Hvilken distribusjon?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Hvilken distribusjon?

Innleggav nyfrelst » fre 04.09.2009 22:37

Jeg er så grønn på Linux at jeg ikke engang vet hvilken kategori jeg skal legge dette i :-(

Her er saken. Får en Acer 11 tommer, med innebygd 3G i morgen. Den leveres med Windows xp, som jeg er lite fan av, og har derfor lyst til å prøve Linux for å se om det kan være et alternativ? Alle sier jo at det er et greit os å bruke på netbooks, så da vil jeg teste det.

Mine spørsmål:

1.Er Linux lettdrevet? Er jo en sånn atomprossessor på acer'n. Vil den takkle Liux lettere en xp?

2. Er innebygd 3G på den, er det slik at det må brukes sammen med windows eller er det uavhengig av os?

3. Jeg bruker Mac til daglig, og ønsker helst en distro som ikke er alt for ulik det jeg kjenner til. Forslag? Som sagt, er grønn på Linux.

4. Er det noe spesielt jeg må gjøre med Linux for at alt skal virke på maskina? Tenker da på kamera, nettverk,printer osv.


Hvis det er noe viktig jeg har glem, så mottas forslag med stor takk

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav josi » lør 05.09.2009 0:02

Hei,

Du kan jo alltids gi Mandriva et forsøk.

Last ned 'mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe2-cdrom-i586.iso' om du vil prøve KDE, eller 'mandriva-linux-one-2009.1-GNOME-europe-americas-cdrom-i586.iso' om du foretrekker Gnome.

For å legge iso-filen over på en USB-pinne fra Windows bruker du 'mandriva-seed-windows.zip'. Om du allerede er i linux kan du bruke 'mandriva-seed.sh'.

Alt dette kan lastes ned fra ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinu ... so/2009.1/

For å kunne boote fra USB-pinnen må du sannsynligvis sette det opp i biosen.

Når Mandriva er startet kan du etterpå foreta en "live-installasjon" om du er fornøyd.


For mer info sjekk ut http://wiki.mandriva.com/no/

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav omaha » lør 05.09.2009 0:14

1: Linux er lettdrevet, men enkelte er mer lettdrevet enn andre. Tror du kan regne med at ytelse ikke er noe stort problem.

2: Har brukt HSDPA med Linux siden det dukket opp, men ettersom jeg ikke vet hvilket 3G-kort som er i denne maskinen kan jeg ikke svare på dette. Men i de nyeste distroene er det mange som er plug'n play.

3: Du kan tilpasse GUI slik at det blir svært likt OSX utseendemessig. Men funksjonaliteten er ikke identisk. Heldigvis eller desverre - alt etter hva man liker.

4: Når det gjelder printer spørs det hvilken du har, men Linux bruker Cups som ble kjøpt opp av Apple for noen år siden. Kabel-nettverk har jeg aldri opplevd ikke fungerer, og de fleste wifikort støttes. Enkelte Broadcom-kort kan være trøblete. (Apple bruker mye Broadcom). Om du velger å installere, sørg for at maskinen er oppkoblet via kabel mens du holder på.

Webcam varierer, en hel rekke støttes - men ikke alle. Det varierer også hvordan applikasjoner fungerer med de forskjellige kameraene.

Hvilken Distro? Tjah. Generelt holder jeg en knapp på Mint eller Mandriva One KDE, men jeg bruker ikke netbook. Ubuntu Remix eller easypeasy (norsk) kan være alternativer. Det jobbes også hardt med Moblin, men jeg har ikke brukt dette.

Laster du ned isoen kan du bruke Unetbootin for å lage deg en LiveUSB:
http://unetbootin.sourceforge.net/

OSXlook med bruksanvisning for Gnome (Ubuntu/Mint) finner du her:
http://sourceforge.net/projects/mac4lin/

Vær oppmerksom på at Intel's grafikkdriver PT er i en overgangsfase og at enkelte Intelkort kan gi trøbbel, men det ser du når du kjører LiveUSB'en regner jeg med. Det ventes at Intel's drivere skal være i orden iløpet av høsten.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav nyfrelst » lør 05.09.2009 1:05

Først av alt, takk for utfyllende svar. Det trengs :-) Skal bli spennende å prøve et helt nytt os.

Så....

Det med usb penn, kan jeg ikke legge in os'et, må jeg boote fra penn?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav josi » lør 05.09.2009 2:06

"Det med usb penn, kan jeg ikke legge in os'et, må jeg boote fra penn?"

Når det gjelder Mandriva One (som er Mandrivas installerbare "live-cd"-utgave), kan du kjøre os-et direkte fra CD eller USB-pinne -- eller du kan installere det. For å installere booter du opp os-et og starter "live install" (eller hva det nå heter) som ligger på skrivebordet.

For å installere Mandriva One, må du altså først boote fra penn eller CD. Det finnes også andre tradisjonelle installasjonsmedium som man installerer direkte, men på en liten maskin uten cd-rom blir det fort mer komplisert. En annen fordel med å kjøre os-et "live" før det er installert er at du kan få et inntrykk av hvordan det virker før du velger å foreta en installasjon (selv om ting har en tendens til å fungere bedre etter installasjon og oppdateringer).

