha problemer med det:-/

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav thorak » fre 22.09.2006 0:02

Burde funke, hvilken feilmelding får du?
Du må naturligvis ha endel usb-saker kompilert inn i kjernen, men det høres ut som om du bomba ut før det? Ett "problem" er at disk-rekkefølgen slik grub ser den er annerledes når du booter usb: disken du booter fra vil vel være disk 1 (eller 0 i grub-terminologi)?. Usikker her, men hadde ett tilsvarende problem en gang.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav geirergoy » fre 22.09.2006 0:20

Husker ikke feilmeldingen, men tror Thorak har rett.

Har forresten kjøpt meg en 3.5" til 2.5" adapter, som lar meg bruke laptopdisk i en desktop. Funker perfekt. Carputer neste! (håper jeg)


Men. Hvis jeg skal lage en carputer, så har jeg følgende ide:
OS ligger på flash-minne. Hvaslags flash-minne bør jeg bruke da?
Er USB tregt og ustabilt? Burde jeg bruke Compact Flash-minnekort? Mini-ITX hovedkort fra VIA har det integrert, så det er jo veldig enkelt på den måten.
Det finnes også bootbare kort som lar deg sette et SD minnekort i IDE-porten. Finnes tilsvarende for SATA?

OS blir Damn Small, og ligger på flash. Alle OGG-filer ligger på mekanisk drev uten skriverettigheter.

Er det da duket for en durabelig carputer?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]