Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav Arthur_D » tor 30.09.2010 22:32

Vel, må innrømme det med GIMP har jeg bare testet med 2 Gb RAM, så er ikke sikker på om det er like enkelt å bruke opp med mer. Nå bruker jeg maskinen min normalt til mitt bruk, og jeg bruker 1,3 Gb RAM, og det er ikke sjeldent det blir 2-300 Mb mer i tillegg.

Så ja, det går an å bruke mye minne i Linux.
Det er bare litt "vanskeligere". ;)
medlem i 178 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav lmh1 » fre 01.10.2010 7:40

Er dere også enig å kjøpe en Intel 80 GB SSD er bortkastet i linux? Eller det ikke er nødvendig. Bortkastet er kanskje å ta litt i.

Siden en greit Samsung F3 er raskt nok i linux.
Selv har jeg samsung F3, men har ingen problemer med ytelsen, siden linux lider ikke av samme feil, at alle programmer må lastes opp i menylinjen neders til høyre.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav omaha » fre 01.10.2010 8:42

Nei, Intel SSD 80 G2 er ikke bortkastet, men jeg tror kanskje du vil ha større nytte av å finne deg en mainstream distro, installere den OG BRUKE DEN over tid før du begynner å lete etter ytelsesforbedringer. Plukk EN distro og sett deg inn i den uten å hoppe mellom den og andre.

Det er litt småplukk som skal til for å utnytte en SSD optimalt fordi de fleste distroer er satt opp for HDD som default. Du får bedre ytelse på en 160gb enn 80 gb Intel.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav lmh1 » fre 01.10.2010 16:21

Kode: Merk alt
Plukk EN distro og sett deg inn i den uten å hoppe mellom den og andre.


Eneste grunnen for det, er at alle har vær sin fordel.

*Ta f.eks Dreamlinux, god mac etterligning.
*Ubuntu/ultimate edition DVD, enkelt å legge til programmer etter installasjon.
*Mandriva powerpack alt ferdig oppsatt, flash, mp3, avi støtte uten å legge til noe.
*Fedora, god på laptop når ytelsen er viktig.

Men dere er vel enig i at ingen linux har høyere systemkrav en windows XP?
Vertfall ikke i nærheten av windows 7?

Jeg lurer på:
http://gnome-look.org/CONTENT/content-pre1/129761-1.jpg

Hvordan kan man legge til glassvinduet effekter på linux ubuntu? Slik at man får de mørke gråe menyene i være gjennomsiktige? Den jeg linker til over, er nerme men syns grå er litt mere spennede.

Ønsker selvsagt ikke piratversjon theme av windows 7 eller mac OSX siden det er lureri, men ønsker et litt mere avansert utsende en hva ubuntu 10.04 er i dag.
Sist endret av lmh1 den fre 01.10.2010 16:43, endret 1 gang
medlem i 169 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav omaha » fre 01.10.2010 16:40

Det der spiller egentlig fint liten rolle. De fleste "store" distroer dekker omtrent de samme behov. Om du setter deg inn i EN distro og lærer deg den så har du noe å sammenligne med.

Skal du gape over alle bruker du tiden på det fremfor å lære skikkelig, og du får ikke noe godt sammenligningsgrunnlag annet enn installasjon og det rent overflatiske. Vanligvis slipper du greit unna med Mandriva, Ubuntu, Opensuse, Fedora, Mint osv.

Andre har sagt det, og jeg sier det samme: Rører ikke Ultimate Linux.

Dreamlinux er brasiliansk og har vel ikke norsk språk (tror jeg).
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav lmh1 » fre 01.10.2010 16:44

Hva har du omaha?

mint eller gentoo?
Eller har du freeBSD?

Forstår ikke hvorfor jeg bør holde meg unna Ultimate edition.

Eneste problemet jeg har hatt med den, er at serveren dems er ustabil ofte, det er veldig ofte jeg får korrupte ISO images derfra.

Ellers syns jeg den linux distribusjoen er bra. Har mange av programmene jeg ser etter, svartnivået er kanskje litt for mørk etter min mening, men ellers er jeg fornøyd.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav omaha » fre 01.10.2010 17:16

Jeg anser Ultimate for å være langt ifra ultimate - så jeg synes navnet er misvisende. Det er en liten stund siden jeg kikket på den, men du sier jo selv at du har strevd litt så...

Du må ikke se på hva jeg eller andre kjører, det betyr ikke noe for ditt valg. Du må finne en distro DU liker. Jeg bruker Arch og den står ikke på listen over distroer som jeg pleier å anbefale til nye brukere.

Velg en helt standard distro beregnet på "alle" og hold på den en stund så kommer du bedre ut. Utseendet tilpasser du selv - så lærer du deg det også.

Jeg har ikke noe fasit på dette. Det er du som skal bruke installasjonen men det virker på meg som du har forvillet deg litt i alle valgmulighetene. Da kan det lønne seg å skjære litt igjennom.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav Tertitten » fre 01.10.2010 18:08

Ett viktig poeng å få frem er at uansett hvilken distro du velger så har alle de større verktøy tilgjengelig for å "tweake" og endre GUI tilgjengelig i sine repoer, og guider for å tweake GUI finnes det flust av, gjør ett google søk på f.eks "make ubuntu look like windows 7" eller mac osx eller hvilken "look du foretrekker", mange av disse guidene krever tredjeparts verktøy som f.eks AWN (Avan Window Manager), Smooth Tasks, Compiz osv, saken er at alle disse vektøyene finnes i repoene til de større distribusjonene og er enkle å installere og sette opp..