Andre linuxdistribusjoner har også live-cd-er som fungerer på en tilsvarende måte.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav elcahon » lør 05.09.2009 18:02

Har selv en Acer Aspire One (ZG5) netbook, som jeg har Ubuntu Netbook Remix (UNR) på.

Denne linux-utgaven er spesielt tilpasset Atom-prosessoren, og fungerer greit hos meg. Merker spesielt at trådløsnettverket er lynkjapp til å koble seg opp, mye raskere enn de bærbare jeg har prøv før.

Alt av grafikk, lyd, trådløst etc virker på denne. Trådløskortet som sitter i denne er Atheros AR242x (ifølge kommandoen "lspci" som jeg kjørte fra et terminalvindu.

Vil du prøve UNR, går du først på http://www.ubuntu.com, og laster ned denne versjonen (enkelt å finne fram). Så laster du net Unetbootin for Windows (http://unetbootin.sourceforge.net/), og installerer denne på XP'en som ligger på maskina. Med unetbootin kan du overføre fila du lasta ned fra http://www.ubuntu.com til en USB minnepinne, slik at denne kan brukes som oppstartsmedium. Kanskje må du inn i BIOS for å sette USB som første oppstartsmedium (boot), har kan du spørre hvis du trenger mer hjelp. Start så maskina, og så velger du språk og at den skal starte i "live". Når du får fram skrivebordet får du muligheten til å sjekke om maskinvaren fungerer, lyd, trådløskort etc. Hvis alt fungerer ligger det et ikon på skrivebordet som heter noe sånt som "Installer nå". Kommer du så langt, kan det være greit å spørre om hjelp til å velge hvordan og hvor du skal legge linux'en på disken (skal det bare være linux på maskina, eller skal du ha både Win XP og linux samtidig?). Når installasjonen er ferdig, blir du bedt om å restarte maskina og å fjerne USB minnepinnen.

Hvis alt har gått bra så langt, kommer du til skrivebordet i den nyinstallerte Ubuntu Netbook Remix. Dette skrivebordet er litt forskjellig i fra det du ser hos mange linuxdistribusjoner, men det er mulighet for å endre skrivebordet til "klassisk Ubuntu utseende.

Som sagt fungerer UNR greit hos meg, men maskina har låst seg noen ganger, uten at jeg vet grunnen til dette.

Skulle jeg si noe negativt om Ubuntu, så er det at oversettelsen til norsk er av litt dårlig kvalitet. Her er nevnte Mandriva bedre. Forstår du engelsk, bør det gå greit, bortsett ifra at det kan være irriterende med engelsk og norsk sauset sammen.

Lykke til videre med utprøvinga.
medlem i 183 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav viking60 » søn 06.09.2009 13:23

Her er kopi av et innlegg jeg skrev på sol som kan være nyttig for deg: ;)


Den enkleste Linux distribusjonen å bruke når du kommer fra Windows er nok Mandriva.
http://www.mandriva.com/en/download/free

Den har kontrollpanel, automatisk oppdatering og tonnevis av gratis programvare som du enkelt kan laste ned.

Den mest populære Linux distribusjonen er Ubuntu. Sannsynligheten for å få hjelp i forumet er større her.

Det er en god ide hvis du har Vista å høyreklikke på "Min datamaskin (Computer)"
Velg "Behandle (Manage)"
Velg "Lagringsmedier(Storage)"--> "Disk behandling(Disk Management)"

Her kan du redusere størelsen på disken din med ca 30 MB.
Denne plassen er nå ledig og uformatert.

Last ned Mandriva eller Ubuntu (eller en annen Linux for den saks skyld) og brenn iso filen til en CD/DVD med http://www.cdburnerxp.se/ Dette brenneprogrammet er gratis og brenner isofiler (images) til din CD/DVD.

Set inn CD/DVDen i PC'en og restart.

Linux starter og du kan svare på en del logiske spørsmål (Norsk tastatur etc etc).
Du kan nå velge om du skal kjøre Linux fra CD/DVDen eller om du skal installere.
(Det er det samme hva du velger du kan alltid installere etter å ha prøvekjørt fra DVD/CD.)

Når du kommer til hvor det skal instaleres så velger du: "Største sammenhengende ledige diskplass (Use the largest continuous free space)".

Instrukser for å installere Mandriva finner du her:
http://doc.mandriva.com/en/2009/Introdu ... .html#d5...

Ubuntu finner du her:

http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista ... .htm?pag...

Med Mandriva kan du hoppe over det første skrittet og bare brenne CD/DVDen og starte den.
Du vil få valget om hvor du ønsker å installere Mandriva herunder også på ledig plass på Windows installasjonen din! Som vist her:
http://doc.mandriva.com/en/2009/Introdu ... artition...

Men hvis du har fulgt anvisningen her til punkt og prikke så velger du "Bruk ledig plass (use free space".

Begge systemene lager en flott oppstartsmeny der du kan velge om du vil starte Windows eller Linux.

Lykke til!

