Filrettigheter, flere brukere...

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Filrettigheter, flere brukere...

Innleggav Superdust » lør 05.02.2011 13:43

Hei

Har en Ubuntu 10.04 LTS maskin med mange brukere.

Har en fellesmappe på maskinen der det lagres dokumenter alle brukerne skal ha tilgang til å redigere, slette etc.

Slik det er nå er det kun brukeren som har opprettet/lagt filen i mappen som kan redigere den.

Hvordan kan jeg sørge for at alle filer som blir lagt i mappen /home/felles/ blir tilhørende gruppen "brukere" med 775 rettigheter?

Vil at dette skal gå automatisk, da ikke alle brukerne er erfaren nok til å endre manuelt hver gang, samt at det bli litt tungvint :)
medlem i 200 måneder
 

Re: Filrettigheter, flere brukere...

Innleggav TO » søn 06.02.2011 14:38

Jeg har ikke noe godt svar til deg, men problemstillingen er kjent

Siden fulle rettigheter også betyr full sletterett, er det ikke sikkert at det bør gjøres slik.
Dette avhenger selvsagt av tiltroen til brukerne, back-up systemet og risikoen for en litt for omfattende 'rm *' av en eller annen bruker.

Noen tanker fra meg, gitt et slikt fellesområde, med økende kompleksitet nedover:
a) Du kan ha en nisse (daemon) som går og sjekker/justerer rettighetene for filene i den mappa hvert minutt kansje. (Dette nisseskriptet kan kanskje sikre en kopi hvis ønskelig)
b) Brukerne kan kopiere fila til et annet navn for dermed å få full rett.
c) Versjonskontroll, dersom egnet.

Andre har sikkert bedre forslag
medlem i 213 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]