Ultimate Edition 2.0

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Ultimate Edition 2.0

Innleggav Raven80 » man 17.11.2008 17:00

Hei

Så en artikkel om Ultimate Edition 2.0 basert på Ubuntu.
Lurer på noen som har denne inne, Eller har prøvd den?

Fordeler og ulemper?

Så jo ganske stilig ut!!
medlem i 202 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav olear » man 17.11.2008 18:49

Enda en Ubuntu "remix" (sier alt).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Draemora » man 17.11.2008 21:13

Det er stort sett bare ubuntu med en del ekstra pakker, som video codecs etc.
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Raven80 » man 17.11.2008 22:38

ok, så den er ikke noe dårligere en den vanlige ubuntuen?
medlem i 202 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Draemora » man 17.11.2008 23:25

Det spørs på hvordan du definerer dårligere. Den inneholder mange flere pakker, ekstra themes, noen proprietære drivere og codecs etc. For å være helt ærlig ville jeg gått for en standard Ubuntu installasjon og lagt på det du trengte, men nå er nå jeg engang en minimalist og vet hva jeg trenger og vil ha...
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav omaha » ons 19.11.2008 15:15

Det finnes mange Spinoffs for Ubuntu og de andre store distroene.

Jeg tittet litt på tidligere versjoner - og de er alt annet enn ultimate. Såvidt jeg forstår er dette en enkeltmannsgreie, og utgivelsene kommer litt i hytt og pine.

Dersom du ønsker en Distro med "alt" er kanskje Sabayon noe for deg (GentooBasert). De forsøker ihvertfall å tilføre noe utover tematisering.

Dersom du foretrekker *buntu med Gnome - Bruk Ubuntu.

:-!
medlem i 205 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Raven80 » ons 19.11.2008 17:55

ok, hørtes ikke bra ut. Kjører Ubuntu til vanlig, har lyst til å ta et skritt vidre å prøve en annen distro. Sabayon er det en bra distro, brukervennlig eller for di med litt kunnskap innen linux? :P
medlem i 202 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Draemora » ons 19.11.2008 19:05

Sabayon var ganske grei å bruke forrige gang jeg prøvde den, men portage funket ikke helt som den skulle. Hvis jeg ikke tar helt feil er de kommet ganske langt med entropy (binær pakkebehandler), og jeg mener at det er nevnt at 4.0 (når den kommer) skal bringe ganske mye nytt på banen.

Tror nok det er best å fortsette med Ubuntu hvis du er fornøyd med det, men Sabayon er verdt å ta en titt på, men for min del ble det med titten...
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav omaha » tor 20.11.2008 14:09

Du har sikkert rett i at Entropy ++ ikke er helt 100% enda. Sabayongutta er heller ikke helt fornøyd med tingenes tilstand hos Gentoo og jeg tror fristelsen er stor mht "forking". Tipper det vil skje når alt annet er stødig. Gentoo har jo mistet endel utviklere også..

Når det gjelder å ta et steg videre mht Linux/distroer er det min oppfatning at det er bedre å gjøre dette ved å grave dypere i en av de større distroene enn å velge en mer eller mindre lettbent spinoff. Et vel så interessant alternativ er dog å plukke en "liten" distro som LFS / Draco eller lignende.

Det spørs hva man er ute etter å oppnå, men kanskje tingen kan være å sette seg opp et prosjekt som fokuserer på én bestemt sak som f.eks:
- "100%" sikkert OS inkl kryptert lagring, Epost og anonymitet
- Stabilt OS
- Lære nettverk og IDhåndtering skikkelig
- Lampp/DB server osv..
- Mediaserver...
medlem i 205 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav olear » tor 20.11.2008 15:42

"Problemet" til Sabayon er at de prøver gjøre Gentoo om til noe den ikke er, har også hørt at de modifiserer portagetreet såpass mye at systemet vil bryte hvis man behandler den som Gentoo.

Som omaha sier, gå for en "mainstream" distro, forks av forks osv bringer ikke mye nytt med seg, communityet bruker også å være betraktelig mindre en hos f.eks moderdistroen.

Ubuntu, (open)Suse, Mandriva og Fedora er velegnet distroer for de fleste. Hvis man vil fikle med systemet (man kan såklart gjøre det med de nevt over) finnes det distroer som ikke holder deg i hånden, og "tvinger" deg til å lære, distroer som f.eks Arch, Slackware og Gentoo.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Raven80 » tor 20.11.2008 17:57

ok, har lyst til å prøve noe nytt, og skal prøve noen av di dere nevner. Men jeg stiller et krav til miljøet. Liker ikke KDE men er en slik Gnome type :-), så hvilke av di distroene dere nevner er det Gnome på?
medlem i 202 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav olear » tor 20.11.2008 19:25

Alle vanlige distroer utennom Slackware har GNOME.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Draemora » tor 20.11.2008 19:32

Arch er absolutt verdt en titt, eller ihvertfall gå igjennom en installasjon. Selv om den er binær, må du sette opp mye selv, og gjør det litt mer komfortabel med systemet ditt, og hva du trenger etc. Jeg kjører Arch på den stasjonære PCen min, og er mye mer fornøyd med den enn noen av de andre distroene jeg har kjørt på den (Ubuntu, Kubuntu, Fedora, Mandriva, OpenSUSE og Mint for å nevne noen).
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Raven80 » tor 20.11.2008 20:09

ok, hvordan er pakkesystemet til Arch? lett å legge til programvare, java etc?
er arch bare 300mb? hvorfor så lite?
medlem i 202 måneder
 

Re: Ultimate Edition 2.0

Innleggav Draemora » tor 20.11.2008 21:14

Pacman er litt annerledes enn APT, men fremdeles rimelig lett å bruke, men den kommer ikke med GUI (finnes, men jeg foretrekker uten). Legge til java er vel bare å bruke:
Kode: Merk alt
pacman -S jre

Og grunnen til at Arch kun er 300 MB er at det er kun ett core system, du må legge til X, GNOME osv etter på (lurt å bruke kablet nettverk til det). Se Beginners Guide for å få ett litt bedre innblikk over hva en Arch installasjon krever.
medlem i 203 måneder
 

Neste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]