Redigert:
Så at du er MAC-bruker så jeg er litt på jordet her men du får tak i tanken?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav nyfrelst » søn 06.09.2009 17:17

Tusen takk for all respons :-)

Virker som dere "linuxfolka" gir mye, mye bedre, og utfyllende svar enn mac'erne ;)
Der er det ofte kun ja og nei, eller vet ikke, på forumet. Det er slik det er her det bør være.
Ryddige og utfyllende svar er alltid det beste, så takk for det.

Har bestemt meg for å prøve ut GNOME med den osx loo'n som det ble linket til over, synes den så veldig kjent ut :-D Da slipper jeg liksom å sitte med en helt ny desktop som jeg ikke skjønner så mye av.

De KDN greiene synes jeg ser veldig windowsaktig ut (windows 7), og det er nok ikke noe for meg ;)

Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert på linux forumet også.

Men for nå, takk for alle innspill :-)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav geirendre » søn 06.09.2009 17:44

Dersom du lurer på om UbuntuNetbookRemix funker på din maskin:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... s/Netbooks
:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav marxleni » man 07.09.2009 11:14

Her nevnes openSUSE, ikke med ett ord! merkelig!
Jeg har både prøvd Mint og Mandriva, men for meg betydde dette en del problem.
Under oppstart av debian distroer får jeg feilmeldinger om "softreset not redy" ett eller annet, dette får jeg ikke i openSUSE!og dessuten har den problem med å sette MBR/Grub automatisk riktig, ellers er det vel ikke noe si! I mandriva, som forøvrig har dårligere standard skrifter enn openSUSE, har jeg ulike problemer, blant annet har jeg ennu ikke funnet "win32 codec m,m, er de låst til poverpack! og dessuten er det for meg umulig å sette opp min Lexmark z-515, hvilket ikke er noe problem med openSUSE. Jeg velger å tror att det avhenger av hva slags maskinvare man har, dersom man skal velge distro! bare en antagelse på grunnlag av erfaringer så langt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav omaha » man 07.09.2009 12:46

marxleni skrev:Her nevnes openSUSE, ikke med ett ord! merkelig!
Det er egentlig ikke så merkelig, spesielt når trådstarter gir uttrykk for at vedkommende er nybegynner.

Det finnes et utall kombinasjoner av skjermer, størrelser, oppløsning, paneltyper osv. De kan ha helt forskjellige sammenstilling av pixlene. (Størrelse, geometrisk form og plassering og "mellomrom mellom pixlene").

Man kan få et utmerket/elendig resultat som default uavhengig av distro. Derfor er det også innstillinger for dette tilgjengelig. (Windows er ikke nødvendigvis noe bedre - Microsoft har eget verktøy for å forbedre rendering av fonter liggende gjemt et eller annet sted på sine nedlastningssider for å få skikk på dette.

Jeg hadde da vitterlig alle codeks tilgjengelig i Mandriva One, når det gjelder Lexmark har jeg kun brukt n120e som funket fint i Mandriva med cups og opteradriver.

Har aldri hatt problemer med at Mint/Ubuntu har slitt med å finne andre OS eller at Grub har noen spesielle problemer der, men det kan jo være noe som relaterer seg til din maskin, og ikke et generelt problem.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav nyfrelst » tir 08.09.2009 22:06

Har lastet ned ubuntu netbook remix og UNetbootin, og nå skjønner jeg ikke noe av hva jeg skal gjøre videre.

Hvordan får jeg dette over på usb pennen?

Ikke så greit når man ikke kan windows heller :-)


Edit:

Det ordnet seg, jeg fant ut av det :-)
Tjo hei, jeg er spent. Moro dette

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav omaha » tir 08.09.2009 23:06

EasyPeasy kom i versjon 1.5 - blodfersk. "Norsk distro" basert på Ubu 9.04 med kernel 2.6.30. (2.6.30.5 er nyeste kernel).

http://distrowatch.com/?newsid=05657
http://www.jonramvi.com/easypeasy-en-ko ... e-its-hot/
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav nyfrelst » ons 09.09.2009 0:09

Hvordan får jeg bootet fra usb penn?
Når windows starter får jeg opp en beskjed om at usb enheten ikke gjenkjennes :-(
Men mener jeg har gjort alt riktig fram til nå

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken distribusjon?

Innleggav geirendre » ons 09.09.2009 8:22

Du har nok gjort alt rett, det eneste som mangler
er at du må fortelle maskinen at den skal boote
fra minnepennen og ikke fra harddisken.
For å gjøre det må du inn i BIOS og endre oppstarts-
rekkefølgen (eller Boot order) som det gjerne heter.

Du kommer inn i BIOS med å trykke på noen taster
når du slår på maskinen (altså før Windows begynner
å laste. Knapper som F1, F2, CTRL+ALT+ESC er
vanlige for å komme inn i Acer BIOS.
Følg med på skjermen under oppstart, den sier da gjerne
hva du må trykke for å enter setup.

Når du så er kommet inn i BIOS oppsettet, må du
lete opp noe a'la Boot options, eller Boot order
og endre den slik at USB device e.l. står som 1.valg.
Lagre og reboot.
Så burde den starte UNR fra minnepennen. :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]