Bytte til linux

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Re: Bytte til linux

Innleggav marxleni » tir 10.08.2010 7:32

Det er bra at du får det til og at du liker Ubuntu. Jeg er enig med deg att Linux har ikke hvert enkel. Men jeg mener å påstå att med PCLinuxOS, Opensuse, Ubuntu, og Mandriva`s utvikling, så har det blitt betydelig enklere på Linux. Og da snakker jeg om de to siste årene. Har du prøvd en av disse, så vil du nok forstå hvorfor jeg mener Fedora ikke er en begynner-distro. :-) Nei, jeg vil ikke prakke på noen en distro, bare si hva jeg mener om alt dette. Men det som er litt spesielt med Linux er at det avhenger ofte av hvilken maskinvare/konfigurasjon en sitter med, for hva slags resultat man sitter igjen med. Og her har jeg et inntrykk av at ikke alle får samme resultat, når man leser de ulike innleggene på de ulike forumene. Att dette ofte handler om maskinvarestøtte, men også hvilken støtte det ligger i de ulike distroene, er vel ingen tvil om. Men her må man huske på at Linux ikke har alle maskinleverandører med seg på samme måte som for eks Windows har. Jeg bruker for eks ikke lenger PCLinuxOS, da den ikke er mulig å oppgradere, bare installere. Og du forstår sikkert att det kan fort bli en del unødvendig arbeid, hver gang en ny kommer. Så derfor bruker jeg Mandriva, men bare Gnome. Men det er ikke sikkert dette funker på en annen maskin, eller er et greit valg for andre, så dette er svært individuelt i Linux har jeg forstått. Men når det gjelder maskinvare så tror jeg att slike skillelinjer etterhvert vil forsvinne i Linux, men jeg tror ikke dette problemet, hvis man føler det slik, vil forsvinne helt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav DarkDog » tir 10.08.2010 8:27

marxleni
Det er bra at du får det til og at du liker Ubuntu.
Fedora :-)

Litt den følelsen jeg og sitter med. Hvilken distro en liker kommer an på maskinvare.

Jeg ønsker ikke å starte noen krangel om dette :-p vil bare komme med et motspill til den rosenrøde siden av Linux. For ikke alt er plankekjøring.
medlem i 218 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav marxleni » tir 10.08.2010 8:29

Jeg kan ikke motsi deg der DarkDog :-)
Jeg har hatt en del uenighet her på forumet om nettopp dette. For det er en del som tydeligvis mener at hvis en distro fungerer uten problem for dem, så forstår de ikke att det kan være totalt umulig for andre. Att man da kommer med ulike løsninger er man selvfølgelig takknemlig for. men når da ikke løsningene hjelper en, da bør man forstå de ulikheter som finnes som bidrar til missforståelser.
Så her er jeg på linje med deg når du presiserer nettopp att alt er ikke en selvfølge i Linux. men jeg skal nå testet Fedora på den andre harddisken.

Og her er min reaksjon.
Installasjonen var meget enkel og brukervennlig.
Oppdateringen av systemet, vel, nedlastingen av pakkene gikk rimelig fort, men selve installasjonen var uuuuutroooolig treg og tok veldig lang tid på min maskin.
Under oppdateringprosessen kom det frem x antall bugrapporter. Altså ikke feilfritt dette nei. Så var det dette med skjermdriver da. Her blir man henvist til terminalen, da man ikke fant noen nvidia driver i pakkebehandleren. Så her måtte man installere denne manuelt. Greit tenkte jeg og lastet ned den siste.
Men hvordan i all verden fikk man avsluttet x server helt? Vel, dette fant jeg ikke ut av da. Men med noe overblikk over Fedora så gikk den faktisk tregere enn Mandriva på de fleste områder og ser vel ikke noe poeng i å bytte til den. Men noen begynner-distro ala fra Windows til Linux er den definitivt ikke, og jeg ville ikke foreslått den til en ny linuxbruker heller. :rolls eyes:

Men den er sikkert grei den, men den lyser litt av, gjør det selv greie.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav Tertitten » tir 10.08.2010 18:06

Fedora er ikke på noen som helst måte "like enkel som ubuntu" bare så det er sagt.
I ubuntu har du gtkjockey for installasjon av drivere, i fedora har du i utgangspunktet terminal eller Packagekit, og dessuten har må du vite nøyaktig hvilke drivere du skal installere.

