Hvilken type Linux bruker er du ?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav omaha » fre 09.07.2010 18:18

Forking er meg bekjent ikke noe stort problem. Det har vært endel frem og tilbake innen Compiz, men ellers er det vel ikke mange sentrale prosjekter som bli forket i hytt og pine.

Støtter alt mellom himmel og jord

Bedrifter og utviklere mener av forskjellige årsaker at linuxkjernen er nyttig for dem - så de skraper kjernen, utvikler drivere og lager brukergrensesnitt og funksjonalitet som passer dem. Kan ikke se at min desktop eller server blir skadelidende av at min TV eller en mobiltelefon er linuxdrevet.

Linux som desktop plattform er for avhengig av for mange utviklere, det er veldig lite som utvikles "sentralt"


For mange utviklere?? Blir ekosystemet bedre av at man reduserer antallet utviklere??
Meg bekjent har de forskjellige ekosystemene (Android/iPhone/MeeGO/+++), Java/.net/++, servermarkedet, databasesegmentet osv osv EN sak til felles. De ønsker å bygge større ekosystem med mange utviklere.

Du ser jo ut til å etterlyse MER og ikke mindre av dette (hdmi/ps/printers)......

.....ikke nok med at distribusjonene er like, men det finnes derivianter av derivianter og distribusjoner som baseres på andre distribusjoner osv osv, hvorfor basere arbeid på andres arbeid, hvorfor ikke heller gå sammen om å utvikle for den originale distribusjonens beste ?


Dette er jo tøys - å utnytte andres arbeide er en helt sentral forutsetning innen FOSS/GNU/Linux. Det er jo derfor folk og prosjekter velger åpne lisenser. Fordi de bruker andres arbeider og videreutvikler det selv.

Personlig skiller jeg mellom distroer (egne repo++) og spinoffs (bruker b.la "orginalens repo"). Derivatene oppstår fordi folk mener de på et eller flere områder kan gjøre en bedre jobb enn moderskipet. Får de ikke gjennomslag så er det relativt lite fruktbart å gjøre endringene "inside" - så de gjør noe med det. Ingen grunn til å være grinete på det.

Linux kommer ikke til å slå støvlene av Windows med andre ord, eller mac for den saks skyld. Ikke slik ståa er i dag ihvertfall


Vel, Linux klår MS innen mange segmenter. Server, Embedded, Mobil osv. Har aldri skjønt den derre "the year of Linux"-argumentasjonen - kan ikke ser at den anvendes mye av Linuxbrukere. Markedet beveger seg i retning av økt portabilitet og mye tyder på at OEM'ene satser hardt på Linux i de segmentene som vokser. (Er ikke Netbooks stendødt?)
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav geirendre » fre 09.07.2010 20:59

Må nok tittelere meg selv som Linux Advocate ifølge
den definisjonen, hehe.
Selv om det ikke har vært så mye "recommend Linux to their family and friends"
eller "help them get it setup", bare untaksvis.

Vel vel, så vet man hva man er da. ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav marxleni » fre 09.07.2010 21:08

I min situasjon så må jeg titulere meg som en typisk linux kols bruker :-D

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav simen » lør 10.07.2010 16:28

Jeg tror litt mer på "Apple" modellen om det kan kalles det. At man ikke prøver å støtte alt mellom himmel og jord, men sier at dette hovedkortet og dette skjermkortet osv. fungerer optimalt.

Jeg kjøpte min Mac Pro i sin tid fordi den er totalt lydløs (så å si). Og det er ikke fordi den er vifteløs, tvert om :) Den har en mange sensorer som måler temperaturen og stiller viftene deretter. Fungerer derimot bare i Mac OS X.

Den dagen Linux støtte noe sånt på en løsning uten at jeg må scripte og rekompilere kernellen selv og drive dette som i et prosjekt i et halvt år kan det være noe for meg på desktop sia.

For meg spiller det ingen rolle om Linux ikke støtter alle nettverkskort, jeg kan alltids kjøpe et av de de støtter f. eks. Samme forhold har jeg på Mac, kjøper den skriveren som fungerer best med Mac, ikke den som er billigst på Expert.

Og støtter oppunder det Tertitten sier om forking. Det er snart flere distroer enn det er Linuxbrukere. Jeg er sikker på man kunne fjernet 99% av de og veldig få ville savnet de. Selvfølgelig kan jo ingen diktere dette, folk må jo få lov å gjøre som de vil, men det er et problem i miljøet som med tid og vilje kan utvikle seg til mer samarbeid.

Det at man lager kode til KDE for kun én distro ser jeg på et meget stort problem. Konsekvent bruker jeg ikke distroer som tuller med andres programvare.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav olear » søn 11.07.2010 17:44

Nå om dagen kan jeg nok betegnes som "The Computer User", jeg bryr meg ikke lengre om hva jeg kjører, bare det fungerer (her har jeg fått nulltolleranse).

Så her i gården går det i Windows på laptop/desktop/workstation og Linux på server.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav lmh1 » fre 18.03.2011 14:31

Selv er jeg nok også "Linux switcher".
Siden jeg går for det jeg mener er best, men som ikke er bra før en del bruk.
Uansett nyttig å lære noe nytt.

olear skrev: jeg bryr meg ikke lengre om hva jeg kjører, bare det fungerer (her har jeg fått nulltolleranse).

Så her i gården går det i Windows på laptop/desktop/workstation og Linux på server.


Nå foretrekker jeg multiboot mulighet.
Slik at jeg kan switche enkelt. Men ja hadde klart meg uten også.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvilken type Linux bruker er du ?

Innleggav toffen- » ons 25.05.2011 21:59

Jeg er en kryssning mellom Dual Booter og Advocate-user :-)
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron