Arch Linux til daglig bruk

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Arch Linux til daglig bruk

Innleggav Soerboe » tir 09.11.2010 23:31

Hei.
Dette er et spørsmål rettet hovedsaklig til Omaha, men flott hvis andre Arch-brukere kommer med kommentarer. Tenkte kanskje et svar kan gagne flere enn meg og da er det bedre å spørre her enn på personlig melding.

Jeg vurderer å gå over til Arch som hoveddistro så jeg lurer på om du/dere som bruker Arch til daglig kan komme med litt reklame (både positiv og negativ) og gi litt info om typiske ting som:

- Hvordan er stabiliteten til daglig bruk?
- Hvilke problemer møter man i Arch i forhold til andre litt mer enkle distroer?
- Hva bør kan tenke gjennom på forhånd?
- Noe som fungerer i andre distroer som er vanskelig å få til i Arch?
- Hva mener du/dere er hovedgrunnen til å bruke Arch?
- Typiske ting som er lettere/vanskeligere i Arch i forhold til andre distribusjoner?

Arch regnes jo for å være en distribusjon for viderekomne brukere og jeg regner meg vel etterhvert som et element i den mengden :-P

Flott med innspill for de som har tid og lyst :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav Tertitten » tir 09.11.2010 23:54

Først tenkte jeg at jeg ikke skulle svare siden både omaha og viking og andre her kan Arch mye bedre en meg, men så tenkte jeg siden jeg ikke er av de mest drevne i Arch så kanskje du ville ha innspill fra slike som meg også.

Min første erfaring med Arch gikk ikke bra i det hele tatt, jeg fulgte en guide for å sette det opp, men det ble mildt sagt bare krøll, ahh møk tenkte jeg og gikk videre og vekk fra Arch.

Neste gang bestemte jeg meg for å prøve igjen etter at omaha gang på gang påpekte at Arch faktisk har en meget bra wiki side.

Først gikk jeg til wikisiden og skummet igjennom det meste relatert til installasjon, etter dette kikket jeg på denne Howto - Install Arch Fast with KDE 4.4
Etter dette planla jeg installasjonen og hadde noen ting jeg måtte finne ut av;
Hva ønsket jeg å ha på den (gnome/kde/noe annet) ?
Hva heter de pakkene jeg vil installere slik at jeg enkelt kan velge de under installasjon ? (som f.eks server elementer, kde/gnome elementer, applikasjoner osv)
Hvordan setter man opp X og hva heter pakkene for x/X11 ?
Hvordan setter man opp nvidia proprietær ?
Hvordan starter man KDE automatisk og logger inn i KDE automatisk ?

Det viktigste noterte jeg ned på ett papir slik at jeg hadde informasjonen til hånds

Etter dette startet jeg installasjonen og det gikk som smurt, hadde ingen større problemer i det hele tatt, post install var det mer læring. .

Hvordan bruke packman, hvordan bruke pakker fra AUR (PKBUILD) osv osv.

I det store og det hele krevde Arch litt læring, og det tok litt tid, men det var overraskende enkelt så lenge jeg brukte ressursene Arch har gjort tilgjengelige på deres wiki sider.

Angående linux nivå og Arch;
Arch bør ikke traktes etter bare fordi arch er "hardcore" eller hva folk foretrekker å se på Arch som, "Arch is all about control" og ønsker du kontroll på hvilke pakker som installeres, hvordan operativsystemet er konfigurert fra bunnen av da er Arch noe for deg.

Jeg liker Arch veldig godt, og Arch har stor tilgjengelighet på oppdaterte pakker, men jeg er og blir en distrohopper, skulle ønske jeg ikke var det, vil egentlig ikke være, men klarer ikke å la være, he he, neida, så ille er det ikke, arbeidsstasjonen kjører Arch for fullt.