Fedora er en idiotisk distribusjon å begynne med om man ønsker plankekjøring rett fra start, Fedora er brukervennlig, men kun for de som har en viss erfaring med linux og terminal.

Det finnes distribusjoner hvor man i utgangspunktet ikke skulle behøve å tukle med terminal i det hele tatt, Mandriva 2010 er en av disse, vill påstå at OpenSUSE, PC Linux og til dels Ubuntu også er en av disse hvor man ikke "skulle" ha noen behov for å tukle med terminal.

OpenSUSE og Mandriva kommer med de mest brukervennlige verktøyene for at brukeren enklest mulig skal kunne sette opp systemet uten bruk av terminal kommandoer.
Husk at Mandriva/PCLinuxOS også kommer med ett meget enkelt verktøy for å sette opp video drivere (man klikker simpelten på "Configure X Server" i kontrollpanelen)

Wireless og Grafikkort virker til å være der folk sliter mest, nesten alle distribusjoner kommer med ndiswrapper forehåndsinstallert eller tilgjengelig i repo. NESTEN ALLE distribusjoner har en wiki side eller en manual installert hvor man kan lese om de største problemene og løsningene på disse, som f.eks Nvidia/ATI, trådløst, printere, deling over nettverk osv osv.

At Linux distribusjoner i utgangspunktet ikke er brukervennlige er for det meste tull, her handler det om å utdanne seg selv først så man har en viss forutsetting for å klare det man begir seg ut på. Bilen min er ikke spesielt brukervennlig for sønnen min, men jeg som har lært og kjøre/utdannet meg for det tenker ikke en gang over hva jeg gjør.
Windows er i utgangspunktet ikke brukervennlig, men du har lært deg å bruke det ikke sant ? lært deg at for å spille bør du ha nyeste DirectX installert, samt installere alle 69 drivere, du har kanskje til og med fiklet i registeret og muligens også defragmentert harddiskene noen ganger... Fant du ut alt dette av deg selv ? fant du ut at "hei det er nødvendig å endre den nøkkelen i registret for å få dette til å fungere" nei du utdannet deg selv, hvorfor kan du ikke det i Linux ?

Om du har hatt problemer med linux så kan det som nevnt skyldes din maskinvare, om det er slik er det da maskinvaren i din PC som ikke er brukervennlig eller er det da Linux ?

Angående Sun Java, grunnen til at det ikke kommer forehåndsinstallert er rett og slett pga. lisensen som oftest ikke passer overens med distribusjonens lisenser. Java nevnes i alle wikier fra absolutt alle distribusjoner jeg har prøvd, med en riktig og offisiell måte å installere Java på, tross dette kan Java være vanskelig noen ganger, selv om jeg aldri har hatt problemer selv.
Jeg velger å tro at jeg ikke har hatt problemer med java fordi jeg har tatt meg bryet med å lese distribusjonens manualer eller wiki.

Linux er ikke for de som:
Ikke har tid til å lese/utdanne seg selv om distribusjonen de skal bruke, egenskapene osv.

Trodde du listen skulle bli lenger ?
Nei listen blir ikke lenger, for om du tar deg tid til å lese dokumentasjonen og bruke offisielle resurser så er linux for ALLE

Edit: Tok 2 minutter
Java Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/Java
Java Mandriva: http://wiki.mandriva.com/en/Docs/Deskto ... riva_Linux
Java OpenSuse: http://en.opensuse.org/SDB:Installing_S ... n_openSUSE
Fedora (12, men ikke outdated): http://fedorasolved.org/browser-solutions/java-i386

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav DarkDog » tir 10.08.2010 22:20

"Linux er ikke for de som:
Ikke har tid til å lese/utdanne seg selv om distribusjonen de skal bruke, egenskapene osv."