På grunn av det jeg skriver over spiller det mindre rolle hvilken distribusjon du velger, noen har mye eyecandy aktivert out of box, andre har ikke så mye, men felles for alle er att verktøy for å sette/fintune GUI er tilgjengelig for de alle.

Stikkord for gui er:
- Compiz, Compiz-plugins, compiz-plugins-extra (avhenger litt av distro)
- AWN
- Cairo dock
- Dockbarx (veldig lik taskbaren i W7)
- Gnome-applet-bla bla bla
- plasma/plasmoid-blablabla (kde)
- KWIN (kde)

Manhattan OS virker til å kombinere både gnome og kde på en grei måte og kommer med en hel del eyecandy virker det som, Manhattan OS er basert på ubuntu.

Sette opp gui krever litt jobb, men som sagt det er ikke distro spesifikt, antageligvis finnes det flest guider for dette for ubuntu siden dette er den "største" desktop distroen..

Som omaha sier, velg en distro og bli kjent med denne, om du ønsker mer spesifikke svar en hva du får på dette forumet så lag ett innlegg på distroens forum, folk er som oftest veldig behjelpelige og man får som regel raskt svar på det man spør om.
omaha har også allerede anbefalt akkurat de samme distroene jeg selv ville anbefalt.

Det med å velge distro er vanskelig, jeg kjenner meg veldig igjen i hva du selv skriver og jeg har forsøkt mange distroer, til slutt forsto jeg at det var bedre å lære seg å sette opp ting slik jeg ønsket det i en valgt distro, om jeg da ikke var fornøyd kunne jeg hoppe til neste.. Akkurat nå for tiden bruker jeg openSUSE 11.3 på min laptop og er veldig godt fornøyd med det og føler meg veldig komfortabel med hvordan openSUSE virker.
Det er ikke dermed sagt at opensuse passer deg...

Det er mange (jeg iberegnet) som syns det finnes alt for mange distribusjoner som gjør akkurat det samme og ser akkurat likt ut, forskjellene mellom distroer kan ofte være veldig små, noen som faktisk skiller seg ut (i forhold til hverandre) er:
openSUSE, Mandriva, (x)buntu, fedora, debian, Arch og noen til, mellom disse finnes det klare forskjeller og det er disse forskjellene som faktisk gjør de til bra distribusjoner..

Selv om jeg selv jobber med en deriviant så vil jeg tørre å påstå at mange av dagens derivianter er søppel, akkurat som Ultimate, mange unødvendige distribusjoner/respins

Det er fint at du søker råd og spør masse spørsmål, det viser en veldig vilje til å lære, noe av det vanskeligste å svare på er spørsmål som "Hvilken distribusjon bør jeg velge" og "Hvilket skrivebordmiljø er best"
Svaret er så individuelt, og siden det går på personlig preferanse så blir svaret kun en mening og nødvendigvis ikke ett riktig svar i det hele tatt, derfor er det mange som har brukt linux en stund som "nekter" å svare på spørsmålet, det virker som at man ror seg bort, men svaret kan være en "løgn", derfor er det bedre å ikke svare noe konkret :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hva er nytt på de ulike linux distribusjonene?

Innleggav lmh1 » tir 19.10.2010 17:05

Må si jeg får mest lyst å holde meg innenfor (X/KU/U)buntu selv syns jeg det er en enkel distribusjon.

Er det slik at siden det finnes så mange forskjellige, er fordi folk er så forskjellige?
Ingen fortrekker å ha (Bunke) Eller sammensetting av flere systemer?

Men hva om jeg sier dette:
Hva er best for den som ønsker å ha alt, på en plass? Skal være nytt, skal tenkes stort, skal kunne brukes til alt, så er ubuntu fremdeles bra.

Jeg må bare leve med, jeg er i få tall her, siden jeg ikke klarer å bestemme hva jeg trenger, men liker å prøve forskjellige ting.

Det jeg mener er bra med linux, er man slipper å manuelt installere alt, (Mandriva powerpack på DVD har det mest nødvendige, selv om jeg kunne ønske med ennå mere).

Hva anbefaler dere for noen linux for nystartet småe bedrifter, pris er ikke tema, om det ikke kommer høyere en windows 7 lisens, men det viktigste, er linux som både er sikkert og bevarer forrettningshemmeligheter på trygdt sted gjerne med server støtte, bør ellers klare det meste som windows maskiner er i stand til. F.eks surfe på internett, kontorprogrammer, fungere som en avansert brannmur, etc alt innen server/arbeidstasjon.


Uten om mandriva powerpack, er stort sett Redhat enterprise og suse Enterprise Server.
Husk på brukervenlighet også, men de fleste i bedriften har god greie på data, så man man ikke bruke tid på skrive kommandoer hele dagen.
medlem i 169 måneder
 

Forrige

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]