Fedora 11 er klar

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Fedora 11 er klar

Innleggav ak » ons 10.06.2009 10:05

Etter noen mindre forsinkelser er Fedora 11 klar. Versjonen er basert på Linux 2.6.29.4 og inkluderer GNOME 2.26 og OpenOffice.org 3.1.0. De svært sporadisk oversatte release notes kan i tillegg fortelle at bluetooth støtten har blitt forbedret. Pressemeldingen nevner også forbedret støtte for lydenheter og virtualisering. Hvis du foretrekker KDE finnes det en egen side for dette, denne versjonen inkluderer KDE 4.2.2.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Risikabelt å ikke kunne gjenopprette filer fra ext4...

Innleggav JimmyVolatile » ons 10.06.2009 17:24

I følge FAQ-en her skal det ikke være mulig i ext4....

http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/F ... in_Ext4.3F

Men uansett er det heller ikke veldig greit å gjenopprette filer fra ext3 heller, selv om det visstnok går an.

Synes ofte det er dette som gjør at jeg er litt forsiktig med å anbefale Ubuntu/Mint/Fedora eller liknende til venner og familie. Disse har en lei tendens til å tabbe seg ut ved å slette filer samtidig som de er for kunnskapsløse til å klare backup på et akseptabelt nivå.

En eller annen løsning som gjør at selv filer som slettes med rm -r bare sendes til papirkurven bør på plass før Hvermansen vil være sikret en god opplevelse med Linux.

Er det noen her som har noen erfaringer med gjenoppretting av filer på ext3?
medlem i 182 måneder
 

Sletting

Innleggav omaha » ons 10.06.2009 17:52

Såvidt jeg forstår er problemstillingen mht tap av informasjon i Ext4 knyttet til "crash". Dvs om maskinen slår seg av eller fryser uten at endringer er lagret vil du miste det du har gjort siden siste lagring.

I 2.6.30 har det også blitt gjort endringer med Ext3 som etter hva jeg forstår gir en lignende problemstilling med default settings for "ren" kernel - Distroene kan jo velge en annen default om de ønsker det.


Men andre vet helt sikkert vesentlig mer enn meg om dette.
medlem i 205 måneder
 

deltaRPM - Presto

Innleggav terjejh » ons 10.06.2009 18:28

Ser blant 'major new feature' at Presto nå støtter deltaRPM, som inneholder bare det som er forandret i pakkene. Pakkene blir mye mindre, nedlastingen tilsvarende raskere, og med en rask CPU blir oppdateringen raskere. deltaRPM har til sammenligning vært brukt standard som SUSE oppdatering siden versjon 9.2 i 2005.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]