Det er dette jeg har prøvd å få frem.

er enig med deg i SÅ masse. Men Blir så irritert over at ikke linux fanatikere ikke bare kan inrømme at linux ikke er best på ALT.

jobbet med IT å brukerstøtte i mange år, daglig får jeg spørsmål om private PC'er så jeg vet hva mange av de enkleste brukerene sliter med. For mange av disse så er det faktisk rivende likegyldig om de sitter på WIN. OSX eller linux. Men siden de har Windows så har de mange de kan mase på av familie, venner, kolegaer og naboer. Dette har faktisk noe med brukervenlighet det også .
(vi må ikke glemme at OSX er så brukervenelig at en ikke trenger hjelp :-P )

skjønner at mange kommer til å irritere seg over akkurat dette argumentet. Men det er da faktisk bare slik at flesteparten av Nordmen bruker windows.

EDIT
guiden du linker til for å få java til å fungere i fedora fungerte ikke hos meg.
Guiden din sier dette
"ln -s /opt/jre1.6.0_20/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
/usr/lib/mozilla/plugins/libjavaplugin_oji.so"

Den viser til pluginet "libjavaplugin_oji.so" som ligger i <Javafolder>Plugin/i386/ns7
Men det er faktisk plugginet "libnpjp2.so" som ligger <Javafolder> /lib/i386/ som må linkes til i ~/.mozilla/plugins.

Grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg sleit noe jævelig med akkurat denne biten...
medlem i 218 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav Tertitten » tir 10.08.2010 23:12

Det aller viktigste personer som gir seg ut på linux må forstå er

Linux er ikke Windows

4 enkle ord, men hvor ofte forstår brukere hva dette egentlig vil si ?
En brukbar og enkel analogi er "en svarthvit tv er ikke farge tv" alle som er omtrent like gamle som meg forstår hva det vil si, man får ikke fargebilder samme pokker hvor mye man prøver, man får ikke samme opplevelsen, opplevelsen med en svarthvit tv kan være fin og ser man på en svart/hvit film er opplevelsen den samme.. Her kommer behovet inn, har du behov for det linux tilbyr og ikke mer er linux noe for deg, har du behov for tingene som skiller windows fra linux er linux muligens ikke noe for deg om du ikke klarer deg med alternativene.

Samtidig er det også lærekurven, ta to personer vi kaller de A og B
Person A har ingen som helst erfaring med PC, han kommer med helt blanke ark.

B er windows pc bruker, han er også hobbyfotograf, i tillegg har han en fancy epson printer som kan scanne, kopiere, sende fax, brygge kaffe osv.
Personen har brukt windows siden Windows 95 (eller til og med 3.11) og har etablert masse rutiner, vaner, måter og gjøre ting på, osv. I det store og det hele er det personen bruker datamaskinen til innlegg på facebook, kanskje noe blogging, filmer og musikk, foto og til sist muligens gaming.
Dette er noe person B gjør hver dag, ofte timesvis. Dette er hans behov, og dette finnes tilgjengelig i Windows, selv om dette krever litt å sette opp.

Tilbake til person A
Person A installerer tilfeldigvis openSUSE eller en annen brukervennlig distribusjon på sin datamaskin etter råd fra en kompis.
Han installerer med forutsetting at det nye operativsystemet er noe han ikke klarer å mestre med en gang, men person A er villig til å lære, selvfølgelig er han det for dette er jo noe nytt for han og alt nytt krever læring.

Han starter installasjonen og velger språk og partisjoneringen som installasjonen foreslår, 20 minutter etterpå har han bootet inn til sitt nye OS. Han klikker på Startknappen/Internet og velger ikonet der det står nettleser, han er i gang. Han klikker så på ikonet i nettleseren der det står Hjelp med opensuse (eller lignende)
20 minutter etter har han en viss forståelse av hvor han finner dokumentasjon og litt om hvordan systemet er oppbygd. For person A var det naturlig og undersøke selv og finne dokumentasjon selv.

Person A kommer til å være veldig fornøyd etter bare 30 minutters bruk, person A vil etter behov undersøke/finne dokumentasjon ettersom han/hun vil behøve nye funksjoner.