Edit: Beklager, innså nettopp at jeg nesten ikke svarte konkret på noen av spørsmålene dine, la oss håpe noen andre er litt mer presise en meg selv :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav viking60 » ons 10.11.2010 0:32

Arch er "Bleeding edge" først med alt (glem Fedora som er antikvarisk i forhold). Det er bra!
Kan være dårlig og, fordi da skulle vel systemet være mer ustabilt enn andre?
Nix - Arch er rock solid og Über rask. Det skyldes nok at pakkene ikke "Integreres" med en haubråte av unødvendig kode.

Den er ikke for nybegynnere, men er du i stand til å stille spørsmålene så er du klar for Arch!
Wikien er som nevnt den beste i Linuxverdenen muligens med Ubuntu som en paralell.
Dersom du begynner å bli kresen med hensyn til fart og "bloat" så er Arch noe for deg.
Arch er en utmerket daglidags distro som får jobben gjort. Jeg ligger ikke under "panseret" hele tiden.

Men når noe går sent da blir jeg aktiv, bygd for fart og spenning som jeg er.
Arch er pragmatisk så du får tak de fleste proprietære og ikke proprietære bitene som du trenger. Ingen fanatisk filosofi hverken den ene eller andre veien.

Dårlig? Næ jeg sliter med å finne noe - gitt mine preferanser som nevnt ovenfor. Arch er brukandes stabil og lynrask.
Den har ikke kontrollpanel a la Mandriva eller Suse men den har flere og ferskere programmer i repoene og AUR - garantert!
Installer Yaourt og du har tilgang til alt fra et program.
Ettehvert så synes du pacman er for langsom da installerer du powerpill som koordinerer de 45! raskeste repoene og ufører megaoppdateringer på 1 2 3.
Selvsagt så integrerer du denne i yaourt etc etc....

Arch blir hva DU ønsker. Kjør Compiz og Gnome og KDE på samme boxen ikke noe problem. Kjør minimalistisk - enda lettere :)

Stort sett så er det enkelt å få hjelp her:
https://bbs.archlinux.org/
http://bjoernvold.com/forum/viewtopic.p ... =5&start=0

Arch er lett å kontrollere når du har kommet under huden på den. Men det er ikke noe for nybegynnere pga. installasjonen.

Det anbefales å ha to PC'er når du installerer. En som har slått opp Arch wikien "Beginners Guide", og den du installerer på.
En advarsel til slutt: Den greia har en tendens til å krype under huden på deg, noe som kanskje dette innlegget bærer preg av.
Ikke oppfatt meg som nøytral - jeg er begeistret :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav omaha » ons 10.11.2010 0:56

Jeg er midt inne i et maskinbytte hvor jeg tok et kort sveip innom Fedora 14 (me like), og Ubuntu 10.10, og jeg er ikke helt ferdig enda.

Men jeg installerte Arch slik Arch mener det skal installeres på en ATI-maskin i dag og det gikk forbausende greit. Bruker den åpne ATIdriveren. Nå har jeg den fordelen at jeg har anvendt Arch en stund, men jeg tror dette er bare 2. gang jeg installerer "the arch way". Har vært ytterst pragmatisk mht å utnytte Chakra for installasjon.

Om alt går på skinner de neste dagene blir det en ny installasjon på samme måte i løpet av en ukes tid, og jeg skal forsøke å kommentere litt mer detaljert da. (Er litt opptatt for tiden).

Tertitten summerer det ganske greit synes jeg. Gjør litt hjemmelekser på forhånd og velg NANO som editor for konfigurering (alt du trenger å huske er at ctrl+x = lagre og svare y). Nvidiainstallasjon (propietær) er nok enklere enn ATI propietær litt avhengig av hvilket ATIkort det dreier seg om.

Som Viking 60 sier: Stor fordel å ha en maskin ved siden av til å lese dokumentasjon NÅR nødvendig.
Oversikt over nettinnstillinger er bra å ha. Bruk kabel - ikke wifi under installasjon.

Når det gjelder daglig bruk er jeg såpass fornøyd at jeg ikke har interesse av å bytte distro når nye kommer (da er som regel Arch allerede oppdatert). Jeg anvender ikke Arch for å leke hardcore - men jeg tiltrekkes av at de gir meg det jeg vil ha uten en masse ting som når alt kommer til alt hverken forenkler eller forbedrer. Jeg synes også det er lærerikt, blant annet fordi endringer i systemet gjøres svært direkte gjennom terminal. Da forstår man bedre hva man gjør enn om det er abstraksjoner mellom deg og det du skal utføre.

En annen fordel med dette kommer til syne om noe faktisk går galt. Ettersom en har endret sysakene via terminal forstår man bedre hva man skal gjøre når GUI mangler. Kjempefordel.

I daglig bruk er det få hickups. Har pt et problem med litt høy cpu med nvidia/xorg/KDE men jeg har generelt større tillit til Arch enn mange andre distroer. Det skyldes nok administrasjonen via terminal - men også at jeg ikke plages mye i mitt oppsett.

Det er morsomt å diskutere med Viking60 osv - jeg tror det er sunt å få korrigert egen virkelighetsoppfatning, og jeg tror ihvertfall det bidrar til at alle kommer nærmere fasit. Faktum er en helt annen historie ;)

Jeg skal se om jeg får kommentert litt mer seriøst etter at jeg har fått byttet ferdig maskin - glemmer jeg det - så minn meg på det.
medlem i 205 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav viking60 » ons 10.11.2010 1:19

Har du vurdert å skifte nick til "fasiten" ;)

Har forsøkt Chakra og den stopper ved partisjoneringen. Intrykk=elendig (men lovende - bare ikke klar i det hele tatt).

Har det femdobbelte av "fasitens" :bitchin: erfaring med installasjoner the Arch way. (Måtte forte meg med skryten da de kun blir ca det dobbelte når han er ferdig med angjeldende installasjon). + en installasjon av ArchServer (uten GUI).

Intrykket er det samme: Jeg har aldri hat behov for å reinstallere Arch. Når det gjelder erfaringer så er Omaha en KDE bruker og undertegnede har begge deler installert, men bruker Gnome.
Det er ingen ekstra CPU belastning på Gnome slik det er i KDE. Så sunn fornuft tilsier selvsagt Gnome. Men er en interesert i "Bling" så er jo KDE et alternativ.
Bruker Slim istedet for Gdm og er fornøyd med det.
Nå tar jeg på meg hjelmen og går og legger meg :-!

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav Tertitten » ons 10.11.2010 2:43

Det som jeg syns var forvirrende i begynnelsen var alle tilleggene til packman, som skulle hjelpe med å oppdatere og hente pakker osv, samt alt det som tydeligvis var viktig å huske på ved bruk av packman (rense opp i filer, cache osv)
Det tok meg litt tid å sette meg inn i, men tross alt var det verdt tiden brukt.

En annen sak som jeg fremdeles ikke har fått til å fungere tilfredsstillende er adobeair og adobeairs installasjonsgui, adobe air fungerer, men ikke helt slikt jeg er vant med.
Jeg er musikkidiot, her spilles det musikk 24/7, selv når jeg hopper til sengs, jeg bruker Wimp (i tillegg til spotify) som igjen bruker adobe air.

Når det gjelder pakker så er det som viking sier, det er bleeding edge, her kan du få tak i det nyeste, og om det mot formodning ikke er pakket (sjansene er små) så er det bare å spørre og en eller annen er villig til å pakke det for deg. Jeg spurte selv om noen kunne oppdatere pulseaudio-equalizer for meg og 30 min senere blinket det på IRC og pakken var klar :)

Det var ett stort troll her på forumet en stund som har malet Arch brukere som idioter som ikke ønsker å hjelpe nybegynnere med å komme i gang, dette er bare tull, jeg har alltid fått hjelp og det på en hyggelig måte, Arch community er noe av det mest hjelpsomme community jeg har funnet så langt.

Om du ikke får til Arch med en gang så ikke gi opp, Arch er vanskelig første gang, og jeg har inntrykk av at man kan gjerne feile på installasjon 2 og 3 også, bare forbered deg på at dette blir en utfordring men at du skal ikke gi deg før du har fikset det.
Sikkert mange her inne som har lyst til å si "slutt æ tertitten, Arch er ikke så vanskelig!" det var det for meg første gang når jeg ikke var spesielt forberedt :)
Planlegg! :)

Edit: Simen her på forumet sa en gang noe slikt som "dere skriver så mye men sier så lite" tror han siktet bla til meg, innser nå at han har helt rett :)
sukk....

