Montering av NFS disk

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Montering av NFS disk

Innleggav ghm » tor 22.10.2009 21:45

Hei

Jeg har noen problemer som jeg sliter litt med å løse. Vi har en windows filserver, der brukerene har hjemmeområdet sitt på. Det går fint å montere hjemmeområdet til /home/bruker. Blant problemene jeg møter på er rettigheter. Brukerene kan ikke endre rettigheter på filene som de selv er eier av, som f.eks gjøre en fil eksekverbar.

I tillegg så er det trøbbel med firefox i GNOME. Den starter opp, men det går ikke ann å bruke den. Det ser ut til at den ikke klarer å hente inn noen instillinger. Prøvde å slette .mozilla katalogen, men uten hell.
I .mozilla/firefox katalogen så er det noen sqlite filer som er korrupte, kan det være problemet?

I tillegg, om jeg prøver å logge inn i KDE så går ikke dette. Den står og henger litt og så returnerer til login-skjermen. Prøver jeg å starte en kde applikasjon fra GNOME, så klager den på at den ikke finner en .dcop fil, og at dcopserver ikke kjører.

Etter litt søking på internett så tror jeg problemet kan være at hjemmeområdene ligger på en ntfs-partisjon, men har så langt ikke funnet noen løsning.

Hva mener dere? Kan løsningen ligge på linux-maskinen eller hos filserveren?

Gerhard

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Montering av NFS disk

Innleggav Soerboe » tor 22.10.2009 22:06

Nå har jeg ikke noen løsning på problemene dine, men jeg husker en gang at jeg skulle kompilere en rekke programmer på en fat-disk og da fikk jeg masse rare meldinger som ifølge utvikleren stammet fra at jeg kompilerte de på fat. Problemene forsvant når jeg prøvde det samme på en ext3-disk. Rart! Man kan visst ikke helt stole på disse filsystemene fra Redmond...

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Montering av NFS disk

Innleggav terjejh » tor 22.10.2009 23:20

Kan du avklare litt mer hva du prøver å oppnå, eksempelvis:
Mener du virkerlig montering av NFS disk eller er det trykkfeil for NTFS disk?
Skal du kjøre på en Linux desktop og montere filer fra en Windows server?
Er det RDP terminalserver eller en standard Windows server?
Med 'hjemmeområde' på Windows server mener du da brukerens private datafiler eller oppstartmiljøet for Windows under typisk C:\Document and settings ?
Du sier gjøre en fil eksekverbar, men jeg antar du ikke skal starte et Windows program på Linux uten typisk Wine?

For Mozilla nettlesere er det fila 'prefs.js' som er interessant for oppsettet.
Hvis du har et oppsett for Mozilla på Windows, er det enkelt å kopiere over prefs.js til riktig mozilla mappe på Linux skrivebordet. Evt. prøve å lage en symlink (hvis det er mulig til et NTFS filsystem?), om du ønsker å bruke det samme oppsettet i begge OS miljøer dynamisk.

Selv har jeg i ti år hatt Netscape/Mozilla basert Mailbox på en felles FAT partisjon for Windows og Linux i multiboot oppsett. Det begynte å bli problemer for epostklientene da innboksen ble >2GB, men den grensen er hevet i nyeste SeaMonkey 2.0 og Thunderbird 3.0.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Montering av NFS disk

Innleggav ghm » lør 24.10.2009 12:07

Hei,

Ja, jeg mente montering av NTFS disk. Denne disken skal monteres slik at brukerne har hjemmområdet sitt, med personlige instillinger liggende på windows disken, med filene som den bruker i linux. Såvidt meg bekjent så er det en standard windows-server det er snakk om.

Det jeg mente med å gjøre en fil eksekverbar var f.eks hvis brukerne lager et skript som de vil gjøre kjørbart med f.eks chmod +x skript. Med andre ord, så går ikke det å endre rettigheter på filer som ligger på ntfs-disken i linux.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Montering av NFS disk

Innleggav olear » man 26.10.2009 14:08

Hjemmeområde på NTFS/FAT kan du bare glemme (noe du allerede har merket), filsystemene i Windows har ikke de nødvendige funksjoner som kreves av f.eks Linux.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]