SSH-passord

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

SSH-passord

Innleggav Soerboe » tor 13.01.2011 12:37

Hei,
hva jeg ønsker: At kun én bruker har tilgang til SSH via internett (med et superlangt passord), men når han logger inn blir han automatisk logget inn som en annen bruker på serveren.

Er dette mulig å få til?

Det er ikke problem å logge inn med "internettSSH-bruker" og så bruke "sudo" til å logge inn som en annen bruker, men jeg ønsker at det skjer automatisk og at det også fungerer ved å montere stasjon via SSH i filbehandlere.

dagH

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: SSH-passord

Innleggav Wizkidnono » tor 13.01.2011 18:52

Hva er det du skal løse her ?
Istede for å bytte bruker kan du jo opprette en gruppe som personen er medlem av og som har rettigheter til å lese eller eksekvere script.
Når det gjelder ssh så kan du dere også evt. generere et ssh sertifikat som gjør at du kan slipper dette lange passordet og heller la brukeren bekytte ssh sertifikatet med sitt eget passord.
Alt. public private ssh keypair.

Kom gjerne med en melding tilbake om hva det er du ønsker å løse.
medlem i 212 måneder
 

Re: SSH-passord

Innleggav Soerboe » tor 13.01.2011 19:44

Det jeg ønsker er én bruker som har tilgang til SSH-serveren fra internett og som, når han kobler til SSH-serveren, blir automatisk logget inn som en annen bruker på serveren.

Sertifikat er uaktuelt og bruk av grupper er siste utvei.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]