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav Soerboe » ons 10.11.2010 15:53

Takk for svar alle sammen! Mange gode innspill.

Jeg har lest endel på wiki'en til Arch og tror nok at Arch virker lovende for mitt bruk. Rolling release virker spennende og praktisk.

En ting jeg lurer litt på; har dere erfaringer med ting som fungerer fint i andre distroer som er vanskelig/ikke finnes i Arch? (typisk hardwarestøtte, programvare som ikke er pakket, etc.)

Jeg spør igjen når jeg lurer på noe, kjekt med hjelpsomme folk som svarer fyldig og godt.

Omaha: jeg skal minne deg på det hvis du ikke husker det ja ;)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav viking60 » ons 10.11.2010 16:52

Det er mer tilgjengelig hos Arch enn hos Mandriva. Nessus er faktisk dårlig pakket og fungerte ikke som tiltenkt i Arch (sist jeg sjekket).
Har satt opp Arch på alt fra Laptops til Pentium III bokser. Det fungerte fint med Toshiba Equium (laptop).
Har observert at der det er Intel og Nvidia kort på helt nye laptopper så kan det være vanskelig (umulig?) å bruke Nvidia drivere.
Det var likevel ingen showstopper.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav omaha » ons 10.11.2010 17:09

Kan tenke meg at det kan være enkelte utfordringer med propietære applikasjoner som f.eks Maple Math som leveres i rpm eller deb og ikke .bin.

Det er sikkert mulig å pakke om osv, men det er jo litt surt om det ikke funker.

Spotify funker fint i både 686 og x_64.
Kortleser fra buypass funker fint i 686, men jeg har ikke fått testet i 64bits enda. Det er pcsclite og omnikey pakket for 64bits i Aur.

Arch har vel kastet ut ATI Catalyst fra Extra. Det skyldes nok mye at ATI henger etter med støtte for nye versjoner av Xorg osv. Vanskelig å opprettholde en konsistent måte å sette opp på osv....

Mht Nvidia/Intel er det såvidt jeg vet Optimus (sømløst bytte mellom GPU'er) som er synderen, og Nvidia sier de ikke har planer om å tilby driver for Linux.

Har ikke dette heelt på G, men du vil vel kun kunne benytte en av GPU'ene - og kan ikke velge hvilken du vil sette opp for.

På Thinkpad tror jeg vel at Nvidia fungerer, mens du kan glemme Intel GPU. Andre OEM'er kan ha satt det opp forskjellig.

Haken skal være en liten chip på hovedkortet som styrer vekslingen. Tror nesten alle Nvidia Thinkpads fra 2010 faktisk har en Nvidia GPU med Optimus, men chip'en har ikke nok minne til at den kan flashes med Optimus firmware. Ergo kan ikke Thinkpads som er formelt solgt uten Optimus oppgraderes.

Tviler på at det er noe distrospesifikt med dette - det er OEM og modell som er avgjørende.
medlem i 205 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav viking60 » ons 10.11.2010 19:16

omaha skrev:
Har ikke dette heelt på G, men du vil vel kun kunne benytte en av GPU'ene - og kan ikke velge hvilken du vil sette opp for.


Yup - det er situasjonen. Blir Intel i det tilfellet, enten jeg vil eller ikke.
Tror heller ikke det er distrospesifikt.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav omaha » ons 10.11.2010 20:03

Vgaswitcheroo er muligens et stikkord her - sammen med valg av gpu via BIOS:

own a Thinkpad T410 with Intel i7 processor and Switchable Graphic Card: NVIDIA Quadro NVS 3100 and Intel Integrated Graphics Card. In the following I describe how I've been using Gentoo Intel GMA HD (Arrandale) and the NVIDIA graphics card to run with. That is now possible only through a reboot, and the switcher of the graphics card in the bios. Fortunately, can be switched on in the BIOS ThinkPad T410 between the two graphics cards so that each card individually in the system is (many other laptops do not offer the Bioseinstellung). The NVIDIA Optimus mode only works with Intel graphics card that NVIDIA is for the system visible, it is not me but managed to activate the card (via vgaswitcheroo).


