Problemer ved konvertering til ext4

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Problemer ved konvertering til ext4

Innleggav 81caprice » tor 18.12.2008 2:47

Jeg forsøker å bytte fra ext3 til ext4, på en ca 250 GB partisjon. Selve konverteringen gikk fint, men det har oppstått et problem da jeg forsøkte tune2fs -I 256. Programmet har kjørt i snart 24 timer uten å bli ferdig. Maskinen består av en 2GHz 64-bit dual core CPU og 3 GB RAM.

top viser ca 100% CPU-bruk og strace gir info om "read" og "write", så programmet gjør tydeligvis noe. Eneste melding jeg har fått opp under kjøring av tune2fs, er "Clocksource tsc unstable (delta = -62501230 ns)".

Det jeg lurer på, er om det er normalt at det kan ta så lang tid? Det lille jeg finner på Google tyder på at det ikke er det, men det meste der omhandler ext3.

Er det noen som har erfaring med å avbryte prosessen?
medlem i 208 måneder
 

Re: Problemer ved konvertering til ext4

Innleggav ak » tor 18.12.2008 11:12

Det er ikke normalt.

Om det er trygt å avbryte prosessen eller ikke, jeg tror du er nødt til å gjøre det uansett :(

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Problemer ved konvertering til ext4

Innleggav 81caprice » tor 18.12.2008 20:31

Var redd jeg ikke kom noen vei ja, så jeg stoppet nå. Gikk fint. Ser ut som alle filene er på plass, men inode står fortsatt på 128, så programmet har ikke gjort stort. Får forsøke på nytt senere. Må bare sikre meg en backup først :-)
medlem i 208 måneder
 

Nye problemer ved konvertering til ext4

Innleggav 81caprice » lør 20.12.2008 5:10

Oppdatering: Jeg har gitt opp, og la inn alt på nytt. Det var raskere enn å knote med å løse problemet.

Det har oppstått et stort problem etter restart av maskinen. Systemet oppfatter tydeligvis ikke at det er ext4-filsystem, så den vil ikke starte opp. Feilmeldingen jeg får ved "failsafe"-oppstart er:

Mounting root filesystem
EXT3-FS: sda6: couldn't mount because of unsupported features (40)
Mount: Error mounting /dev/root on /sysroot as ext3: Invalid argument.

Det hele ender med Kernel panic - Not syncing. Attempted to kill init!

Bruker kernel 2.6.28 rc8 fra Mandriva. Ved bruk av rootfstype=ext4 i grub, får jeg fortsatt samme feil. Fins det noen måte å få init til å forstå at det er ext4 som er i bruk?
medlem i 208 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]