Konto brukernavn

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Re: Konto brukernavn

Innleggav dundee » tir 19.04.2011 15:16

Jeg kan ikke hjelpe deg med fjerninloggingen, men angående passordet er det fortsatt et par ting du må være klar over:
Som på Windows kan en administrator logge seg inn med administratorpassord. Han kan da få tilgang til din brukerkonto.
Dersom det er din maskin har du opprettet et administratorpassord når du installerte Ubuntu. Hvis noen har fått tak i dette som ikke skulle ha det kan du løse problemet ved å endre administratorpassordet. Administratorpassord brukes bl.a. for å utføre sudo-kommandoer.

Hvis du ikke har et administrator- /rootpassord, og sitter i et nettverk administrert av andre er det vanskelig å hindre dem i å få tilgang. De vil uansett da kunne se at tilgangen er sperret.
medlem i 175 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » tir 19.04.2011 15:46

ok forstår. jeg går inn på instillinger for brukere der kan jeg endre ved 3 alternativer øverst:står det egendefinerte midten administrator nederst skrivebordsbruker. Er det noe jeg kan gjøre der?
Har ikke logg inn automatisk.
sitter ikke i nettverk.
Re
Skru eventuelt av muligheten for fjerninnlogging dersom du ikke har behov for det. Hva du må gjøre avhenger av hva slags løsning for fjernaksess du har
jeg vet ikke hva slags løsning for fjernakses jeg har.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 19.04.2011 16:23

Det er umulig å hjelpe deg uten å vite hvordan denne sagnomsuste andre personen får tilgang til ditt skjermbilde. I verste fall (hvis du ikke vet) kan du kanskje spørre vedkommende hva han/hun gjør?

Hvilke innstillinger for brukere er det du går inn i? Er du inne i systeminnstillinger for Gnome/KDE eller er du inne i brukeradministrasjon for Ubuntu?

Kan du lære deg det med en gang: Angi hva du gjør med tilstrekkelig presisjon! Hvis jeg sier til deg at bilen ikke vil starte - kan du da hjelpe meg eller må du kanskje vite om jeg har prøvd å sette tenningsnøkkelen inn og vri den rundt - alternativt hva annet jeg har prøvd.
Sist endret av Kjetil Kilhavn den tir 19.04.2011 16:32, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » tir 19.04.2011 16:27

Jeg vet ikke hvem det er :) har ingen mulighet til å finne det ut da jeg ikke har ip adr eller noe annet.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 19.04.2011 16:33

singer skrev:Jeg vet ikke hvem det er :) har ingen mulighet til å finne det ut da jeg ikke har ip adr eller noe annet.

Og hvordan vet du at vedkommende kan se skjermbildet ditt?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » lør 23.04.2011 0:13

jeg har åpnet en konto pålogging nr2.jeg har gått inn i innstillinger for brukere der kan jeg endre kontotyper,egendefinerte,administrtor og skrivebordsbruker under hvert av disse kan jeg trykke på avanserte innstillinger og velge om jeg vil bruke eller ikke (huke av).hva som skal hukes av eller ikke vet jeg ikke . jeg går inn i bruker admininstrasjon for pålogging regner jeg med jeg skriver inn passord og der står brukernavnene mine.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » søn 29.05.2011 17:56

har gått bort fra administrator konto kjører nå kontotype:skrivebord ,noen som vet om jeg da gjør det samme som i windows gjør at pc kun er satt opp uten admin rettigheter?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav geirendre » fre 03.06.2011 19:28

En "Skrivebords"-konto har normalt ikke admin-rettigheter til maskinen,
så den er nok slik lik slike kontoer i Windows.
Men siden du kommer med såpass lite info bl.a. om hvilken distro du bruker,
Ubuntu, Mint, Fedora eller hva, så blir det litt vanskelig å svare deg
helt 100% på spørsmålene dine.
Vil du ha tydelige svar, bør du stille tydelige spørsmål.
Du vet....
"Shit inn == shit out".
;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav kribjo » lør 20.08.2011 12:24

Hei.

Er ikke helt sikker på hva du mener her. Men jeg skjønner at det har med sikkerhet å gjøre.

Så derfor noen enkle tips.

1. Har andre installert, eller hjulpet deg å installere kan sikkerheten være kompromittert.
2. Har andre fått tilgang til ditt passord på et tidspunkt er sikkerheten kompromittert (trust no one). Har du f.eks. hatt ett standard passord over en periode er sannsynligheten tilstede.
3. Andre usikkerhetsmomenter som gjør at sikkerheten er kompromittert.

Er du bare litt usikker så reinstaller Ubuntu er mitt forslag. Har du viktige ting på pc'n så ta en kopi av det først til en ekstern disk.



Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » søn 08.01.2012 15:24

.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Forrige

Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron