Flytte ubuntu

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Flytte ubuntu

Innleggav krsk0 » man 27.04.2009 18:56

Hei! Har innstallert ubuntu på samme partisjon som windows vista hvordan jeg kan jeg flytte ubuntu over på en annen hd som sitter i maskinen?
Når jeg har gjort det lurer jeg på hvordan jeg formaterer en disk i ubuntu?

Takk!
medlem i 185 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav omaha » man 27.04.2009 19:41

Jeg vil heller foreslå at du foretar en separat ny installasjon av Ubuntu. Du kan ta kopi av den Ubuntu hjemmekatalogen du allerede har slik at du tar vare på evt innstillinger osv etterpå.

Vil harddisken du ønsker å installere på være helt tom/uformatert eller har du noe på den du skal beholde? Hvor stor er den?
medlem i 205 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav krsk0 » man 27.04.2009 20:09

Takk, men har droppa prosjektet etter at jeg ble så lei av den gamle pcen som ingenting fungerte på :-!
medlem i 185 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav omaha » man 27.04.2009 20:57

Det er jo DA du trenger linux! :bitchin:
medlem i 205 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav krsk0 » man 27.04.2009 21:23

Men cdrommet vil ikke boote... :-!
medlem i 185 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav omaha » man 27.04.2009 21:57

Har du sjekket innstillingene i BIOS slik at du får lov til å boote fra CDrom da?

Alternativt, har du en USBstick du kan legge Ubuntu på?

(Hvor stor er hdd'en du skal legge ubuntu på, og har du noe annet på den?)

Et annet alternativ om du kan boote fra USB:
http://unetbootin.sourceforge.net/
medlem i 205 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav krsk0 » man 27.04.2009 23:00

J den er satt til og boote fra cd.. Mulig jeg prøver og innstallerer fra usb men hvordan for jeg den til og boote fra minnepenn i bios? :rolls eyes:
medlem i 185 måneder
 

Re: Flytte ubuntu

Innleggav omaha » man 27.04.2009 23:20

Det er mange variasjoner når det gjelder Bios, så der må du sjekke med produsenten av maskinen/hovedkortet.

Men du kan jo installere med Wubi til en egen partisjon også da.
Her er en haug med lenker:

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&o ... ller+howto

For å formatere den andre harddisken din så kan du også åpne Ubuntuen du allerede har og installere Gparted. Så kan du bruke Gparted til å formatere den andre disken.

Vet ikke hvor mye plass du har, men 20 gb er gjerne mer enn nok. Bruk gjerne Ext4 til Ubuntupartisjonen, så kan du formatere resten av hdd i Ext3 og legge mediafiler osv på den.....
medlem i 205 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]