Person B har en helt annen forutsetting, han kommer allerede med mange års vaner, egenskaper om hvordan man løser problemer, ett syn på hvordan ting bør/skal fungere osv, og Person B er så inne i sine vaner at forskjellene mellom Windows/Linux for blir for stor, Skriveren mistet noen funksjoner (som etter litt ettrfoskning kunne kommet tilbake), han finner ikke Adobe Photoshop (som kunne erstattes med f.eks Gimp), Person B finner kun kabal spill (masse andre FPS spill finnes tilgjengelig, og man har Wine, person A spiller allerede ET:Quake Wars) Person B blir sannsynligvis skuffet av at man ikke bare kan gå til en side og laste ned en applikasjon for så å installere denne, Person B vet ikke en gang hva et «repo» er, og vet han det syns han antageligvis at å installere fra ett repo tungvindt selv om Person B burde synes at exe filer er tungvint.
Oppsettet og alt gjør brukeren forvirret, forskjellene er for store og han «får det ikke til», i tillegg syns person B det er merkelig å faktisk måtte lete seg til dokumentasjon for hvordan man setter opp systemet.

I dag bruker person A fremdeles Linux og er middels dyktig på og finne ut av ting i Linux, og bruker meget sjeldent tid på å løse problemer.
Person A hadde alle forutsettinger for å bli permanent bruker av Linux.

Person B er tilbake på windows og sitter på forum og flamer hvor vanskelig Linux er.
Person B brydde seg aldri om å lese dokumentasjonen som finnes tilgjengelig, dette fordi «det skal da ikke være nødvendig ?» han har jo «»brukt PC siden Windows 3.11 for pokker.
Han kommer aldri til å prøve linux igjen, om han gjør det så gjør han det for å sjekke om "linux er likere windows nå" Han vil bli skuffet når han oppdager at linux slett ikke er likere windows.
Han vil han gå tilbake til forumene å basunere at "opensuse 11.3 suger!!!, linux suger!!, kan ikke gjøre en dritt!!" osv, alt fordi person B ikke har forstått de 4 magiske ordene, nemlig "Linux er ikke Windows"
Person B skulle definivt ha akseptert de fire ordene føre han begynte med linux.

Personlig har jeg vært veldig lik Person B, jeg hadde ikke innsikt i Linux i det hele tatt før jeg begynte med det, dokumentasjon tok jeg meg ikke tid med, og jeg syns det var sinnssykt vanskelig, heldigvis tok jeg til fornuften, kom til forståelsen av at "dette er IKKE Windows" og startet fra scratch med å først LESE dokumentasjonen som kom med CD'en (som fulgte med ett PC magasin)

Du som bruker har ikke rett til å forvente at to operativsystem skal være identiske og deretter komme å klage da du ikke har orket å sjekke dokumentasjon om hvilket produkt du har tenkt til å bruke.... Du kjøper ikke en bil kun etter rykte ? du kjøper ikke en bil usett ikke sant ? du undersøker hvilke egenskaper bilen har først ?

Edit: Forresten når det gjelder akkurat deg og andre dyslektikere så har jeg selvfølgelig en forståelse for at det å lese mangfoldige sider med dokumentasjon kan være slitsomt og vanskelig, så ikke ta dette som noen som helst slags angrep på deg og din vilje. "Du" omtalt i avsnittet gjelder for hvilken som helst person som har ignorert informasjon som er tilgjengelig.

Jeg ser ofte innlegg som dine "linux er ett helvete" osv, jeg ser også mindre intelligente svar på dette fra brukere som anser seg selv som linux kunnige.
IKEA møbler er ett helvete, spesielt de større møblene, jeg er mann så jeg gidder ikke å lese bruksanvisningen, den kaster jeg, to dager etter viser det seg at jeg gir opp, jeg sjekker nettet og finner en bruksanvisning som ligner noe, det var for to år gammel modell, men det burde jo virke. Helvetes IKEA det funka jo ikke, jeg skal ALDRI kjøpe IKEA møbler igjen, faktisk skal jeg nå sprette inn på hjemogintrioer.no og skrive hvor mye jeg hater IKEA!!!

