windows xp til Linux

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

windows xp til Linux

Innleggav Kakemannen » søn 01.03.2009 16:29

hei, jeg er ny her på forumet, og har et knippe spørsmål som jeg trenger svar på, jeg er ganske grønn på linux :rolls eyes:

Er det stor forskjell på linux versjonen?, oversikten som det var linket til på linux.no hjalp meg ikke stort :-!

beholder jeg Windows på maskinen min? eller må jeg ha en hardisk for hvert opprativsystem?

er det vanskelig å innstalere linux?

hvilke programmer er gode å bruke til linux? her er jeg så grønn som det overhodet er muliug å bli :bitchin:

men på forhånd, takk :)
medlem i 182 måneder
 

Re: windows xp til Linux

Innleggav nc » søn 01.03.2009 17:38

på linuxguiden.no står det om forskjellene mellom de forskjellige linuxdistribusjonene som finnes. Se her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjoner Du kan se en liste over populæriteten til de forskjellige distribusjonene her på høyresiden av http://distrowatch.com

Om det er vanskelig å installere linux kommer helt an på ditt kjennskapsnivå, og ikke minst hvilken distribusjon du velger. Noen av de enkleste å installere er Ubuntu, Fedora, openSUSE, osv. Noen av de "vanskeligste" er vel kanskje Linux From Scratch og Gentoo.

Du må ikke nødvendigvis ha en egen harddisk for å installere et ekstra operativsystem på datamaskinen din. Det som trengs er en egen partisjon. Eksempelvis hvis du har èn harddisk i PCen din, og denne er oppdelt i en C:\ og en D:\ så vil dette være 2 partisjoner. Du kan da flytte alt innholdet på D:\ til C:\ og bruke den nå ledige D:\ til å installere Linux på.

(OBS: ha alltid backup av alle data før du sletter/repartisjonerer/installerer nytt operativsystem, osv. Selv om man får advarsler, så kan man ved et uhell slette/miste data).

Du kan som oftest prøve linux fra en LiveCD før du installerer det. Dette kjører opp hele operativsystemet fra en CD-plate, og du vil herfra få en liten forhåndsvisning på hvordan det vil være når du installerer det. Husk at hastigheten på å kjøre det fra en LiveCD er veldig mye tregere enn etter det er installert på harddisken.

De fleste linuxdistribusjonene inneholder de vanligste programmene som standard, f.eks. Firefox nettleser, Thunderbird e-postleser, OpenOffice.org kontorpakke, osv. Hvis det ikke følger med, så kan det enkelt installeres gjennom pakkebehandleren i distribusjonen (Se http://www.linuxguiden.no/index.php/Pakkebehandler )

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: windows xp til Linux

Innleggav terjejh » søn 01.03.2009 18:47

Linux LiveCD testing:
Flere av linkene og versjonene det vises til ovenfor er gamle og utdaterte. For å få et inntrykk før du gjør et valg og installerer noe, vil jeg foreslå at du laster ned iso filer og brenner noen LiveCDer. Noen av de mest populære, frie skrivebords Linux distribusjonene finner du hos Uninett. Last ned siste stabile versjoner og boot opp Live CDene.

Fra LiveCDene får du en følelse (look&feel) hvordan de litt forskjellige Linux distribusjonene oppleves. I og med at du har kun Windows bakgrunn, kan tilgjengelige grafiske brukergrensesnitt og verktøy for oppsett bli viktig for deg, for lettere å komme igang. Du har valg mellom Gnome og KDE skrivebord (i noen tilfeller). Der er også valg mellom 32bit (i686) og 64bit (x86_64) versjoner. For LiveCD er trolig 32bit versjonen grei nok.

Installasjon på harddisk:
Hastigheten vil selvfølgelig bli langt bedre etter en installasjon på harddisk, i fht. det LiveCDene gir.

Har du kun 'en eller to disker/partisjoner fra før, bør du kjøre defragmentering på/fra Windows først. En god skrivebordsLinux skal under installasjonen om nødvendig automatisk foreslå å forminske denne Windows partisjonen, dele disken opp i antall nødvendig partisjoner for Linux. Installasjonen skal også sette opp en dual boot, der du siden kan velge oppstart av Windows eller Linux.

Nedlasting:
Her er hovedlinken til Uninett, som også gir nedlasting med optimal hastighet:
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/
Jeg vil foreslår du klikker deg ned til de siste, stabile versjoner av følgende skrivebords Linux-er for nedlasting av iso filer for LiveCDer.
Fedora
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Fedora/r ... /Live/i686
MandrivaLinux (One=LiveCD)
ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinu ... so/2009.0/
openSUSE
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/opensuse ... n/11.1/iso
Ubuntu
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/ubuntu-iso/8.10

Etterord:
Generelt vil jeg anbefale at du prøver ut 'flere av disse distribusjonene på LiveCD og foretar en selvstendig sammenligning og valg/installasjon ut fra det 'Du liker best. Ikke la deg blende av sterke preferanser fra andre brukere. Selv om de er velmente, er de gjerne farget av det vedkommende bruker, liker og ikke liker av leverandører av ulike grunner eller motiver (politikk). Her som ellers behøver det ikke være slik at mye 'hype' og kvantitet=beste kvalitet. Når 'det er sagt, kan distroer backet av de større leverandørene og via aktive brukerforum, virke tryggere mht framtidige ressurser, utvikling og support.

Her vil jeg bare henvise til en nøytral wikipedia artikkel for videre lesning og oppslag
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: windows xp til Linux

Innleggav geirendre » søn 01.03.2009 19:36

Hei og velkommen til forumet, og til Linux :-)
Skal prøve å svare punkt for punkt på spørsmålene dine.

Er det stor forskjell på linux versjonen?
Ja, det finnes mange versjoner (eller distribusjoner som det egentlig heter) av Linux,
og det er forskjeller både i utseende, målgrupper og bruksområder.
Den bakenforliggende teknologien (kjernen etc) er dog stort sett lik for alle.
Her er en side som prøver å holde en oversikt over alle kjente distroer,
og rangere de etter popularitet.
http://distrowatch.com/
Er du i tvil om hvilken distro som egner seg for nybegynnere vil jeg anbefale
Ubuntu, Mandriva, Fedora eller OpenSuse. I ca den rekkefølgen.
Her er en side som prøver å komme med forslag til passende distroer
ut fra dine ønsker og valg:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=no

beholder jeg Windows på maskinen min?
Ja. Det er flere måter du kan innstallere/teste Linux på maskinen uten å røre XP.
1. Kjøre Linux direkte fra en sk. LiveCD. Du innstallerer ingenting på maskinen, og når du
fjerner CDn og rebooter er du tilbake til XP som før.
2. Innstallere Linux i en virtuell PC inne i XP. Krever en del kunskap, samt egnet
programvare, VmWare-player el.
3. Innstallere Linux som et "program" i XP
http://wubi-installer.org/
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
4. Innstalere Linux på en ledig del av harddisken din. Refereres ofte til som en
Dualboot innstallasjon. Du får da valg under oppstart om hvilke OS du vil starte,
XP eller Linux.

er det vanskelig å innstalere linux?
Nei. Distroer som er beregnet for nybegynnere er faktisk mye enklere
(og raskere) å innstallere enn Windows.
Ubuntu f.eks. tar ca 20-30 minutter å innstalere med alle oppdateringer
og masse program inkl. OpenOffice kontorpakken.

hvilke programmer er gode å bruke til linux?
Dette blir fort ganske subjektivt, og kommer jo ann på hva du bruker maskinen til.
Her er noen av mine favoritter:
Nettleser: Firefox
E-post: Thunderbird
Musikkspiller: Amarok
Bildesamling: Digikam
MSN: Pidgin
Kontor: OpenOffice
CD/DVD-brenning: K3B
men som sagt dette er subjektivt, og det finnes mange program som gjør det samme,
så man må nesten teste ut selv for å finne sine egne favoritter.

Skal jeg gi noen råd til deg som er helt ny med Linux så er det:
1. Ikke forvent at alt i Linux skal virke og gjøres på samme måte som i Windows.
Linux er fundamentalt forskjellig fra Win på flere måter, og dette vil du merke på
hvordan ting gjøres annerledes i Linux kontra Win.
De viktigste forskjellene er hvordan program innstaleres, og at du ikke trenger
bekymre deg for Virus, spyware etc.
2. Prøv flere forskjellige Linux distroer for å finne den du liker best, og ikke
gi opp selv om noe virker fremmed og annerledes en det du er vant til fra XP.

Tro meg, når du har brukt Linux en stund og er blitt litt varm i trøya,
så vil du lure på hvorfor i ...... gjorde ikke jeg dette før ;)

Lykke til :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]