Flere distro på usb

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Flere distro på usb

Innleggav Plaguebrain » lør 03.07.2010 17:03

Hei

Lurte bare på om det går an å ha flere distroer på en bootbar usbstick?
medlem i 184 måneder
 

Re: Flere distro på usb

Innleggav Tertitten » lør 03.07.2010 23:16

Så vidt jeg kan skjønne så skulle det kunne gå bra så lenge du modifiserer en menu.lst eller grub.cfg og legger de ulike distribusjonene i ulike mapper
f.eks /mandriva/ og /ubuntu/

Da må du i så fall endre menu.lst/grub.cfg til å lete etter /mandriva/boot/bootImage "bootvalg" eller /ubuntu/boot/bootImage "bootvalg" (sjekk default bootvalg og default boot image i forhold til distribusjonen)

I teorien skulle det gå veldig bra, men personlig har jeg aldri testet dette selv.
Jeg går ut i fra at du snakker om Live distribusjoner og ikke installerte distribusjoner ?

I fall du snakker om installerte må du i så fall jobbe litt mer, men det skulle fungere fint det også ...

Edit: det beste hadde vel vært å ha en distribusjon liggende på root og ikke i mappe slik jeg beskrev over...
Altså at du har f.eks mandriva liggende i / mappen mens du har f.eks ubuntu liggende i en egen mappe (/ubuntu/) og at du i mappen /boot (mandriva mappen) endrer menu.lst og der inkluderer /ubuntu/boot/bootImage "boot valg"

Det er fullt mulig det finnes mye smartere løsninger på dette, men det vet ikke jeg om i så fall :-)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Flere distro på usb

Innleggav geirendre » man 05.07.2010 23:09

Du skal også kunne bruke et script som heter MultiCD.sh
til å sy sammen flere ISO filer til en stor ISO fil som inneholder
alle distroene, så kan du skrive denne ene filen til minnepenn med
f.eks Unetbootin, og dermed få en multiboot penn.

Har ikke testet dette selv da....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Flere distro på usb

Innleggav runegang » man 05.07.2010 23:27

Jeg har selv brukt et fransk utviklet program, riktignok er programmet på engelsk, som heter multiboot.

Jeg kjører pr. i dag:

Ubuntu
Clonezilla
gparted
Windows 7 install
og en del mer.

Dette har fungert glimrende for meg, og det er bare å legge til isofiler av distribusjonen en vil innpå etter hvert. Noen ting fungerer dessverre ikke, men det er en hel del som virker.

Anbefaler deg å prøve det ut :D

http://translate.google.com/translate?j ... l=fr&tl=no
medlem i 217 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]