PS. Redigerte innlegget og formatering, forhåpentligvis blir det litt enklere å lese for alle da jeg nesten ikke brukte avsnitt idet orginale innlegget.
Sist endret av Tertitten den ons 11.08.2010 0:00, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav josi » tir 10.08.2010 23:41

"Vi må ikke glemme at OSX er så brukervenelig at en ikke trenger hjelp"

Selv om OSX er nokså brukervennlig er jeg ganske uenig i dette utsagnet. Kanskje du har brukt OSX så mye at du har glemt overgangen fra Windows? For en typisk ikke-avansert windowsbruker vil jeg påstå at eksempelvis KDE vil være enklere å bruke enn OSX.

Jeg sier ikke at OSX ikke er brukervennlig, men mange av de grunnleggende måtene man bruker skrivebordet på er ulikt hva som er vanlig i Windows eller KDE. Dette må læres, enten ved prøving og feiling, eller ved å få en innføring. Dette gjelder ting som bruk av mus, tastatur, hurtigtaster, vindusbehandling, etc.

Installering av programvare, der er Windows og OSX likere, mens linux skiller seg ofte ut med sine pakkebehandlere.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav omaha » ons 11.08.2010 0:10

Uansett hva man bytter fra og hva man bytter til så er det en læringskurve involvert, og OSX er ikke noe unntak. Hvor bratt den kurven er varierer med fra/til og brukerens erfaring.

Noen brukere tilpasser seg forskjellene kjapt mens andre bruker lang tid - eller de vender tilbake til hva de er vant til, og det er ikke noe galt ved det.

Når man velger et annet konsept eller en annen variant av samme konsept ligger det som regel et ønske om forandring til grunn. (Eller nyskjerrighet/spesiell interesse).

Men når man først bestemmer seg for å prøve ut noe annet krever det også velvilje ovenfor "kandidaten". Uten velvilje vil eksperimentering eller bytte ofte være en prøvelse.
medlem i 205 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav DarkDog » ons 11.08.2010 7:49

"Vi må ikke glemme at OSX er så brukervenelig at en ikke trenger hjelp"
Dette var ironi/sarkasme fra min side. :-D


Tertitten
Jeg var nok en bruker B. Men som til slutt tok ble "frelst" Bare at jeg også bruker mye Windows server i tilleg. Så det å skulle begynne å bruke Linux til slik var i annerledes. For på server så er det i allefall ikke noen likheter når det gjelder oppsett. Og programmer.
medlem i 218 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » ons 11.08.2010 8:28

tertitten sa:
En brukbar og enkel analogi er "en svarthvit tv er ikke farge tv" alle som er omtrent like gamle som meg forstår hva det vil si, man får ikke fargebilder samme pokker hvor mye man prøver, man får ikke samme opplevelsen, opplevelsen med en svarthvit tv kan være fin og ser man på en svart/hvit film er opplevelsen den samme..


"Det var en gang...." Jeg hadde en onkel som hadde en svart/hvit tv. Det fantes den gang et "forheng" i plast som han hengte foran skjermen. Dette gav, enten du tror det eller ikke, farge-tv.
Om det var likestilt med et skikkelig farge-tv er en helt annen sak, men for han så var det godt nok og han hadde farger på tv og var storfornøyd.

Bruker forresten mye Linux Mint med KDE og er storfornøyd med den.
Linux Mint har for meg vert den enkleste distroen da den har hatt alle drivere til alle mine komponenter, noe ikke Ubuntu har hatt. (Merkelig nok).

Linux Mint synes jeg kan være en fin start for de som prøver Linux for første gang. Dette er i alle fall min erfaring da jeg ikke har hatt problemer med den og mener selv at den er lett å skjønne seg på.
medlem i 165 måneder
 

Re: Bytte til linux

Innleggav marxleni » ons 11.08.2010 8:33

Helt enig her. Linux Mint tar ubuntu betydelig steg fremover, men det er ikke sikkert Tertitten er enig med deg her. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]