Posten dreier seg om Gentoo. Smartinger! :-)
http://www.neoberserker.de/phpBB3/viewt ... =13&t=2132
medlem i 205 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav art3mis » ons 10.11.2010 22:31

Vil komme med et oppfølgingsspørsmål.
Har brukt arch i snart 2 år på eee-en min, men har mer eller mindre skiftet desktopen også over på arch, og jeg tror det blir permanent.
Hvor flinke er arch til å holde treet sitt konsistent? Vil man f.eks. oppleve at de slipper en ny versjon av xorg-server før f.eks. nvidia-driveren som er tilgjengelig i treet har fått støtte for denne versjonen? Dette er bare et eksempel, men dere skjønner tegninga. Har opplevd lignende hendelser før på gentoo, og de har en tendens til å skape litt hodebry ;)
Sånt som skjer når ikke alltid venstrehånda har full kontroll på hva høyrehånda bedriver.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav omaha » tor 11.11.2010 0:21

Mener jeg hadde problem 1 gang med nvidiadriveren. Er en god stund siden, men jeg mener det var en bug i driveren som forårsaket svartskjerm for spesifikke Nvidia GPU-versjoner.

Dersom en ikke har slettet pakkelagret (pacman -Scc) kan man rulle tilbake og installere den gamle driveren fra /var/cache/pacman/pkg. Alternativt så beholder de eldre versjoner i et repo- husker ikke hvor de ligger - står vel i Archwiki.

Ellers har jeg ikke hatt noen problemer ved oppdatering av Xorg/Nvidia tror jeg. Jeg føler meg ihvertfall komfortabel, og har brukt siste Nvidia inkludert betaer hele tiden - Har holdt meg til Nvidia siden jeg startet med Linux.

Det kan ligge mye rart i Aur, men ProgDan har levert varene mht Nvidia lenge:
http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=15152

Er mer skeptisk mht catalyst som jeg tror krever litt oppmerksomhet ved oppdatering Xorg/Catalyst. Catalyst ligger i Aur nå såvidt jeg forstår.

Sitter på en stasjonær med AMD on-board gpu nå - fungerer fint uten 3d - men jeg tar ikke risken på catalyst fordi jeg ikke kan nok om det.
medlem i 205 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav art3mis » tor 11.11.2010 1:17

Nvidia/xorg var bare et eksempel (har ikke opplevd akkuratt _det_ selv, more so med ati-driveren på min nå avdøde laptop), men slike ting pleier altså ikke oppstå i 'stable'-treet?

Er forresten trist om vi ikke får optimus-støtte etterhvert engang :-/

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Arch Linux til daglig bruk

Innleggav viking60 » tor 11.11.2010 12:02

omaha skrev:
(many other laptops do not offer the Bioseinstellung). The NVIDIA Optimus mode only works with Intel graphics card that NVIDIA is for the system visible, it is not me but managed to activate the card (via vgaswitcheroo).




Takk for tipset! Det er nemmelig sant at Ze "Bioseinstellung" ikke alltid har muligheten.

Guten Tag und auf Wienerschnitzel. :-D
https://wiki.archlinux.org/index.php/Asus_N82JV
Switching graphic cards
This laptop sports two gpus. The Intel GMA HD (Core ix integrated) and the Nvidia Geforce GT 335M, with the ability to swith granted by Nvidia Optimus technology.
However, the official proprietary nvidia drivers for linux don't support Nvidia Optimus yet. Some experimental work is being done with Nouveau and hybrid graphics [2]
Kernel 2.6.34 includes vgaswitcheroo which, in theory, makes it possible to switch between graphic cards. Despite working with Intel/Ati[3], it is still not working with Intel/Nvidia. That should change in the near future[4] [5].

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Neste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]